طالع اصفهان در قوس است

مردم متمدن هر دیار برای شهرهای خود نمادی نجومی انتخاب کرده و این تصویر فلکی نجومی خوش‌یمن را بر فراز بناهای شاخص شهر نقش می‌کردند. طالع شهر اصفهان نیز برج قوس است و در دوره صفویه در سردر بازار قیصریه و بر روی کاشی معرق نقش شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «قوس» نهمین صورت از صور فلکی، پیش از فصل سرما یا انقلاب زمستانی است.

حمدالله مستوفی و برخی دیگر از تاریخ‌نویسان در آثار خود آورده اند که رکن‌الدوله دیلمی در برج قوس باروی اصفهان را نها نهاده است. کمال اسماعیل(خلاق المعانی) شاعر قرن ششم نیز در بیتی که برای استقبال از اتابک سعد زنگی سروده، به طالع اصفهان در برج قوس اشاره کرده است: «برج قوس است سپاهان را طالع در اصل طالع سپاهان، زیبد ار مشتریش آمد سعد اکبر»

علاوه بر سردر بازار قیصریه، "ژان شاردن" جهانگرد معروف فرانسوی در سفرنامه خود آورده که تصویر برج قوس را بر سر قلعه تَبَرک اصفهان دیده است.

برج قوس سیمای موجودی نیمه انسان و نیمه حیوان(ببر) دارد که با چهارپا بر زمین ایستاده در مقابل دُم حیوان که به شکل اژدها است و سیمایی اهریمنی دارد کمانی در دست گرفته و تیری را نشانه رفته است که به شکل نمادین آن حکایت از تبدیل نیروی وجود با جذبه‌ای معنوی و اشراق روحی و اعتلای درونی است که نیروهای اهریمنی را هدف گرفته است.

کد خبر 346211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.