سایه سنگین طرح جامع بر سر شهر زاینده رود

لنجان-شهردار زاینده رود گفت:شهر زاینده رود تلفیق پنج روستای بابا شیخ علی، کله مسیح، کله مسلمان، بیسجان و بهجت آباد بوده که به دلیل همجواری با حریم های مختلف به شهر حرایم معروف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، ابوالفضل توکلی در نشست بررسی طرح جامع و تفصیلی شهرهای شهرستان لنجان شهر زاینده رود را شهر حرایم دانست و اظهار کرد: شهر زاینده رود تلفیق پنج روستای بابا شیخ علی، کله مسیح، کله مسلمان، بیسجان و بهجت آباد است و باید گفت این شهر به دلیل همجواری با حریم های مختلف همچون خطوط انتقال گاز، رودخانه زاینده رود، جاده اصفهان به شهرکرد، خطوط انتقال برق فشار قوی و واقع شدن در کنار صنایع بزرگی همچون ذوب آهن، صنایع دفاع و شهرک صنعتی فولاد بطور کامل محصور شده است.

وی افزود: مسئولان برای کاهش حریم های شهر زاینده رود قول های متعددی داده اند اما تاکنون این وعده ها اجرایی نشده است و باید این مشکل مجالی برای شهروندان نگذاشته و آنها به دلیل کمبود زمین و مسکن مجبور به مهاجرت از این شهر هستند از سوی دیگر این که شهرداری زاینده رود برای ارایه خدمات عمومی نیز با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

شهردار زاینده رود با انتقاد از طرح جامع شهر زاینده رود تصریح کرد: متاسفانه در طرح جامع شهر زاینده رود به مسایل و مشکلات شهر توجه جدی نشده است و این مهم باعث شده امروز شهر و شهروندان با مشکلات متعدد رو به رو باشد و این مهم به دلیل عدم تخصص و اشرافیت مشاوران طرح و عدم توجه شهردار و شورای وقت به وجود آمده از سوی دیگر عدم اعمال مصوبات کمیسیون فنی استان در طرح جامعمشکلات خاص خود را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: عدم توجه به تغییر کاربری بعضی از اراضی کشاورزی واقع در بین منازل مسکونی در محدوده قانونی شهر، مغایرت اساسی شبکه معابر شهر با طرح جامع،تحقق پذیر نبودن برخی از کاربری های دیده شده در این طرح،منطبق نبودن کاربری ها در طرح جامع یکی از مهم ترین مشکلات شهر زاینده رود بوده که مردم را سردرگم کرده از سوی دیگر شاهد کاهش محدوده شهر از ۶۰۰ هکتار به ۲۶۴ هکتار هستیم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست همچنین شاهد افزایش حریم رودخانه زاینده رود در برخی از محلات شهر هستیم که مشکلات متعددی را برای شهروندان به همراه داشته است.

توکلی اضافه کرد: توانمندسازی، ایجاد زیرساخت‌های توسعه پایدار، ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی در مناطق مختلف شهری و نیز توجه جدی به نیازهای اجتماعی و شهری شهروندان در دستور کار مجموعه شهرداری زاینده رود قرار گرفته تا در دوره جدید توزیع عادلانه خدمات در بین همه مناطق شهری با همت مضاعف و عزم راسخ انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز حوادث جاده ای مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده و در این میان جاده مواصلاتی چمگردان به زاینده رود و سه راه قایقرانی از جمله نقاط حادثه خیز می باشد که هر روز شاهد آبستن وقوع حادثه بوده و دلیل تصادفات فراوان در سه راه قایقرانی، این محل به سه راهی مرگ نام گرفته است.

شهردار زاینده رود یکی دیگر از مشکلات شهر زاینده رود را ایمنی نبودن کانال بلوار پیامبر اعظم (ص) این شهر دانست و اظهار کرد: کانال های آب فاقد ایمنی لازم همواره آبستن حوادث مختلف هستند، و این مسئله در شهر زاینده رود همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است.

وی با اشاره به وجود موهبت‌های طبیعی در شهر زاینده رود که افزایش مسافران را در پی دارد، افزود: با توجه به گردشگرپذیر بودن شهر زاینده رود، عدم آشنایی برخی مسافران با مسیر ورودی این شهر و یاحتی وقوع حادثه تصادف در هر لحظه از شبانه روز در بلوار پیامبر اعظم (ص) شهر  زاینده رود امکان بوجود آمدن یک فاجعه و سقوط در کانال آب معروف به کانال مزرعه حسین آباد را در این مسیر به همراه دارد.

شهردار زاینده رود با بیان اینکه نصب تجهیزات ترافیکی منجر به تسهیل شدن تردد وسایط  نقلیه و افزایش ایمنی جاده ها می شود تصریح کرد: طی مدت گذشته همواره در جلسات مختلف بر روی نصب گاردریل در بلوار پیامبر اعظم (ص) شهر  زاینده رود با هدف استاندارد سازی و ارتقای ایمنی این مسیر تاکید شده است اما متاسفانه با پیگیری های انجام شده تنها۳۰۰ متر از ایمن مسیر با نصب گاردریل ایمن شده و ۸۰۰ متر دیگر آن باقی مانده است.

وی افزود: نصب گاردریل در بلوار پیامبر اعظم (ص) شهر زاینده رود و رفع نقاط حادثه خیز در این شهر نیازمند اعتبارات بیشتری نسبت به بودجه  شهرداری بوده و با توجه به قول هایی که اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان لنجان در خصوص تامین گارد ریل و کارخانه ذوب آهن در خصوص اختصاص پایه های آن امیدواریم این مهم پس از گذشت ماه ها محقق شود تا شهرداری با اجرای گاردریل مسیر را ایمن سازی و از بروز حوادث جلوگیری کند.

کد خبر 344687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.