رودخانه خشک شیراز ساماندهی می‌شود

عضو شورای شهر شیراز معتقد است ساماندهی رودخانه خشک شیراز، می‌تواند ضمن ارائه خدماتی ماندگار به شهروندان، به شاهکار دوره جدید مدیریت شهری این کلان‌شهر بدل شود.

به گزارش ایمنا، سیروس پاک فطرت با بیان اینکه بهتر است شورای پنجم و شهردار شیراز به یک توافق برسند که چند طرح بزرگ و شاخص، تا پایان فعالیت این دوره آغاز شود، اظهار کرد: حتی اگر عمر این دوره به بهره‌برداری از این طرح‌ها نرسد اما حتماً فکر و ایده‌ چند کار بزرگ را به مرحله اجرا برسانیم تا برای این دوره‌ مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز ماندگار شوند.

او سامان دادن به رودخانه خشک شیراز را به‌عنوان یکی از این طرح‌های بزرگ پیشنهاد کرد و گفت: مشاورین و پژوهشگران زیادی روی این رودخانه نظر دادند اما به باور من این ظرفیت در رودخانه خشک شیراز وجود دارد که فراخوان ملی و حتی بین‌المللی بدهیم، از صاحب‌نظران اهل فن کمک بگیریم و برای آن با فراغ بال هزینه‌های مطالعاتی، مشاوره‌ای و اجرایی کنیم.

عضو شورای شهر شیراز، با بیان اینکه نمونه‌های مشابه زیادی از رودخانه خشک ما در دنیا وجود دارد، تصریح کرد: شهرهای بزرگ جهان پتانسیل‌های اینچنینی خود را به سرانجام خوبی رساندند اما متأسفانه ما همچنان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای مانند رودخانه خشک را بلااستفاده گذاشته‌ایم؛ از آن نه‌تنها استفاده‌های تکمیلی نمی‌کنیم بلکه با وجود کنارگذرهای موجود در دل آن هم هنوز درگیر ترافیک خیابان‌های مجاور آن هستیم.

پاک‌فطرت ادامه داد: متأسفانه در شیراز طی چند دهه‌ اخیر باران و زمستان چندانی هم نداشته‌ایم اما حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که سه ماه از سال را بارندگی و سیل شدید داشته باشیم، باز هم باید از خودمان بپرسیم که از ۹ ماه خشک این رودخانه چه استفاده‌ای کرده‌ایم؟

پیشنهادات جالب برای رودخانه خشک

 او در ادامه توسعه‌ی فضاهای گردشگری، تفریحی، ورزشی و حتی برخی کاربری‌های دیگر از جمله احداث پارکینگ را بخش‌های اصلی پیشنهاد خود عنوان کرد و گفت: همانگونه که پیش‌تر در نطق پیش از دستور خود تشریح کرده‌ام، می‌توانیم با ایجاد فضاهای مناسب پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دریاچه ذخیره‌ای و تاخیری و تثبیت با استفاده از پوشش‌های گیاهی، جایگزینی دیواره‌ها با گابیون‌های سنگی و تراسبندی، منظرگاه‌های طبیعت، تماشاگه آب، سکوهای اصولی برای نشستن، پل‌های زیبا در دو سمت خیابان ساحلی با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی و … بهره‌وری‌های فوق‌العاده‌ای از این رودخانه خشک داشته باشیم.

اعتراف صادقانه درباره عملکرد دوره‌های گذشته پیرامون رودخانه خشک

عضو دو دوره‌ی شورای شهر شیراز در بخش دیگری از صحبت‌هایش در اعترافی صریح گفت: بنده هم جزو مدیران قبلی شهرداری بودم و هم در دوره دوم شورای شهر عضو بود؛ اعتراف می‌کنم که آنچه که شایسته مردم شیراز بود در این رودخانه انجام ندادیم؛ کما اینکه جالب است بگویم این ایده‌ی من درباره رودخانه خشک، عیناً همان ایده‌ی ۱۵ سال پیش‌ام (در دوره‌ی دوم شورا) است.

تنها عضو خارج از لیست امید شورای شهر شیراز اضافه کرد: متأسفانه هیچکدام از ادوار شوراها و شهرداران گذشته برای ساماندهی این رودخانه همتی نکردند و حرف‌هایی زدند اما وارد عمل نشدند.

پاک‌فطرت خاطرنشان کرد: با تمام این تفاسیر من امیدوار هستم که پیشنهاد من در این باره، یک تلنگر و یادآوری جدی برای شورای پنجم و شهردار جوان و پرتلاش شیراز باشد که خوشبختانه فکر می‌کنم مورد استقبال شهردار و معاونان وی قرار گرفته است.

وی ادامه داد:  من به عنوان نماینده مردم تأکید می‌کنم که رودخانه خشک شیراز پتانسیل نابی هست که با کمک کارشناسان می‌تواند ضمن اینکه از این وضعیت خشک بیرون آید، به شاهکار دوره‌ جدید مدیریت شهری شیراز نیز بدل شود.

کد خبر 346634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.