قانونگذاری برای حفاظت از داده های کاربران نیازمند اقدامات سیاستی است

با وجود این قانونگذاری و تنظیم مقررات در عرصه حفاظت از داده های کاربران با توجه به نفوذ فناوری اطلاعات در کاربردهای مختلف و توسعه فضای مجازی اهمیت زیادی یافته و نیازمند اقدامات سیاستی است.

به گزارش ایمنا، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «حفاظت از داده های کاربران: رویکردهای جهانی و گونه شناسی تنظیم مقررات» تصریح کرده است که فضای مجازی زندگی انسان را بیشتر از هر چیز دیگری دستخوش تغییرات ساخته است.

هرچند بسیاری از این تغییرات موجب بهبود زندگی انسان شده‌اند، اما پیامدهای استفاده از فضای مجازی همیشه مثبت و مفید نبوده‌اند. حریم خصوصی افراد را می‌توان به دیواری تشبیه کرد که سرتاسر زندگی آنان را دربر گرفته است و تنها خود آنها و نزدیکانشان از داخل آن اطلاع دارند؛ یکی از مهمترین پیامدهای استفاده از فضای مجازی و عصر دیجیتال این است که این دیوار را شفاف و شفافتر ساخته است؛ به نحوی که بسیاری از جنبه های پنهان زندگی آنان قابل رؤیت شده است.

این گزارش تصریح می‌کند که با وجود این قانونگذاری و تنظیم مقررات در عرصه حفاظت از داده های کاربران با توجه به نفوذ فناوری اطلاعات در کاربردهای مختلف و توسعه فضای مجازی اهمیت زیادی یافته و نیازمند اقدامات سیاستی است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی اسناد و مدارک بین‌المللی و منطقه‌ای حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های کاربران به رویکردهای جهانی در عرصه قانونگذاری و گونه شناسی تنظیم مقررات در این عرصه می‌پردازد.

کد خبر 344890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.