برگزاری نمایشگاه دوسالانه و اهدای نشان دست خلاق

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ما می‌خواهیم بنیانگذار دو رویداد مهم در خصوص صنایع دستی باشیم که یکی از آن ها برگزاری دوسالانه بین‌المللی صنایع دستی و دیگری اهدای نشان بین‌المللی دست خلاق است.

به گزارش خبرنگار ایمنا فریدون اله‌یاری در آیین روز جهانی صنایع دستی که شامگاه سه‌شنبه _۲۲ خردادماه_ در تالار شهروند اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که به پیشینه حوزه صنایع دستی استان نگاه می کنیم، تاریخی بس کهن و عمیق دارد. پس از گذشت هزاران سال، هنرمندان صنایع دستی هنر را که بخشی از هویت، تمدن، فرهنگ ما است حفظ و به آن اعتبار بخشیدند تا امروز به یک فرصت ارزشمند مبدل شود. در عرصه اقتصاد، صنایع دستی از جایگاه مهمی برخوردار است و مهارت هایی که در این بخش است به فرهنگ، تمدن و هویت ما برمی گردد.

وی با اشاره به اهمیت و نگاه اقتصادی به صنایع دستی، گفت: اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار دارد. همه صاحب‌نظران و متخصصان اقتصادی اعتقاد دارند که در کنار حوزه های مختلف در شکوفایی و رونق کشور، صنایع دستی می تواند جایگاه مهمی داشته باشد. کار هنرمندان صنایع دستی را با حداقل سرمایه گذاری می توان به تولید رساند. صنایع دستی در بازارهای جهان جایگاه مهمی پیدا کرده است که این یک امتیاز ویژه است، باید در حوزه حفاظت، حراست و اقتصاد از آن بهرمند شویم و می توان با توجه به ظرفیت های صنایع دستی بیشترین بهره را از آن بُرد.

۴۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی اصفهان شاغل هستند

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: بر اساس آخرین رتبه بندی  ۲۹۶ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارند که ۱۹۹ تعداد آن در استان اصفهان فعال هستند که نشان می دهد اصفهان نزدیک به دو سوم این ظرفیت عظیم و شگرف را برخوردار است. باید دقت کنیم که چقدر از این ظرفیت ها بهره گرفته ایم و چقدر برای گره گشایی از مسائل اقتصادی از آن بهرمند شده ایم.

اله‌یاری تصریح کرد: بررسی اشتغال از طریق صنایع دستی نشان داده است که سهم ایران با توجه به تنوع هنرهای دستی ۴۰ هزار نفر در استان اصفهان است که با توجه به جمعیت اصفهان رقم چشمگیری نیست.

وی اضافه کرد: در بخش تولید و در حوزه تجارت اقداماتی در حال شکل گیری است اما کافی نیست و نگاه مهم به این مسئله تنها نباید از سمت سازمان میراث فرهنگی صورت بگیرد. باید فعالان، هنرمندان و سازمان های دخیل در این عرصه صنایع دستی را به جایگاه ممتاز برساند.

اله‌یاری گفت: مسائل و مشکلات، پیچیده نیست، گره هایی دارد که قابل بررسی است و حتماً محدودیت هایی در جای دیگری وجود دارد که باید به دنبال راهکار باشیم. باید بخش خصوصی را تقویت کنیم و دولت حتماً حمایت خواهد کرد. اگر راهکار مناسب ارائه شود ما زمینه سازی های لازم را برای عملیاتی شدن فراهم می کنیم. ضمن اینکه وجود شرکت های تعاونی در کنار صنایع دستی ضرورت دارد و لازم است که فعالان هنری در این زمینه  سهامدار باشند.

تلاش برای دو رویداد مهم در خصوص صنایع دستی

وی به گذر صنایع دستی از حالت سنتی به مدرنیته اشاره کرد و گفت: آشنایی با بازارهای جهانی و تغییر فروشگاه ها از حالت سنتی به گالری برای عرضه صنایع دستی، گامی بلند به سوی بازارهای جهانی است. تقریباً نمایشگاه و گالری‌های صنایع دستی در حال راه اندازی برای معرفی و صادرات صنایع دستی است. هم‌چنین برای موفقیت در زمینه تجارت باید همه مشارکت داشته باشند و در این بخش اتفاقات مهمی افتاده است. باید بازارهای جهانی را بشناسیم و طراحی های جدید، بسته بندی و تجارت الکترونیک را تقویت کنیم.

اله‌یاری ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ اصفهان شهر جهانی صنایع دستی نام گرفت  و در سال ۱۳۹۵ نیز میزبان عالی ترین نهاد بین المللی در حوزه صنایع دستی دنیا بوده ایم. با شناخت دنیا می توانیم معاملات شایسته‌ای را به معرض نمایش بگذاریم. ما می خواهیم بنیانگذار دو رویداد مهم در خصوص صنایع دستی باشیم که برای عملیاتی شدن گامهایی برداشته ایم که هنوز نهایی نشده است. برگزاری دوسالانه بین المللی صنایع دستی که هر دو سال یکبار برگزار شود و هم‌چنین جایزه نشان دست خلاق که در سطح بین المللی ارائه شود و به جایزه هنری استان اصفهان تبدیل شود. این موضوع همت مسئولان را می طلبد که  شهرداری، اعضای شورا و وارد شدن دستگاه های مرتبط به تحقق این رویا کمک شایانی خواهند کرد تا این مسئله نهادینه و پایدار شود.

کد خبر 345869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.