مسکن سیاسی شد

این روزها در حالی قیمت مسکن سر به فلک گذاشته است که وزیر راه و شهرسازی علت آن را مسائل سیاسی می‌داند.

به گزارش ایمنا، روزنامه شرق در گزارش تیتر یک خود در این خصوص نوشت: فروردین‌ماه بود که عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی، از رشد هفت‌درصدی بخش مسکن در سال گذشته خبر داد و گفت این رشد فزاینده در سال ۹۷ نیز ادامه خواهد داشت.

در همین روزها بود که حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه‌وشهرسازی، از افزایش قیمت مسکن در سال جاری خبر داد و گفت: «تقاضای افزایش وام مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان را ارائه کرده‌ایم»، اما یک ماه بعد در موضع‌گیری مجددی دلیل افزایش قیمت مسکن را تلاطم و نوسانات بازارهای موازی مسکن دانست و از لغو احتمال افزایش مبلغ وام مسکن خبر داد.

به گفته مظاهریان، نوسانات بازار ارز باعث شد که افرادی که صاحب پول نقد بودند برای آنکه بتوانند پول خود را به کالای باارزشی تبدیل کنند که تأثیر کمتری از نوسانات ارزی بپذیرد، به بازار مسکن وارد شدند و در نتیجه شوک سنگینی به این بازار داده شد.

دولت مقصر اصلی گرانی مسکن

روزنامه وطن امروز هم در گزارش صفحه اقتصادی خود نوشت: بازار مسکن با تورم ۳۰درصدی در ۲ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است و حالا در آستانه تابستان و فصل رونق خرید و فروش، احتمال جهش قیمت مسکن وجود دارد؛ نپرداختن به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و ایجاد نکردن سامانه شناسایی املاک توسط وزارت مسکن و راه‌سازی، افزایش بی‌برنامه حجم وام‌های خرید مسکن که به جای تحریک تقاضا، بازار را ملتهب کرد و تبدیل مسکن از کالای مصرفی به سرمایه‌ای از اصلی‌ترین دلایل این موضوع بوده است.

افشین پروین‌پور، طراح مسکن مهر و عضو سابق شورای عالی مسکن کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» با انتقاد از سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بخش مسکن، اظهار داشت: دولت چرخه‌ای طراحی کرده که در آن تنها سرمایه‌دارها از بازار مسکن سود می‌برند و برنامه‌ای برای خانهدار کردن مردم عادی ندارد.

بازار جدید برای سکه و طلا

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: بانک مرکزی طرحی جدید برای بازار سکه تدارک دید. بنابر اظهارات دبیرکل بانک مرکزی، بازاری برای مبادله اوراق گواهی پیش‌فروش سکه ساخته خواهد شد. با طراحی این بازار در بورس کالا، قابلیت نقدشوندگی پیش از سررسید به اوراق پیش‌فروش سکه داده خواهد شد. سیاست‌گذار با این راهکار خلأ زمانی را در عرضه سکه‌های پیش‌فروش که بین مواعد مختلف رخ می‌دهد، از بین می‌برد تا عرضه سکه، به شکل مستمر انجام و سمت عرضه در برابر تقاضا تقویت شود.

بانک مرکزی امیدوار است که سازوکار جدید، ثبات بازار را به نحو مطلوب‌تری تامین کند. علاوه‌بر این، بازار جدید می‌تواند ریسک و هزینه نگهداری دارایی طلا در منازل را برای دارندگان اوراق پوشش دهد؛ چراکه اوراق پس از سررسید نیز می‌توانند نزد دارنده نگهداری شوند و در هر زمان که دارنده اوراق به آن نیاز داشت، توسط بانک به سکه تبدیل شود. در حقیقت داشتن اوراق مساوی با داشتن سکه طلا است و در این زمینه بانک مرکزی متعهد شده است.

بهبود محیط کسب و کار

در یادداشتی به قلم مسعود کرباسیان در روزنامه اعتماد نیز آمده است: هر روز با تعداد زیادی پرسش از سوی روزنامه‌نگاران، فعالان بخش خصوصی، مردم عادی و حتی برخی کارشناسان مواجه‌ام: آیا وضع اقتصاد ما خوب است؟ از آن مهم‌تر اینکه باید به این تفکر سرنوشت‌ساز هم پاسخ بدهم که آیا در ایران می‌توان کارآفرینی کرد یا نه؟

متاسفانه نگاه غیرفنی، گاهی به دیدگاه منطقی اقتصادی غلبه می‌کند و به هردو سوال، پاسخی می‌دهد که نه تنها راهبردی، کارگشا و واقعی نیست که بلکه برای آینده کشور هم خطرآفرین است. آدرس غلط دادن به مردم و کارآفرینان برای کشور و سرنوشت مردم هزینه‌زاست و به همین دلیل بارها در جلسات عمومی و خصوصی از مدیران خواسته‌ام که با نهایت دقت و از آن مهم‌تر اتکا به آمار و اعداد در مورد اقتصاد کشور اظهارنظر کنند.

برای پاسخ به این سوالات به یک عدد اتکا می‌کنم.

تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٦ به ٦٩٤٠,٨ هزار میلیارد رسیده که نسبت به رقم مشابه سال ١٣٩٥ به میزان ٣.٧ درصد افزایش یافته است. اقتصادی با این ابعاد، سابقه و توان به سادگی به سمت و سویی نمی‌رود که شوک‌های آنی و تحولات کوتاه‌مدت آن را از پا درآورد.

تراز تجاری مثبت، رشد تولید، رشد اقتصادی مثبت، نرخ تورم با ثبات نسبی و تداوم صادرات کالا از کشور نشان‌دهنده «حال اقتصاد» کشور است. البته که حتما مردم در مورد وضعیت بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو انتقاداتی دارند که دلیل عمده بروز نوسانات صعودی قیمت‌ها در این بازارها، موضوع نقدینگی فزاینده در کشور و حرکت سرمایه‌ها به سمت این بازارهاست. البته دولت در تلاش است که در جهت بهبود شرایط عمومی اقتصاد کشور، رشد نقدینگی را کنترل کند.

کد خبر 346117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.