سلامت دستگاه قضا ضامن امنیت کشور است

گلپایگان- امام جمعه گلپایگان گفت: سلامت دستگاه قضا ضامن امنیت کشور در ابعاد مختلف است و ناکارآمدی دستگاه قضا باعث هرج و مرج در بخش‌های مختلف جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، آیت اله سید علی طهماسبی امروز(یکشنبه) در مراسم گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: کسانی که صلاحیت و شایستگی کار قضاوت را دارند باید برای دادگستری انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه کارآمدی و ناکارآمدی دستگاه قضا در سایر دستگاه‌ها به شدت تأثیر گذار است، گفت: سلامت دستگاه قضا ضامن سلامت و امنیت کشور در ابعاد مختلف است و ناکارآمدی دستگاه قضا باعث هرج و مرج در بخش‌های مختلف جامعه می‌شود.

وی افزود: نیروهای انسانی که در دستگاه قضایی مشغول به فعالیت  هستند نباید فقط از طریق آزمون گزینش انتخاب شوند بلکه باید تحقیق و بررسی از زندگی‌نامه این اشخاص انجام شود.

طهماسبی با بیان اینکه یکی از مشکلات دستگاه قضا عدم صلاحیت در انتخاب قضات است، تصریح کرد: شرط اول در انتخاب قاضی مجتهد بودن آن است.

وی با اشاره به خصوصیات قضات گفت: قاضی نباید از مراجعات مردمی گله مند شود چراکه وظیفه آنان خدمت به مردم است، باید سعه صدر داشته باشد و در بدترین شرایط نباید دچار لغزش و هوای نفس شود، بازگشت به حق برای قاضی نباید دشوار باشد همچنین قضات ریشه طمع را در خود نابود کنند چرا که زمینه های بسیاری از فسادها است.

طهماسبی ادامه داد: قاضی باید بین خود و خدای خود حجت داشته باشد و در شبهات به ویژه حق الناس بیشتر کنجکاوی و دقت کند همچنین قاطعانه حکم دهد و در حب و بعض حکم ندهد و ستایش فراوان دیگران آن را فریب ندهد.

امام جمعه گلپایگان اظهار کرد: در قضاوت پنج رکن جدایی ناپذیر وجود دارد که رکن اول تقوای الهی است چراکه ترس از خداوند می تواند از بسیاری مسایل جلوگیری کند.

وی افزود: بدون آگاهی کاری را نباید انجام دهند، کسی که در زندگی شخصی و در برخورد با مردم عدالت را رعایت نکند چگونه می‌تواند عدالت را در جامعه اجرا کند.

 وی خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب همواره دستگاه قضای جمهوری اسلامی را متهم به عدم رعایت حقوق بشر می‌کند، وزرات خارجه آمریکا هر سال یک لیست مربوط به ناقصان حقوق بشر در جهان ارایه می‌کند، اما خود با کشتار کودکان و جداکردن کودکان از والدین، بزرگترین ناقض کننده حقوق بشر در جهان هستند.

امام جمعه گلپایگان تأکید کرد: قاضی باید به مُر احکام اسلام که نجات بخش بشریت است توجه کند و با انجام وظایف کاری خود مردم را بیش از پیش به دستگاه قضا امیدوار کند.

کد خبر 346693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.