طرح تفصیلی شهر اصفهان از منظر قوانین و مقررات

شهر اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی با ارزش های والای معماری و شهرسازی و فضاهای شهری قدیمی در بین شهرهای مطرح دنیا قرار دارد و حفظ و احیا و تداوم این امتیازات مستلزم برنامه ریزی دقیق و همه جانبه است.

به گزارش ایمنا، شهر اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی با ارزش های والای معماری و شهرسازی و فضاهای شهری قدیمی در بین شهرهای مطرح دنیا قرار دارد و حفظ و احیا و تداوم این امتیازات مستلزم برنامهریزی دقیق و همه جانبه است. نخستین گام در این راستا طراحی و تهیه ضوابط و اصولی است که جنبه عمومی داشته و باید توسط همه شهروندان رعایت شود. این قواعد برای هر شهری جداگانه به تصویب میرسد و مرجع بررسی و تصویب آن کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران است. اعضای این کمیسیون عبارتند از :

 - استاندار (و در غیاب وی معاون عمرانی استانداری).

    - شهردار .

    - نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی.

    - وزارت جهاد کشاورزی. 

    - سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی. 

   - رییس شورای اسلامی شهر ذی ربط. 

   - نماینده سازمان نظام مهندسی استان (با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رای.

از آنجا که میزان تخلفات ساختمانی در شهرها بستگی به سطح آگاهی شهروندان از این قوانین و مقررات دارد لذا برآن شدیم که مختصری دراین موضوع شرح دهیم:  

 این طرح ابتدا درسال ۱۳۷۲ تصویب و اجرا شد و سپس در سال ۱۳۹۰ مورد بازنگری واقع و پس از اعمال اصلاحات به شهرداری اصفهان جهت اجرا ابلاغ شد. مفاد این طرح که شامل مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی است، مبنا و ملاک صدور پروانه ساختمانی از طرف شهرداری‌ها بوده و برای عموم شهروندان لازم الاجرا است. به نحوی که عدم رعایت این ضوابط از سوی سازندگان بنا منجر به طرح پرونده تخلف ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری خواهد شد.

محتوای طرح

به طور خلاصه محتوای این طرح که در قالب دفترچه طرح تفصیلی شهر اصفهان نگاشته شده عبارت است از: ۱- تعاریف و اصول پایه ۲- نحوه استفاده از اراضی (کاربری زمین های شهر) ۳- ضوابط تفکیک ۴- ضوابط تجمیع پلاک ها ۵- مقررات سایه اندازی، استقرار بنا و مشرفیت ۶- مقررات فضاهای نورگیر ۷- مقررات مربوط به پیش زدگی ۸- مقررات ارتفاعی و احداث بنا ۹- نحوه محاسبه سطح زیربنا ۱۰- مقررات گذربندی و مادی ها ۱۱- مقررات پارکینگ  ۱۲- مقررات پَخ معابر ۱۳- مقررات مربوط به حریم محوطه‌های تاریخی  ۱۴- آپارتمان سازی ۱۵- نماسازی ۱۶- ضوابط تاسیسات ساختمان ۱۷- حریم خطوط انتقال نیرو، گاز  و آب و... . در قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن،  اصطلاح و «طرح تفصیلی» این گونه تعریف شده است: طرح تفصیلی، عبارت از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت‌های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت تمامی عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

پیوست های مهم طرح

البته این طرح دو پیوست بسیار مهم نیز دارد که عبارت است از:

۱- دستورالعمل اجرایی ضوابط ایمنی و آتش نشانی شهر اصفهان 

۲- مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی

لازم به ذکر است همزمان با اجرای مقررات فوق، رعایت تمامی قوانین و مقررات ،آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی مربوط از جمله مصوبات مجلس شورای اسلامی ، هیات وزیران ، مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری از جمله مقررات ملی ساختمان و... الزامی است. به عنوان نمونه مقررات ملی ساختمان قواعدی هستند که در تمام کشورها اجرا و رعایت آن برای عموم شهروندان الزامی است و مباحث مختلفی از قبیل حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق، مصالح ساختمانی، تاسیسات برقی و مکانیکی و بهداشتی ساختمان، آسانسورها، لوله کشی گاز طبیعی و... در آن مطرح است.

منبع: گردآوری

کد خبر 344838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.