طرح واگذاری مراکز فرهنگی شهرداری نیازمند بازنگری است

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح واگذاری مراکز فرهنگی شهر از ۱۰ سال گذشته تاکنون دچار مشکلاتی بوده که نیازمند بازنگری در اجرای این طرح هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در سی و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی  و ۷۲ تن از یاران مظلوم وی اظهار کرد: امیدواریم که امروز نیز همچون گذشته در جای جای سیستم قضایی کشور، عدالت‌ محوری و رعایت و صیانت از حقوق آحاد جامعه مبنای عمل قرار گیرد.

پیشگیری از اعتیاد با توسعه زیرساخت‌های ایجاد نشاط اجتماعی

وی همچنین با اشاره به ۵ تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: امروز جامعه جهانی و به ویژه ایران با بحران‌های زیادی از جمله اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند و در این راستا برای رفع بحران اعتیاد نیازمند نهادینه سازی فرهنگ شادی و نشاط در جامعه هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سند بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر ۳۵ اقدام عملی برای نهادهای مسئول عنوان شده است، گفت: ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های حقوقی کشورها و... از جمله اقدامات علمی و عملی تعریف شده در این زمینه است.

وی با تاکید بر لزوم توجه همگانی به آسیب اعتیاد تصریح کرد: این پدیده شوم اجتماعی تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی داشته و ضروری است که همه نهادها و دستگاههای دولتی و مدنی در جهت جلوگیری از شیوع و ریشهکن کردن آن به ویژه با برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و اقدامات حمایتی، تمام ظرفیت خود را با رویکرد تعاملی و هم‌افزایی به کار گیرند.

روشن تاکید کرد: همچنین مسئولان باید زیرساخت‌های ایجاد نشاط اجتماعی را در جامعه توسعه دهند تا شهروندان خود مدیریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهند.

خواهرخوانده‌ها ظرفیت خوبی برای تعامل در عرصه‌های فرهنگی است

وی با بیان اینکه پیمان خواهر خواندگی شهرها برای نخستین بار پس از جنگ جهانی اول مطرح شد و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم گسترش چشمگیری یافت، افزود: این امر با هدف پیام صلح و دوستی به جوامع و بازگشت آرامش به جوامع جنگ زده آن زمان بود و به مرور انعقاد چنین قراردادهایی با هدف "تبادل اطلاعات، تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی" ادامه یافت.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اشتراکات تاریخی و فرهنگی شهرهای تاریخی جهان زمینهساز قراردادهای خواهرخواندگی است و کلان‌شهر تاریخی اصفهان به واسطه تاریخ دیرپای و فرهنگ و تمدن غنی خود،  فرصتهای بسیار خوبی را در عرصه تعاملات فرهنگی با شهرهای تاریخی و فرهنگی جهان داشته است، گفت: در حال حاضر اصفهان با ۱۳ شهر تاریخی و فرهنگی قرارداد خواهرخواندگی دارد و همچنین با چند شهر تفاهمنامه همکاری امضاء کرده است و حتی محله جلفا با یکی از شهرهای کوچک پاریس تفاهمنامه همکاری دارد که همه اینها جای خرسندی است.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته آن گونه که باید از ظرفیت خواهر خوانده ها استفاده نشده و بنابر گزارشها و مستندات موجود، ارتباطات و تعاملات ما با حدود نیمی از شهرهای خواهرخوانده و آن هم در بخشی از فضاها و حوزههایی است که امکان ارتباط و تعامل وجود دارد، اضافه کرد:  اگرچه تفاوتهای فرهنگی، تحولات، مناقشات و منازعات سیاسی بینالمللی و منطقهای گاه موجب فراز و فرود سطوح ارتباطات شده، اما نباید از بیتوجهی و غفلت ما در بهرهگیری درست از این فرصتها به راحتی گذشت.

روشن افزود: برای نمونه فرایبورگ که ارتباط با خواهرخواندههایش یک هدف استراتژیک است، پر رفت و آمدترین خواهرخوانده ما به شمار میآید. مسئولان این شهر هر ساله حضوری پویا و فعال در نمایشگاههای بینالمللی اصفهان دارند و گاه  گروه‌های توریستی به اصفهان اعزام میکند. همچنین با ایجاد انجمن دوستی اصفهان و فرایبورگ، زمینه ارتباط و همکاری علمی در رشتههای ریاضیات و ستارهشناسی میان نهادها و سازمانهای مربوط فراهم شده است.

