بلاتکلیفی واحدهای مسکن مهر

طبق آخرین گزارش‌ها ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف مانده است.

به گزارش ایمنا، سحر افشاری در گزارشی با عنوان "بلا تکلیفی ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر" در روزنامه آرمان، مسکن مهر را پر ماجرا ترین پروژه چند سال اخیر دانست و نوشت: پروژه مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ در دولت قبلی کلنگ خورد و تصور می‌رفت ظرف دو سال به پایان می‌رسد، اما ظاهرا در مورد زیرساخت‌های این طرح ساده‌انگاری شده بود و همین موضوع مشکلات زیادی را برای دولت روحانی باقی گذاشت.

روز گذشته، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: ۶۰‌هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح در این شهرها به‌دلیل مشکلات تحویل مالکان نشده و ۶۰‌هزار واحد بدون متقاضی نیز روی دست پیمانکاران مانده است. همچنین مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون از تشکیل پرونده قضائی برای ۶۲‌ هزار واحد به‌دلیل مشکلات حقوقی خبر داد.

با وجود آنکه قرار بود پروژه مسکن مهر در سال ۱۳۹۶ به اتمام برسد، پایین‌بودن سرعت ارائه خدمات و زیرساخت‌ها این طرح را به سال ۱۳۹۷ کشاند و بیم آن می‌رود که کار تعداد اندکی از واحدهای نیمه‌کاره به سال ۱۳۹۸ کشیده شود.

مقصد خروج سرمایه ایرانیان

در گزارش دیگر همین روزنامه به قلم سوسن یحیی پور آمده است: درحالی اعلام فرار ۳۰‌ میلیارد دلار سرمایه در ماه‌های پایانی سال ۹۶ از زبان محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رسانه‌های مختلفی بازتاب داده شد که این گفته گواه این مطلب بود که روند فرار سرمایه از کشور بیش از گذشته تشدید شده است.

به‌دنبال ادامه التهابات ارزی در کشور، دولت سیاست جدید ارزی مبنی بر یکسان‌سازی ارز را در ماه فروردین اتخاذ کرد که کارشناسان یکی از آثار مثبت آن را کنترل خروج سرمایه از کشور اعلام کردند.

صاحب نظران اقتصادی پیش‌بینی ناپذیربودن بخش‌های مختلف اقتصاد را یکی از دلایل فرار سرمایه از کشور می‌دانند و معتقدند این پدیده آثار مختلفی چون فقیرتر شدن، کاهش تولید کالاها و خدمات و درنتیجه گرانی، کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و ... را برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

طی سال‌های اخیر امارات متحده عربی، ترکیه، کشورهای آسیای میانه چون آذربایجان، ارمنستان یا گرجستان از جمله مقاصد جذاب برای جذب سرمایه ایرانیان بوده‌اند.

نظام فعلی مالیاتی، کابوس تولید کننده

در مقدمه مصاحبه‌ای به قلم داود پارسانژاد در روزنامه فرهیختگان نیز آمده است: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی و از ضروریات حال اقتصاد ما، فاصله گرفتن از اتکا به درآمدهای نفتی، خصوصا برای هزینه‌های جاری دولت است. یک نظام مالیاتی جامع می‌تواند در نیل به این هدف بسیار کارآمد باشد. همچنین در بند ۱۷ اصول کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی تاکید شده است.

نظام مطلوب مالیاتی نظامی است که هم جلوی فعالیت‌های غیرتولیدی را بگیرد و هم دولت از این راه درآمد مناسبی را کسب کند. ناگفته پیداست که نظام مالیاتی فعلی دچار روزنه‌های بسیاری است که باعث می‌شود حجم قابل توجهی از اقتصاد از دادن مالیات فرار کنند.

در سال‌های گذشته و با شدت یافتن تحریم‌ها، بار اصلی هزینه‌های دولت به دوش مالیات و بنگاه‌های اقتصادی افتاده است. اهمیت این موضوع از آنجا بیشتر می‌شود که آمریکا از برجام خارج شده و احتمال می‌رود درآمدهای نفتی دولت کاهش یابد. به نظر می‌رسد در سال پیش رو دولت مجبور می‌شود به این موضوع بهای بیشتری بدهد و از بخش‌های مغفول‌مانده اقتصاد نیز مالیات بستاند.

رشد کمی و کیفی در گرو رونق و عدالت اقتصادی

فاطمه اتراکی هم در صفحه اقتصادی روزنامه اطلاعات نوشت:  بخش مهمی از توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع در اثر سیاست‌گذاری‌ها و اهداف مرتبط با جمعیت شکل می‌گیرد. جمعیت‌شناسان با تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر رشد و حرکت جمعیت به‌دنبال دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده‌اند.

این برنامه‌ریزی‌ها که می‌تواند بر توزیع سنی، جنسیتی، الگوهای زناشویی، سلامت و توزیع جغرافیایی افراد یک کشور تأثیر بگذارد، زیرمجموعه سیاست‌های رفاه اجتماعی در کشورهاست. اهمیت برنامه‌ریزی‌های جمعیتی موجب شده است تا سازمان ملل هم از سال ۱۹۶۳ هر پنج سال یک‌بار دیدگاه‌ها و سیاست‌های جمعیتی دولت‌ها را گردآوری و اهداف توسعه‌ای بین‌المللی توافق‌شده را دیده‌بانی کند و داده‌ها را در پایگاه داده‌های سیاست‌های جمعیتی جهانی قرار دهد.

در کشور ما نیز سیاست‌گذاری جمعیتی با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… برنامه‌ریزی و به‌کار گرفته می‌شود. افزایش جمعیت در سال‌های آغازین انقلاب و تشویق به فرزندآوری کمتر در دهه‌های بعدی، ازجمله این سیاست‌گذاری‌ها بوده‌اند. در سال ۱۳۹۶ مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در پژوهشی به بررسی روند تحولات جمعیتی و تحلیل ابعاد مختلف پویایی جمعیت در کشور پرداخت و تصویری از وضع موجود و تحولات آینده جمعیتی کشور ارائه کرد. آنچه از نظر می‌گذرانید، گفتگوی دکتر محمدجلال عباسی شوازی، استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور با روزنامه اطلاعات است.

کد خبر 344779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.