۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
یبوست یکی از عوارض دیابت است

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در یک فرد دیابتی حرکات روده‌ها می تواند کند یا تند شود و در حرکت روده‌ها شخص از اسهال و یبوستِ متناوب شکایت می‌کند، گفت: بسیاری از بیماران دیابتی از یبوست شکایت دارند، به دلیل اینکه یبوست یکی از عوارض دیابت است.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به بیماران دیابتی و مشکلات یبوستی در آنها، اظهار کرد: از شروع بیماری دیابت معمولا ۱۰ الی ۲۰ سال می گذرد و این بیماری ممکن است که در اعضای متفاوت بدن عوارضی را ایجاد کند که دستگاه گوارش نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است در اثر بیماری دیابت برای این دستگاه از جمله دستگاه گوارش تحتانی(روده‌ها) نیز در بدن مشکلاتی پیش آید.

وی افزود: در یک فرد دیابتی حرکات روده‌ها می تواند کند یا تند و تسریع شود و شخصاز اسهال و یبوستِ متناوب شکایت می کند. در واقع بسیاری از بیماران دیابتی از یبوست شکایت دارند، به دلیل اینکه یبوست یکی از عوارض دیابت است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر ارتباط مستقیم دیابت با سطح قند خون بدن تصریح کرد: آنچه مهم است این است که یبوست علاوه بر اینکه با مدت دیابت در ارتباط است با سطح قند خون بدن نیز ارتباط مستقیمی دارد، یعنی هر چه میزان قند خون بدن شخص کمتر کنترل شود یبوست تشدید پیدا می کند. به این گروه از افراد توصیه می شود که حتما برای کنترل یبوست، قند خون بدن را کنترل کنند.

شریفی ادامه داد: توصیه ما برای بهبود این گروه از افراد این است که حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی کنند زیرا داشتن پیاده روی منظم موجب تسریع حرکت روده‌ها شده و از شدت یبوست فرد کاسته می شود. توصیه دیگر به این افراد مصرف داروی پسلیوم(پوست گیاه اسفرزه) است که در عطاری ها نیز موجود است. این دارو یبوست و اسهال را درمان کرده  و رضایت بیمار را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه گفت: البته اثرات درمانی این داروی گیاهی در طولانی مدت ظاهر می شود و ممکن است بسیاری از بیماران در کوتاه مدت به نتیجه کافی نرسند، بنابراین به این گروه از افراد توصیه می شود حداقل روزانه ۸ لیوان آب بنوشندچراکه مصرف این مقدار آب در طول روز بیماری یبوست آنها را بهتر می کند.

وی افزود: این گروه از بیماران نباید آب‌میوه مصرف کنند، به دلیل اینکه مصرف آب‌میوه موجب بالا رفتن قند خون آنها شده و در عین حال خاصیت درمانی هم برای بدن ندارد، بنابراین توصیه می شود که میوه های تازه به ویژه مصرف بعضی از میوه ها با پوست را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: مصرف بعضی از میوه ها مانند سیب با پوست با فیبر به درمان یبوست این افراد کمک می کند. هم‌چنین توصیه می شود که بیماران دیابتی کربوهیدرات ها و مواد غذایی شیرین مانند قند، پولکی، نبات و خرما را کمتر مصرف کنند یا اصلا استفاده نکنند چراکه خوردن خرما همراه با پوست آن موجب تشدید نفخ در این گروه از بیماران شده و بهتر است که خرما با پوست استفاده نشود.

وی گفت: توصیه می شود که این افراد به‌جای فرآورده های قند و شکر از فرآورده های مصنوعی برای شیرین کننده ها استفاده کنند تا قند خون آنها افزایش پیدا نکرده و در عین حال بتوانند از مواد غذایی و شیرینی که مورد مصرف قراداده اند  لذت ببرند و از خوردن این مواد غذایی محروم نشوند.

شریفی با اشاره به بیماری التهاب روده، تصریح کرد: بیماری IBS یا التهاب روده زمینه ژنتیکی دارد و هم‌چنین این بیماری به دلیل یک منشا استرس‌زا نیز در بین افراد بسیار شایع است. به افرادی که دچار بیماری التهاب روده هستند رژیم غذایی خاصی را توصیه نمی کنیم و این افراد هیچ‌گونه محدودیت غذایی ندارند. توصیه می شود این گروه از بیماران مطابق تجربه ای که دارند از مصرف موادی که موجب بدتر شدن علایم بیماری آنها شده خودداری کنند و علاوه بر آن  مصرف کافئین ها را کاهش داده و حبوبات را قبل از مصرف برای مدتی در آب خیس کرده و استفاده  کنند، هم‌چنین توصیه می شود که از خوردن غذاهای پرچرب، فست و فودها، غذاهای تند و تیز و پر ادویه ها نیز پرهیز کنند.

کد خبر 344345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.