۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
نباید بیمار زندگی کنیم

یک روانشناس با بیان اینکه در همه بیماری‌های صعب‌العلاج ترس از مرگ، فقر، ترس از ناشناخته‌ها، ناتوانی و تنها ماندن اولین چیزهایی است که افراد را درگیر می کند، گفت: نباید بیمار زندگی کنیم بلکه باید به زندگی با تمام سختی‌های موجود ادامه داده و در کنار آن با بیماری مقابله کنیم.

شیرین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به عوارض روحی و روانی بیماری های صعب العلاج، اظهار کرد: بیماری هایی هستند که برای درمان آنها باید شرایط ویژه ای فراهم شود. افرادی که به بیماری های خاص مبتلا هستند مسائل روحی و روانی بسیاری بر زندگی آنها حاکم است. همه بیماری های خاص علاوه بر این که بر روی جسم اشخاص اثر می گذارد بر روی روح و روان بیماران نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت که گاهی اوقات از این نکته غافل می شویم.

این دکترای روانشاسی تصریح کرد: اکثر افرادی که دچار بیماری‌های خاص اند حالت هایی مانند افسردگی، اضطراب، خشم، ترس، طرد شدگی، درماندگی، احساس دوست‌داشته‌نشدن، اعتماد به نفس پایین و عزت نفس پایین را تجربه می کنند.

وی با تاکید به اینکه مدیریت احساس دست خود شخص است، گفت: ایجاد احساس دست فرد نیست اما مدیریت و کنترل احساس دست خود او است. افراد از طریق کنترل افکار می توانند احساسات خود را کنترل کنند. مسئله اصلی این است که بسیاری از افراد در مرحله پذیرش بیماری نیستند و اولین گام در راهکارهای مقابله با بیماری های صعب العلاج پذیرش آن است.

امامی گفت: بسیاری از اوقات افراد بیماری خود را انکار کرده و یا نمی‌خواهند که دیگران از وجود بیماری آنها اطلاع پیدا کنند و همین افکار انرژی بسیار زیادی را از آنها می گیرد. بهتر است بدانیم که نباید بیمار زندگی کنیم بلکه باید به زندگی با تمام سختی های موجود  ادامه داده و در کنار آن با بیماری مقابله کنیم.

وی اضافه کرد: در همه بیماری های صعب‌العلاج ترس از مرگ، فقر، ترس از ناشناخته‌ها، ناتوانی و تنها ماندن اولین مواردی است که افراد را درگیر می کند. هنگامی که شخص به بیماری هایی مانند تالاسمی یا سرطان مبتلا  می شود، از اثر روحی روی جسم غافل شده و بیماری را وابسته به ژن  دانسته و ربطی به روح و روان نمی دهد.

این روانشناس ادامه داد: امروزه بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده است که روح و روان، نوع تفکر و احساس می تواند در مدیریت این ژن و اثرات آن روی جسم تاثیر گذار باشد، یعنی تغییر افکار و احساسات موجب تغییر فاکتورها شده و ایمان داشتن و ارتباط با منبع لایزال الهی اتفاقات را تغییر می دهد. ایمان در کنترل و مدیریت این بیماری ها موثر بسیار است و علاوه بر ایمان، داشتن عشق و علاقه به زندگی و ارزش خود را دانستن موجب گرفتن حمایت اجتماعی از سوی دیگران نیز می شود.

امامی تصریح کرد: خانواده های بیماران خاص باید درد بیمار خود را پذیرفته و بدانند که این بیماری جزیی از زندگی بیمار است و حمایت اجتماعی اطرافیان می‌تواند شرایط سخت را آسان‌تر ککرده و در پذیرش بیماری و شناختن و عبور کردن از ترس بسیار کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه سازمان‌هایی مانند بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش باید حامی خانواده هایی باشند که بیمار در خانه دارند، افزود: لازمه داشتن پشتوانه عاطفی خانواده ها حمایت های روحی و روانی، اقتصادی و اجتماعی است. متاسفانه امروزه جنبه حمایت اجتماعی از بیماران سرطانی در جامعه زیاد پررنگ نیست و علاوه بر رنج بیماری معضلات و حواشی اجتماعی نیز برای بیماران وجود دارد، ضمن اینکه بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص باید با اراده خودشان با این بیماری همراه شذه و به زندگی روزمره ادمه دهند.

کد خبر 343917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.