شرایط کنکور را در منزل شبیه‌سازی کنید

یک مشاور تحصیلی و کنکور گفت: دو هفته مانده به کنکور شرایط کنکور را در هر روز در منزل شبیه سازی کنید تا داوطلبان بدون توجه به حاشیه‌ها بتوانند به سوالات پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا افشار در همایش تکنیک‌های موفقیت در آزمون سراسری که به همت کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: داوطلبان باید زمان باقیمانده تا کنکور سراسری را به دو قسمت تا پایان خرداد و تیرماه تقسیم کنند. روزهای باقیمانده از خرداد آخرین روزهای مطالعه بیش از ۱۲ ساعت است. البته اینکه چند ساعت مطالعه کافی است، سوال اشتباهی است و کسی که بخواهد موفق شود از ابتدا تا انتها زیاد درس می‌خواند.

وی با بیان اینکه باید در تیرماه ساعت مطالعه را کم کرد، افزود: خیلی از مطالب حفظی و توصیفی در شیمی، زیست‌شناسی، تاریخ، زمین‌شناسی، دینی، اقتصاد و ... با همین آخرین مرورها در ذهن باقی می‌ماند و احتمال فراموشی صفر است.

افشار با بیان اینکه داوطلب باید آزمون آزمایشی جامع را متناسب با شرایط خودش انتخاب کند، ادامه داد: در فوتبال همیشه تیمی که گل مساوی را می‌زند و بازی تمام می‌شود از حریف شادتر است و داوطلبی هم که در روزهای پایانی فارغ از نتیجه تلاش خود را انجام دهد، شرایط بهتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حتی داوطلبانی که مطالعه کافی نداشته‌اند نباید از پیش‌باخته در کنکور شرکت کنند، گفت: مرور دروس توصیفی در روزهای باقیمانده از خرداد به معنای کنار گذاشتن دروس تحلیلی نیست، اما تنها داوطلبی که در یک درس تحلیلی صفر است باید به سراغ خواندن آن برود و به خواندن بخش آسان آن درس و زدن یکی، دو تست اکتفا کند. داوطلبانی هم که اصلاً به سراغ درس حفظی نرفته‌اند می‌توانند بخش‌هایی مانند معنی واژگان، تاریخ ادبیات و ... را مطالعه کنند.

تیر ماه در هیچ همایش و کلاسی شرکت نکنید

این کارشناس تحصیلی با بیان اینکه داوطلبان نباید در تیرماه در هیچ همایش و کلاس کنکوری شرکت کنند و تصریح کرد: داوطلبانی که آزمون‌های جامع سال‌های گذشته را حل کرده‌اند، می‌توانند روزی یک آزمون تألیفی انجام دهند، اما این کار تنها باید تا پایان خرداد انجام شود چون برخورد کردن به یک تست سخت در تیرماه ممکن است روحیه فرد را خراب کند.

افشار با تأکید بر تنظیم خواب از چند شب مانده به کنکور اضافه کرد: بیدار بودن با هوشیاری و آماده بودن تفاوت دارد و بهتر است از دو هفته مانده به کنکور شب‌ها زود بخوابید و صبح زود بیدار شوید و دقیقاً مانند کنکور عمل کنید.

وی گفت: در انجام آزمون‌های جامع و تألیفی شرایط استاندارد آزمون سراسری مانند وارد کردن جواب در پاسخ برگ، رعایت زمان چهار ساعته کنکور، پوشیدن لباس و نشستن روی صندلی را شبیه‌سازی کنید. همچنین سعی کنید تمرکز خود را بالا ببرید و در جلسه به اتفاقات حاشیه‌ای اطراف خود بی‌توجه باشید.

افشار اظهار کرد: به توصیه‌های غیرعلمی مانند مهندسی معکوس و دروغ‌هایی مانند مساوی بودن تعداد گزینه‌های صحیح در آزمون سراسری یا تبلیغات کاذب در مورد موفقیت در چند روز توجه نکنید.

وی در مورد شک کردن بین دو گزینه افزود: راه اول این است که در مباحثی که زیاد شک می‌کنیم، تست بیشتری بزنیم و اگر در ۵۰ درصد موارد یا بیشتر، گزینه درست را انتخاب می‌کنید، در آزمون سراسری هم به آن تست پاسخ دهید. در شک مطلق مانند شک بین دو عدد یا گزینه‌هایی مانند هست و نیست، اصلاً به تست جواب ندهید. در سوال‌های مفهومی مانند قرابت معنایی به شک اول خود اطمینان کنید و تست را جواب دهید.

روش های صرفه جویی در زمان

افشار خاطرنشان کرد: برای صرفه‌جویی در زمان جواب هر ۱۰ تست را یکجا در پاسخ برگ وارد کنید، اما این کار را باید از قبل و حداقل در ۱۰ آزمون جامع تمرین کرده باشید. همچنین بهتر است از مداد معمولی برای چک‌نویس استفاده کنید تا بتوانید دوباره روی آن بنویسید و مجبور نباشید وقت خود را صرف پاک کردن نوشته‌هایتان کنید.

وی در مورد اولویت‌بندی دروس برای پاسخگویی گفت: در مورد ترتیب پاسخ‌دهی خود به سوالات دروس مختلف باید تا پایان خرداد تصمیم بگیرید، اما باید ترتیب انتخابی را تمرین کنید. بهتر است پاسخ‌دهی را از دروسی که در آن قوی‌تر هستید شروع کنید. دانش‌آموزی که در درسی یا مبحثی ضعیف است برای آن درس یا مبحث وقت کمتری صرف کند. همچنین سوالاتی که می‌دانید در آن به جواب نمی‌رسید را اصلاً نخوانید و از بهترین سوالاتی که راحت به آنها جواب می‌دهید یک لیست طلایی بسازید.

دختران قبل از کنکور آمپول ب۱۲ یا ب‌کمپلکس بزنند

افشار افزود: تمرین آزمون در شرایط صددرصد استاندارد، حل کردن مجدد سوالات کنکور داخل و خارج از کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶، امتحان دادن در زمانی کمتر از کنکور، تورق سریع آخرین ایرادات در آزمون‌ها و مرور حفظیات، صرف صبحانه و شام مطابق با روز کنکور، شناسایی حوزه آزمون، عدم تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت از دو روز قبل و تزریق آمپول ب۱۲ یا ب‌کمپلکس برای دختران اقداماتی است که داوطلبان باید در چند روز مانده به کنکور در تیرماه انجام دهند.

کد خبر 346227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.