۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
زیرآبی‌های فرهنگی

مجموعه انیمیشن‌های"شیرجه بزن اولی، شیرجه بزن!" که در ایران با نام "دریاچه پُرماجرا" شناخته می‌شود، توسط یونسکو به عنوان بخشی از برنامه‌های آموزشی در بخش آموزش به کودکان تولید شده است و درباره اهمیت و زیبایی میراث فرهنگی زیر آب صحبت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این پروژه به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند در راستای کنوانسیون یونسکو از مباحث حوزه میراث فرهنگی زیرِ آب، اطلاع پیدا کنند. کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگیِ زیرِ آب در سال ۲۰۰۱ در پاریس تصویب شد. هدف اصلی این کنوانسیون، تضمین و تقویت حفاظت و مدیریت آثار و محوطه‌های زیر آب و یا مناطق ساحلی است. طبق تعریف این کنوانسیون، تمامی نشانه‌های حضور بشر که دارای ماهیت فرهنگی، تاریخی یا باستان‌شناختی و نهفته در اعماق آب‌ها باشد در حوزه میراث فرهنگی زیرآب قرار می‌گیرند. چنین محوطه‌هایی میراث گرانبهایی را تشکیل می‌دهند که به حفاظت و نگهداری نیاز دارند. میراث فرهنگی زیر آب، گستره‌ای از میراث فرهنگی است که کشتی‌های غرق‌شده تاریخی، محوطه‌های باستانی پیش از تاریخ، اسناد بایگانی شده، تاریخی شفاهی، دریانوردی سنتی و دانش بوم‌شناختی و فرهنگ‌های بومی را شامل می‌شود.

در انیمیشن "شیرجه بزن اولی، شیرجه بزن!" و یا همان "دریاچه پرماجرا" که در سال ۲۰۰۵  توسط یونسکو تولید شد؛ سعی شده است تا میراث فرهنگیِ زیرِآب با خلق ماجراهای سرگرم‌کننده، بررسی و معرفی شود. روایت ماجراهای این انیمیشن درباره فعالیت‌های دو زیردریایی جوان به نام‌های (اولی) و (بت) است که در یک مرکز تحقیقات دریایی زندگی می کنند. این مجموعه با استفاده از آخرین تکنیک‌های ساخت انیمیشن و با کیفیت ۳D ساخته شده است. داستان‌های این مجموعه در مورد ماهیت اکوسیستم‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی زیرِ آب به کودکان آموزش می‌دهد. این انیمیشن در ایران با عنوان (دریاچه پرماجرا) وارد بازار شده است.

علاوه بر این، در صفحه اصلی سایت یونسکو در بخش میراث فرهنگیِ زیرِ آب، بر اساس شخصیت (اولی) تعدادی بازی و هم‌چنین صفحه‌ای اختصاصی برای کودکان طراحی شده تا آن‌ها بتوانند با انجام این فعالیت‌ها با مفاهیم حوزه میراث فرهنگی، زیر، آب آشنا شوند.

ترجمه از: سمانه آقائی آبچوئیه، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 346596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسمن IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    5 1
    چه بامزه...من مربی پیش دبستانی هستم..خیلی چیزهای جالبی معرفی میکنید...هم اولی و هم پاتریمونیتو جالب بودند...ممنون از ایمنا
  • سحر IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    5 1
    از زحمات شما ممنون...موضوعات جالبي رو معرفي ميكنيد
  • nina IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    5 1
    خیلی متن قشنگ و جالبی بود ممنون از زحماتتون