عراقی‌ها پای رأی خود بایستند

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به آتش زدن صندوقهای رأی در عراق گفت: وضعیت سیاسی -امنیتی عراق با اینکه چندان خوب نبوده، اما رو به رشد است و حال نیز مردم و مسئولان عراقی با ماندن پای نتایج انتخابات خود نشان می دهند که از ثبات سیاسی برخوردار هستند.

احمد بخشایشی اردستانی به خبرنگار ایمنا گفت: از آنجا که بسیاری از مقامات عراقی دچار فساد هستند و فساد اقتصادی و مالی در عراق زندگی را برای مردم سخت کرده، تعداد شرکت کنندگان در انتخابات عراق از نصف واجدین شرایط هم کمتر بود و همین تعداد هم که در انتخابات شرکت کردند به ائتلاف سائرون متعلق به مقتدی صدر و بعد از آن به هادی العامری از حشد شعبی و حیدر العبادی رأی دادند. از این رو نصف دیگر مردم مدعی شدند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و قرار بوده آرا مجدداً بررسی شود.

وی افزود: حال این آرا سوخته و مشخص است که پیروز انتخابات صندوقهای رأی را نمی سوزاند؛ بلکه بیشتر ظن آن می رود که طرف‌های شکست خورده این کار را مرتکب شده اند تا به نوعی جنجال ایجاد کنند، اما در مجموع فکر نمی کنم این آتش سوزی تأثیر خاصی بر فضای سیاسی عراق و نتیجه انتخابات بگذارد.

بخشایشی اردستانی تأکید کرد: با توجه به اینکه برگزاری انتخابات با مباحث حاشیه ای، مالی و امنیتی زیادی روبرو بود، به نظر نمی رسد که برگزاری انتخابات مجدد در دستور کار باشد، ولی شکست خورده ها با این توجیه و فرافکنی که مردم با ما بودند و شما نگذاشتید ما انتخاب بشویم و در انتخابات تخلف کردید، این آشفتگی ها را ایجاد می کنند.

وی همچنین یادآور شد: اخیرا مقتدی صدر گفته است که نمی تواند با حیدرالعبادی و یا برخی از کمونیستها برای تصدی پست نخست وزیر ی به تفاهم برسد، همین امر باعث شد که عده ای این انتخابات را زیر سؤال ببرند؛ البته این امر مختص به عراق نیست؛ در ایران و آمریکا هم همین طور است وقتی افرادی شکست می خورند، کل انتخابات را زیر سوال می برند.

این تحلیلگر خاورمیانه با اشاره به وضعیت امنیتی عراق گفت: وضعیت سیاسی- امنیتی عراق چندان خوب نبوده، اما رو به رشد است؛ از نظر سیاسی ائتلاف سائرون قدرتمند است و در  حرفی برای گفتن دارد و حال نیز مردم و مسئولان عراقی با ماندن پای نتایج انتخابات خود نشان می دهند که از ثبات سیاسی برخوردار هستند.

کد خبر 345743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.