مطهرنیا: نشست شهرهای خلاق «صله رحم بین المللی» است

یک تحلیلگر سیاسی و متخصص آینده پژوه گفت: بهره برداری از نشست شبکه شهرهای خلاق یونسکو جهت معرفی متقابل شهرها برای نسل‌های جدید و ایجاد زمینه‌های همکاری بزرگ تر میان شهرداری اصفهان با شهرداری کشورهای دیگر، ضروری است.

مهدی مطهرنیا در رابطه با برگزاری دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو که از روز سه شنبه- ۲۲ خرداد- با حضور شهرداران کلانشهرهای مختلف جهان از جمله شهردار اصفهان در کراکوف لهستان افتتاح شده به خبرنگار ایمنا گفت: امروزه جامعه بین المللی به سمت یک تکثرگرایی هدفمند، هوشمند و هوشیارانه حرکت می کند؛ به عبارت دیگر جهان به سمت هویت های تک سرنشین دانش بنیان در حال حرکت است.

وی افزود: جامعه جهانی اکنون شاهد شکل گیری و نهادینه شدن سازمان های غیرحکومتی و غیر دولتی است که دارای قدرت فزاینده و رو به گسترش در ابعاد مختلف حیات بشری هستند و لذا با گسترش فناوری های ارتباطی و آنچه که من آن را «مکعب مرگ فاصله ها» یا برون ریزش فاصله ها نام نهاده ام، بشر به دنبال گوی بلورین در حیات سیاسی اجتماعی خود است و از این جهت شاهد شکل گیری نوعی هویت جدید سیاسی در عرصه بین المللی هستیم که تحت عنوان «جایگاه شهرها در حوزه روابط بین الملل» از آن ها سخن به میان می آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: به عبارت دیگر ما هم اکنون شاهد آن هستیم که جامعه بین المللی براساس این تکثر گرایی آرام آرام به سمت دولت شهرها در حال بازگشت است و این دولت شهرها می توانند در عرصه های گوناگون سیاسی و اجتماعی تأثیرات بسیار و بسزایی را از خود به جای بگذارند؛ لذا با توجه به این معنا باید بگویم شهرها به عنوان قالب‌های تأثیر گذار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی در عرصه سیاست های خارجی با جهت گیری های دیپلماتیک به جایگاهی رسیده اند که از آن با عنوان «دیپلماسی شهری» یاد می شود.

دیپلماسی شهری به همگرایی شهرها و کشورها کمک می کند

وی افزود: دیپلماسی شهری می تواند اثر گذاری بسیار بالایی روی دیپلماسی فعلی کلاسیک و رسمی بگذارد، به این صورت که حضور در جامعه بین المللی و شهرهایی که در آن از ملیت های مختلف شرکت دارند، می تواند آثار و پیامد های متفاوتی در سطوح زیرین و زبرین خود به جای بگذارد و از آن بهره برداری های مختلفی صورت بگیرد تا همگرایی های مختلف در لایه های گوناگون از طریق بهره برداری از این نشست ها صورت بگیرد.

 این استاد دانشگاه گفت: شرط لازم برای این کار هدفمندی، هوشمندی و هوشیاری از پیش معین شده جهت شرکت در این نشست ها است تا بتوان در عین حالی‌که از هدفگذاری های مستقیم در نشست ها بهره برداری می شود، از پیامدهای آن در لایه های گوناگون نیز بهره برد و این به نوع برنامه ریزی یا عاملیت ها و کنش گرانی که در این نشست ها شرکت می کنند،  بر می گردد؛ بنابراین این افراد باید از اندازه ای از توانایی برخوردار باشند که بتوانند از پتانسیل های موجود در این نشست ها و جایگاه دیپلماسی شهری بهره برداری کنند.

حضور در اجلاس‌های جهانی «صله رحم بین المللی» است

مطهرنیا خاطر نشان کرد: حضور مقام های ایرانی در این اجلاسهای بین المللی؛ در مرحله نخست به طرح نیازهای جامعه ملی و از جهت دیگر پتانسیل هایی که کشور ما برای عرضه بین المللی دارد کمک می کند. در مرحله دوم شرکت در این نشست ها آشنایی با پتانسیل ها و استعدادهای موجود در میان شهرهای گوناگون جهان برای انجام همکاری های متفاوت در لایه های مختلف و تبادل دانش و اطلاعات را به همراه دارد.

