بیماران با مصرف داروها با اثر بلند مدت می توانند روزه بگیرند

 مسئول مرکز  اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف داروها با اثرگذاری بلند بلند امکان روزه داری را برای بیماران مختلف فراهم می کند.

جواد کبریایی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تنظیم مصرف دارو در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به طور کلی نمی توان گفت فردی که بیمار بوده و دارو مصرف می کند تحت هیچ شرایطی نمی تواند روزه بگیرد، مصرف داروها در ماه مبارک رمضان در بسیاری از موارد قابل تنظیم یا تغییر به شکل بوده که با روزه داری منافاتی نداشته باشد، از سویی باید دانست که برخی از بیماران برای درمان دارویی باید مطابق نظر پزشک عمل کرده و امکان گرفتن روزه را ندارند.

وی  افزود: به طور کلی داروها از نظر اثر بخشی یا نوع مصرف ممکن است به صورت تک دوز یا چند دوز در روز تجویز شوند. هنگامی که پزشک دارویی را یکبار در روز تجویز  کرده این دارو  یکبار در ۲۴ ساعت استفاده  شده و شخص به طور طبیعی می تواند روزه داری را داشته و مصرف دارو را در فاصله افطار تا سحر تنظیم کند.

مسئول مرکز  اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در موارد دیگر مصرف داروها به صورت دو یا سه بار در روز است و پزشکان قادر هستند که با جایگزینی داروهای طولانی اثر امکان روزه گرفتن را برای بیمار فراهم کنند. نکته حایز اهمیت در این زمینه این است که شخص نباید خودسرانه اقدام کرد.  قطع دارو، فاصله زمانی مصرف و تغییر با تجویز پزشک بوده تا در اثر بخشی دارو در روند درمان بیماری دچار اختلال نشود.

کبریایی زاده توضیح داد: اکنون داروهایی وجود دارد که بیمار در طی ۲۴  ساعت دو یا سه بار استفاده می کند و پزشک می تواند با جاگزینی آن دارو با داروهایی با اثر طولانی مدت روند روزه داری بیمار را هم تامین کند. در مورد بعضی از بیماری ها باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر تغییر  دستور دارویی در ماه رمضان ممکن است که فعالیت یا رژیم غذایی شخص هم توسط پزشک تنظیم شود.

وی اظهارکرد: داروهایی مانند قطره های چشم و گوش و بینی که به صورت موضعی استفاده می شود در صورتی که داخل حلق ریخته نشود با روزه داری منافاتی ندارد. همه داروهایی که از طریق پوست جذب شده  (کرم ها و پمادها) برچسب هایی که در مورد داروهای قلبی بوده  و به صورت پرچسب یا پچ استفاده منافاتی با روزه داری اشخاص ندارد.

مسئول مرکز  اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شیاف ها، محلول های واژینال و کرم های واژینال منافاتی با روزه داری ندارند، افزود: همچنین  استفاده از آمپول های تزریقی، به ویژه تزریق های زیر پوستی، عضلانی، مفصلی و وریدی (IV therapy)   به استثنای داروها و سرم هایی که دارای اثر تغذیه ای هستند و آمپول های تقویتی روزه داری را باطل میکند اما بقیه موارد مشکلی و جود ندارد.

وی در مورد مصرف داروی آهن اذعان کرد: به منظور کاهش عوارض گوارشی و نقش درمانی این دارو مصرف آن از افطار تا سحر مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی کند، نکته حایز اهمیت اینکه مصرف لبنیات و چای زیاد در میزان جذب آهن  در بدن فرد بیمار تاثیر گذاشته و به طور طبیعی نباید در فاصله زمانی افطار تا سحر زیاد چای مصرف شود.

کبریایی زاده تاکید کرد: در مورد دیابت اکثر پزشکان معتقدند که روزه داری منافاتی با بیماری دیابت نداشته و مفید هم خواهد بود و این افراد باید با مشورت پزشک معالج و تنظیم رژیم غذایی و چک کردن مرتب قند خون می توانند روزه بگیرند. البته اشخاصی که دارای قند خون پایین تر از ۵۰ هستند و دچار علایمی مانند سرگیجه،  احساس سبکی در سر،  ضعف،  بی حالی و تعریق هستند که قند خون آنها دچار  افت شده نمی توانند روزه بگیرند.

وی ادامه داد: چنانچه فرد دیابتی سه بار  در روز  انسولین تزریق کرده پزشک هم توصیه به مصرف در طول روزه داشته این گروه از بیماران برای مصرف دارو  نمی توانند روزه بگیرند.

مسئول مرکز  اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن اشاره به به روزه گرفتن بیماران صرع و ام اس یادآور شد: این گروه ازبیماران  در موارد زیادی داروهای طولانی اثر وجود داشته و با مشورت پزشک می توانند این داروها را مصرف کرده و روزه بگیرند. البته باید به این نکته توجه داشته باشند در صورتی که مصرف دارو را قطع کرده یا دوز مصرفی دارویی را خودسرانه تغییر دهند بیماری آنها عود پیدا کرده و باید طول درمان انجام شده نادیده گرفته و درمان را دوبار ه آغاز کنند.

وی تاکید کرد: در مورد بیماری فشار خون هم توصیه پزشکان این است که بیماران فشارخونی می توانند روزه بگیرند و روزه داری تاثیری چندانی در میزان افزایش و یا کاهش فشار خون ندارد. با توجه به اینکه با گرفتن روزه آب بدن کاهش می یابد و کلیه ها و کبد یکی از راه های دفع متابولیت های داروها از بدن است، بنابراین با کاهش آب بدن یابد دفع این متابولیت ها هم کاهش یافته و به  بیمارانی که دارو مصرف می کنند  توصیه شده که در فاصله افطار و سحر مایعات بیشتری مصرف کنند.

کد خبر 345239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.