شعار روز جهانی تنوع زیستی ۲۰۱۸ انتخاب شد

سازمان ملل متحد روز بیست‌ودوم ماه می برابر با یکم خرداد را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی انتخاب کرده و «گرامیداشت ۲۵ سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی» به عنوان شعار این روز در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

به گزارش ایمنا، سازمان ملل متحد روز ۲۲ ماه می را به منظور افزایش آگاهی عمومی و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسایل مربوط به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام هایی که می توانند برای حفظ این گنجینه بردارند را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی انتخاب کرده است.

در همین راستا دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی از کشورهای عضو درخواست کرده است تا در روز جهانی تنوع زیستی سال ۲۰۱۸ میلادی برابر با اول خرداد ۱۳۹۷، بیست‌وپنجمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون را گرامی دارند، به همین منظور «گرامیداشت ۲۵ سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی» به عنوان شعار روز جهانی تنوع زیستی برای سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

این شعار و لوگو با این هدف برگزیده شده است تا پیشرفت هایی را که در سطح ملی و جهانی در راستای دستیابی به اهداف تنوع زیستی به دست آمده است، پررنگ‌تر کرده و از  دوستداران و فعالان محیط زیست در سراسر جهان دعوت کند تا با برنامه‌های متنوع به استقبال این رویداد ارزشمند رفته و اقداماتی را که از ابتدا تا کنون در راستای اهداف مذکور انجام شده است گرامی دارند.

کنوانسیون تنوع زیستی در ژوئن سال ۱۹۹۲ امضاء و در سال ۱۹۹۳ برای کشورهای عضو لازم الاجرا شد. تا کنون اعضای متعهد به این کنوانسیون ۱۹۶ کشور است. این پیمان بین‌الدولی طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تنوع زیستی را دربر می‌گیرد و اهداف سه گانه آن حفاظت از تنوع زیستی،  استفاده پایدار از منابع و تسهیم عادلانه منافع است.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون الحاق مورخ ۶ خرداد ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان و ابلاغیه ریاست جمهوری به عضویت این کنوانسیون درآمده و طبق این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان مرجع ملی کنوانسیون در ایران تعیین شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست(پام)

کد خبر 343796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.