بررسی داستان «گرگ» گلشیری در اصفهان

هشتادمین نشست داستانی «چهارشنبه‌های بهانه روایت» برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، این نشست را کانون داستان‌نویسی بهانه روایت با همکاری موسسه فرهنگی ادبی روایت کلک خورشید برگزار می‌کند.

نقد و بررسی داستان‌های کوتاه «گرگ» نوشته هوشنگ گلشیری و «آواز جیرجیرک‌ها» نوشته مهدی نوربخش در این نشست اتفاق می‌شود و این جلسه، چهارشنبه ۲ خردادماه ساعت ۱۸ در خانه خورشید واقع در خیابان آبشار برگزار خواهد شد.

هوشنگ گلشیری را که داستان کوتاه «گرگ» او در این نشست بررسی می‌شود، مورخان ادبی از تأثیرگذارترین داستان‌نویسان معاصر زبان فارسی دانسته‌اند. او با نگارش رمان کوتاه «شازده احتجاب» در اواخر دهه چهل خورشیدی به شهرت فراوانی رسید. این کتاب را یکی از قوی‌ترین داستان‌های ایرانی خوانده‌اند.

گلشیری، کارش را با آموزگاری در روستاها و سپس‌ در اصفهان آغاز کرد. از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به دعوت بهرام بیضایی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران استادی کرد و پس از انقلاب با تشکیل جلسات هفتگی داستان‌خوانی و نقد داستان از سال ۱۳۶۲ تا پایان عمر خود، نسلی از نویسندگان را پرورش داد که در دهه هفتاد خورشیدی به شهرت رسیدند. او همچنین عضو کانون نویسندگان ایران بود و به همراه شماری از نویسندگان نواندیش مانند ابوالحسن نجفی و محمد حقوقی، حلقه ادبی جُنگ اصفهان را پایه‌گذاری کرد.

گلشیری در سال ۱۳۳۸ تحصیل در رشته ادبیات فارسی را در دانشگاه اصفهان آغاز کرد. آشنایی با انجمن ادبی صائب اصفهان در همین دوره نیز اتفاقی مهم در زندگی او بود. او کار ادبی را با جمع‌آوری فولکلور مناطق اصفهان در سال ۱۳۳۹ آغاز کرد.

پس از درگذشت این نویسنده، بنیاد هوشنگ گلشیری برای ادامه تلاش‌های او و حمایت از فعالیت‌های ادبی تشکیل شد و جایزه هوشنگ گلشیری را برای اهدا به آثار منتخب ادبیات فارسی برقرار کرد.

احمد گلشیری، برادر این نویسنده برجسته، مترجم و سیامک گلشیری، برادرزاده او نیز نویسنده است. دیگر برادرزاده او، سیاوش گلشیری هم نویسنده و منتقد است.

کد خبر 344371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.