وی آسیبشناسی موانع و مشکلات ارتباط با خواهرخوانده‌ها را ضروری دانست و افزود: همچنین لازم است مطالعاتی برای شناخت موردی از سلایق و علایق هر کدام از شهرها نسبت به مصادیق اشتراکات فرهنگی با اصفهان انجام شود و برنامه‌ریزی‌ها برای نحوه ارتباط، مبتنی بر این شناخت باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان انجام مطالعات تطبیقی در مورد شهرهای خواهرخوانده جهان و نوع ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر به ویژه فعالترین و موفقترین خواهرخواندهها، به منظور رسیدن به یک مدل و الگوی متناسب با فرهنگ و ارزشهای جامعه و ظرفیتهای فرهنگی که در ارتباطات جهانی قابل عرضه و به اشتراک گذاشتن باشد را ضروری دانست و گفت: گردشگری، یک حوزه بسیار پویا و بالقوه با ابعاد و وجوه مختلف است که میتواند در ارتقای بهرهوری از ظرفیت ارتباطات با خواهرخواندهها موثر باشد.

وی با اشاره به سفر شهردار اصفهان به کراکوف و به منظور حضور در اجلاس جهانی شهرهای خلاق جهان اشاره کرد و گفت: وجود تشابهات تاریخی و اشتراکات میراث فرهنگی ناملموس اصفهان و کراکوف را فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری بیان کرده که میتواند زمینهساز ارتباطات و همکاریهای علمی، آموزشی، تجاری و اقتصادی و ... باشد.

 روشن ادامه داد: در این راستا کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی طراحی، اصلاح و اجرای چند رخداد جهانی در اصفهان را یکی از اولویت‌های ۱۳ گانه خود قرار داده که راهبردی برای توسعه ارتباطات و تعاملات با شهرهای خواهرخوانده و همچنین بسترسازی برای انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی جدید با دیگر شهرهای جهان است.

واگذاری مراکز فرهنگی مشکلات زیادی دارد

وی همچنین به لزوم بازنگری در طرح واگذاری مراکز فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر چه مسئله برونسپاری مراکز فرهنگی، خانههای فرهنگ و سالنهای مطالعه، به بیش از ۱۰ سال گذشته بر می‌گردد اما در طی این سال‌ها که مراکز به نوبت واگذار شدهاند، با مشکلات عمدهای مواجه بوده و آسیبهای جدی متوجه آن است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: زیرساخت‌های واگذاری مراکز فرهنگی به بخش خصوصی مهیا نبوده و عمدتاً مراکز، استانداردهای لازم را از نظر سختافزاری و کالبدی، تجهیزات و ...، نداشتهاند و در حال حاضر نیز وجود برخی ایرادات فنی، هزینههای بالایی را تحمیل میکند.

وی همچنین با بیان اینکه فرآیند واگذاری و آییننامههای مربوطه اصولی نبوده و سیاستگذاری روشنی در میزان و نحوه واگذاری حاکم نیست، اضافه کرد: به ویژه در خصوص افرادی که واگذاری به آنها انجام شده و در فرآیند گزینش آنها دقت لازم وجود نداشته و بعضاً یک فرد توانسته با اسامی و عناوین مختلف، چند مرکز را در اختیار بگیرد.

روشن تصریح کرد: نظارت و ارزیابیها با دقت همراه نبوده و ابعاد درستی نداشته، از این رو ارائه خدمات و شرایط مراکز از نظر کمی و کیفی، سیر نزولی داشته و چون این مراکز با نام شهرداری فعالیت می‌کنند، موجب بیاعتمادی مردم به سیستم شهرداری میشود.

وی با بیان اینکه همچنین با توجه به پایین بودن تعرفههای دورههای آموزشی شهرداری نسبت به آموزشگاههای خصوصی، موسساتی که حاضر به عقد قرارداد با سازمان میشدند عمدتا از موسسات درجه دو و سه سطح شهر بودند، اضافه کرد: در ابتدای امر میبایست هدف اصلی از واگذاری کلاسها  مشخص شود که آیا هدف درآمد زایی بوده یا خیر.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه عدم وجود رقابت، بروز خلاقیت  و محتوا و برنامهمحور بودن را در مراکز فرهنگی شهرداری از بین برده است، گفت: مراکز واگذار شده، تعامل سازنده و همافزا با موسسات مردمنهاد نداشته و از سرمایههای محلی بهره مطلوبی نمیبرند.

وی تاکید کرد: همچنین برخی مراکز و به ویژه سالنهای مطالعه، دیگر کاربری اولیه خود را نداشته و لازم است در این امر بازنگری شده و نسبت به تغییر کاربری و بهرهگیری بیشتر در حوزه فرهنگی از این مکانها، طرح و برنامه ارایه شود.

روشن با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت موجود این مراکز و نبود سازوکار مشخص برای انعقاد یا تمدید قراداد که موجب بلاتکلیفی و سرگردانی گردانندگان فعلی مراکز واگذار شده است و هدررفت هزینههای مادی و معنوی را در پی دارد، افزود: تاکید میشود آییننامههای واگذاری در اسرع وقت مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

کد خبر 346699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.