وی افزود: بنابراین شناسایی متفاوت از توانمندی‌ها و استعدادها و از طرف دیگر استفاده از این فرصت برای آشنایی بیشتر با یکدیگر و کلید زدن همکاری های بیشتر در این نشست ها حاصل می شود و در مقام تشبیه به گونه ای «صله رحم بین المللی» است که می تواند منجر به همگرایی یا برون گرایی شود و این همگرایی‌ها زمینه فعالیت های گوناگون در حوزه های مختلف دیگر را موجب شود و لذا به طور مشخص می توان از موضوع برگزاری کنفرانس ها بهره برد و از طرف دیگر با آشنایی بیشتر متقابل زمینه های همکاری  را بررسی و سپس پی‌گیری کرد.

مطهرنیا در رابطه با حضور شهردار اصفهان در این نشست گفت: شهردار اصفهان باید با دست پر در جهت معرفی اصفهان و پتانسیل ها و توانایی های بالفعل آن در این سفر حاضر شود و به گونه ای اصفهان را معرفی کند که لیاقت و شایستگی این شهر به عنوان نصف جهان را داشته باشد.

فرصت طلایی نشست کراکوف برای حل معضلات نصف جهان

این استاد آینده پژوه اضافه کرد: از طرف دیگر شهردار اصفهان باید آن اندازه صادقانه سخن بگوید که بتواند از این سفر به عنوان فرصتی برای تبادل دانش و اطلاعات و تجارب بهره ببرد و نیاز های مردم اصفهان در قالب حیات ملی را مشخص کند؛ امروز اصفهان با کمبود آب در جهت مدیریت منابع خود روبرو است که این امر می تواند در آینده برای اصفهان یک بحران بسیار بزرگ باشد. مطرح کردن این بحران از یک سو و از طرف دیگر  کمک گرفتن از شهرداران و در واقع مردم کشورهای دیگر برای حفظ این «میراث بشری» اهمیت فراوان دارد.

وی تصریح کرد: اصفهان اگرچه در داخل ایران است، ولی از سوی دیگر یک میراث بزرگ بشری در تاریخ و تمدن فرهنگ انسان است و لذا جهان نسبت به آن حساسیت دارد؛ از طرف دیگر توانایی ها و استعدادهای درخشان و جاذبه های بالای گردشگری اصفهان در عین حال که شهره جهان است، اما در دهه های گذشته نسبت به آن چه در قبل بوده است مغفول واقع شده و این امر در خارج از ایران به عنوان «یک درد در جامعه بین المللی» مطرح است.

این استاد دانشگاه گفت: برای ما ایرانی ها و نسل های گذشته، اصفهان به عنوان نصف جهان مطرح بوده است، اما آیا برای نسل های جدید نیز همین آشنایی نسبت به اصفهان وجود دارد؟ به نظر می رسد این یک نقطه ضعف است و لذا بهره برداری از این نشست برای ایجاد سازمان دهی ها و ارتباطات گسترده با شهردارهای کشورهای دیگر در جهت معرفی متقابل شهرها برای نسل های جدید و ایجاد دبیرخانه ثابتی که بتواند زمینه های همکاری بزرگ تر را میان شهرداری اصفهان با شهرداری کشورهای دیگر به وجود آورد، ضروری است.

 مطهرنیا افزود: همچنین حضور در نشستهایی همچون شبکه شهرهای خلاق می تواند تا حدودی زمینه ساز تبلیغ و معرفی جاذبه های گوناگون گردشگری، صنعتی ، هنری و فنی مردم اصفهان و اقتصاد ملی ایران از یک سو و آشنایی ملت ایران با جاذبه های شهرهای دیگر جهان باشد و این هم افزایی و همگرایی را موجب شود.

کد خبر 345923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.