از کشورهای اسلامی کاری ساخته نیست، فلسطینی‌ها خود قیام کنند

یک تحلیل گر مسائل خاورمیانه گفت: تنها مردمی که در فلسطین زندگی می کنند باید در مقابل  اشغال گری های رژیم صهیونیستی و حمایت های آمریکا از این رژیم واکنش نشان دهند و اعلام کنند که حقوق آن ها توسط این رژیم پایمال شده است.

احمد بخشایش اردستانی در رابطه با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر من ترامپ با این تصمیم کوشیده است به یکی دیگر از  وعده های انتخاباتی خود عمل کند. رییس جمهور آمریکا در زمان انتخابات وعده های مختلفی را مطرح کرد؛ از جمله وعده داده بود که از توافق پاریس خارج می شود و خارج شد.

وی افزود: یکی دیگر از وعده های ترامپ این بود که اگر کشورهای عضو یونسکو پول و حق عضویت بیشتری نپردازند، آمریکا از این پیمان خارج می شود و خارج شد ترامپ همچنین گفته بود که برجام را نمی پسندد و علی رغم اینکه شکل گیری داعش را به رقیب خود یعنی کلینتون نسبت داده بود، اما باز هم در توافق با ایران نماند و از برجام خارج شد.

این تحلیل گر مسائل خاورمیانه تأکید کرد: در همین راستا ترامپ وعده داده بود سفارت کشورش را به بیت المقدس منتقل می کند و این کار را انجام داد؛ قدس شامل دو قسمت اصلی است غربی و شرقی در قسمت غربی اسرائیلی‌ها و در قسمت شرقی بیشتر مسلمانان ساکن هستند، هرچند کل قدس متعلق به مسلمانان بوده است.

بخشایش اردستانی افزود: حال در سالگرد هفتاد سالگی تأسیس رژیم صهیونیستی آمریکا سفارت خود را به شهر بیت المقدس منتقل کرده و با این کار حرکت جدیدی در حوزه مسائل فلسطین اتفاق افتاده است.

نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی افزود: البته خبرهایی هم هست مبنی بر اینکه ترامپ به طور همزمان به نتانیاهو فشار آورده تا شهرک سازی های جدید را متوقف کند، اما اینکه چقدر نتانیاهو به چنین قضیه ای تن بدهد و دولت ترامپ بتواند موفق باشد، جای تردید وجود دارد.

این تحلیل گر خاورمیانه گفت: از طرف دیگر فلسطینی‌های ساکن غزه چند هفته‌ ایی است حرکتی به نام بازگشت را آغاز کرده اند و هرجمعه در نزدیکی مرز دست به اعتراض می زنند و بر این قضیه تأکید می کنند که سرزمین آن ها مورد اشغال قرار گرفته و بازگشت به این سرزمین‌ها حق آنها است.

بخشایش اردستانی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بیشتر به این جهت  صورت می گیرد که آمریکا و اسرائیل گمان می کنند با گذشت هفتاد سال فلسطین و اعراب از اعتراض خسته شده اند.

کشورهای اسلامی همه کرخت شده اند

این استاد روابط بین الملل گفت: در رابطه با عملکرد کشورهای اسلامی در قبال انتقال سفارت آمریکا گفت: متأسفانه کشورهای اسلامی بعد از گذشت هفتاد سال از تشکیل رژیم صهیونیستی همه کرخت شده اند و حمایت های آمریکا و کشورهای اروپایی از اسرائیل باعث شده است که بسیاری از کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین جا بزنند.

وی افزود: هرچند انتظار نمی رود کشورهای اسلامی بتوانند اقدام مؤثری در قبال انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس انجام دهند، اما حداقل کار این است که همه آن ها بیانه ای بدهند و اقدام آمریکا را محکوم کنند.

بخشایشی اردستانی تصریح کرد: در چند روز گذشته شاهد حرکت های جدی از طرف دولت ها و ملت های اسلامی نبودیم تنها در کشور مغرب و ترکیه تظاهرات کوچکی برای مخالفت با اقدام آمریکا صورت گرفت و ایران هم در بیانیه های گوناگون با این اقدام مخالفت کرد.

وی افزود: البته نکته قابل توجه این است که با وجود جشن بزرگی که رژیم صهیونیستی برای این مراسم تدارک دیده است، اما تنها حدود ۳۰ کشور دعوت نتانیاهو را پذیرفته اند و بسیاری از کشورها حاضر به شرکت در مراسم انتقال سفارت آمریکا نشده اند.

رسانه‌های کشورهای اسلامی برای آرمان فلسطین فعال شوند

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم افزود: در رابطه با رویکرد ایران به قضیه فلسطین گفت: ایران بیشتر می تواند حمایت های معنوی انجام دهد؛ چرا که کشور ما در یک جبهه بزرگ به نام «جبهه مقاومت» که شامل یمن، سوریه، عراق و حماس است درگیر است، هرچند که حماس اخیراً سرناسازگاری با ایران گذاشته و مسیر خود را تا حدی از ایران جدا کرده است.

وی تأکید کرد: البته حمایت های مادی و معنوی ایران از مردم فلسطین همواره زبان زد بوده، اما در نهایت به نظر من این خود مردم فلسطین هستند که باید قیام کنند.در واقع، تنها مردمی که در فلسطین زندگی می کنند باید در مقابل  اشغال گری های رژیم صهیونیستی و حمایت های آمریکا از این رژیم واکنش نشان دهند و اعلام کنند که حقوق آن ها توسط این رژیم پایمال شده است.

این استاد روابط بین الملل افزود: بلندگوهای تبلیغاتی و رسانه‌های کشورهای اسلامی هم وظیفه دارند اعتراض ملت فلسطین را به گوش مردم جهان برسانند و افکار عمومی جهانی را نسبت به این قضیه حساس کنند؛ تنها از این طریق است که مردم فلسطین می توانند حقوق خود را استیفا کنند.

کد خبر 343753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.