راه‌های حمایت از کالای ایرانی

نماینده مردم اصفهان در مجلس راه های حمایت از کالای ایرانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا فولادگر عصر امروز_دوشنبه ۳۱ اردیبهشت_ در خانه انقلاب و ولایت، در برنامه پنجم رمضان با موضوع حمایت از کالای ایرانی در جمع فعالان اقتصادی اظهارکرد: در رابطه حمایت از کالای ایرانی چند موضوع وجود دارد، اولین موضوع در این راه بهبود فضای کسب و کار است و این موضوعی که در چند سال اخیر در مباحث اقتصادی مطرح می‌شود.

این نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: این موضوع در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در ماده ۹۱ مورد توجه قرار گرفته و در مورد آن، هم در مجلس و هم در وزارت اقتصادی برنامه ریزی شده است.

فولادگر تصریح کرد: در حال حاضر بر حسن اجرای این قوانین نظارت داریم و در گزارش بعدی شاخص‌های سهولت کسب و کار اعلام خواهد شد تا متوجه شویم رتبه ما در جهان چقدر است.

وی افزود: ۲۲ عامل در بهبود فضای کسب و کار موثر است که روی این موارد کار می‌شود. به عنوان مثال بر تامین مالی و تطبیق مقررات و یا عدم تثبیت قیمت‌ها کار می‌شود. البته با صحبت کردن در این مورد راهی به پیش نخواهد رفت و باید اقدام عملی انجام شود.

این نماینده مجلس افزود: اجرای سیاست‌های واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی و حضور بخش خصوصی، در راه اجرای حمایت از کالای ایرانی موثر است. این روند شروع خوبی در دولت نهم داشت اما ادامه این کار به سوی واگذاری صرف حرکت کرد در صورتی که بخشی از کار واگذاری است. رهبر انقلاب نیز تاکید کردند نقش دولت از تصدی به نظارت باید تغییر یابد.

فولادگر با اشاره به صحبت امام در مورد واگذاری‌ها افزود: امام فرمودند دولت باید کاری را انجام دهد که مردم نمی‌توانند و اگر کاری را هم دولت و هم مردم می توانند انجام دهند هم باید از سوی مردم اجرا شود، از این رو باید اکثر کارها به مردم واگذار شود و این صحبت‌ها مبنای تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی شد.

وی گفت: مشکل واردات و قاچاق نیز موضوعی است که تا حل نشود، از کالای ایرانی حمایت نخواهد شد. این درحالی است که طبق قانون "حداکثر" کالاهایی باید وارد شود که مطمئن باشیم مشابه آن در کشور نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی سه بعد دارد افزود: رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که مردم، تولید کننده و حاکمیت در این راه نقش دارند. از این رو ابتدا باید یک باور ملی و غیرت ملی وجود داشته باشد تا از کالای ایرانی حمایت شود.

فولادگر اضافه کرد: تولید کننده هم باید خدمات پس از فروش داشته باشد تا رضایت مشتری تامین شود. همچنین باید جنس با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کند. امروزه تولید رقابتی است و نمی‌توان تا ابد با تعرفه بالا از تولید حمایت کرد.

وی در ادامه با اشاره به نفش دولت اظهارکرد: دولت هم باید از این تولیدات حمایت کند و از ورود کالای قاچاق و حتی قانونی جلوگیری کند. در غیر این صورت تولید کننده داخلی نمی‌تواند رقابت کند. البته امنیت سرمایه‌گذاری همراه با مبارزه با فساد نقش مهمی است که قوه قضاییه می‌تواند ایفا کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه در راه تولید برخی فاسد می شوند البته این افراد از ابتدا فاسد نبودند اما زمانی که سیستم را دست و پا گیر می بینند اقدام به سرپیچی میکنند.

کد خبر 344318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.