۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
اهمیت لیالی قدر در کلام معصومین

شب‌های قدر، فرصتی است تا آدمی جاودان خود را با چشم دل ببیند و قبل از این که جسم او به مقام حسرت و ندامت برسد، روح خویش را روانه آن دیار کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اهمیت شب قدر به حدی است که بسیاری از امامان دین بر احیای این شب حتی درحال بیماری نیز سفارش کرده‌اند.

از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل است که «از خداوند به دور باد و نفرین بر کسی که به شب قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزیده نشود.»

"انس بن مالک" نیز از پیامبر(ص) نقل کرده که فرمودند:  «ماه مبارک به شما رو آورده است و در این ماه شبی است که برتر از هزار ماه است  و هر کس از فیض شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بی نصیب مانده است و  محروم نمی ماند از برکات شب قدر، مگر کسی که خویشتن را محروم کرده است.»

هم‌چنین نقل است که امام صادق(ع) به ابو بصیر فرمود:  «در هر یک از دو شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان،  تا می توانی آن دو شب را تا سپیده صبح شب زنده داری کن،   در آن دو شب غسل کن.»

ابوبصیر عرض کرد: اگر نتوانستم ایستاده نماز بخوانم؟ فرمودند: «نشسته بخوان.» اگر بازهم نتوانستم؟ «خوابیده بخوان.»  اگر باز هم نتوانستم؟ «ایرادی ندارد که سر شب کمی بخوابی و  باقی مانده شب را به هر نحوی که می توانی به عبادت بپردازی، چون در ماه رمضان،   درهای آسمان گشوده است، شیطان ها در زنجیرند و اعمال مؤمنان پذیرفته می شود.  از آنچه از این حدیث بر داشت می شود، می توان به این نکته اشاره نموده که انسان در این شب باید به هر شکل ممکن عبادت و  راز و نیاز با خالق را از دست ندهد؛ زیرا در این شب که شیاطین در بند هستند،   هیچ واسطه‌ای بین بنده و خالق نیست.»

درباره شب زنده‌داری در این شب روایات بسیاری در دست است. به عنوان نمونه از حضرت رسول(ص) نیز درباره شب زنده داری شب قدر نقل است که فرمودند:  «کسی که شب قدر را شب زنده‌داری کند، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور گردد.»

از امام باقر(ع) نیز درباره به وجود آمدن شب قدر نقل است که: «اگر خداوند کارهای مؤمنان  را چند برابر نکند به سر حد کمال نمی رسند،   اما از راه لطف کارهای نیکوی آن‌ها را چند برابر می فرماید تا کاستی‌هایشان جبران شود.»

البته که راز سعادتمند شدن انسان‌ها در شب قدر، عمل اختیاری صالحی است که با عنایت خداوند،   برکت یافته و چند برابر می شود.

امام موسی بن جعفر(ع) نیز در این ‌باره فرمودند: «کسی که در شب قدر غسل کرده و تا سپیده صبح شب زنده‌داری کند، گناهانش آمرزیده می شود.»

پیامبر اکرم(ص) هم‌چنین فرموده‌اند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد تا سال بعدی عذاب از او برداشته می‌شود.»

حضرت رسول درجایی دیگر با اشاره به اهمیت این شب در روز قیامت می‌فرماید: «هرکس شب قدر را با ‌ایمان و محاسبه بیدار ماند تمام گناهان گذشته و آینده‌اش بخشیده می‌شود.»

امام صادق (ع) نیز می فرماید: «قلب ماه رمضان شب قدر است و در جایی دیگر ازقول رسول اکرم(ص) ‌ فرموده‌ است: حضرت درباره شب قدر فرمود: ‌شب فاطمه است و قدر خداوند است پس هر کس حق شناخت فاطمه را به جا آورد، ‌شب قدر را درک کرده است.»

امام صادق(ع) هم‌چنین می‌فرماید: «تقدیرات در شب نوزدهم است و حتمی شدن آن در شب بیست و یکم و امضای آن در شب بیست و سوم.»

کد خبر 345337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.