تهدید برای تنوع زیستی ایران به خفاش‌ها رسید

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نشر اکاذیب و مطالب غیرعلمی در مورد خواص درمانی و ارزش لانه خفاش‌ها، موج مخرب و بی‌نتیجه در بین سودجویان ایجادکرده که منجر به فعالیت غیر قانونی و ورود آنها به محل زندگی خفاش‌ها و برداشت و تخریب مکان‌های حضور آنها شده است.

به گزارش ایمنا، طاهره افتخاری گفت: علی‌رغم فواید و نقش بسیار مهم خفاش‌ها در طبیعت، عوامل اصلی تهدید آنها که شامل تخریب و ناامنی زیستگاه های تغذیه ای یا محل های استراحت آنها است مدتی است که گریبانگیر خفاش های کشور شده است.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه نشر و اشاعه اکاذیب و مطالب غیر علمی در مورد خواص درمانی و ارزش لانه این حیوانات که حتی در سطح تجارت معمول و بین الملل هم مطرح نیست، یک موج مخرب و بی نتیجه در بین سودجویان و افراد ناآگاه ایجاد کرده که منجر به هجوم و فعالیت غیر قانونی و ورود آنها به محل های زندگی این حیوانات و برداشت و تخریب مکان های حضور خفاش ها که به غلط لانه معرفی شده است.

افتخاری تصریح کرد:  این امر باعث تخریب زیستگاه، بر هم زدن امنیت آن و ایجاد استرس بویژه در فصل زادآوری و ترک و رها کردن فرزندان توسط والدین خفاش شده است.

وی ادامه داد: این قبیل فعالیت ها تبعا طبق قانون و مصوبات زیست محیطی مرتبط، غیر قابل توجیه بوده و با مسببین این امر مقابله شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. این شایعات و تبلیغات صرفا روش جدیدی برای کلاهبرداری و سوء استفاده از افراد ناآگاه است و سود وعده داده شده به متخلفان را هم به همراه ندارد.

افتخاری خاطر نشان کرد: بنا بر مطالعات صورت گرفته توسط گروه جانوری دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، راسته خفاش ها تنها پستانداران با قدرت پرواز واقعی هستند که در تمامی دنیا بجز نواحی قطبی و مناطق بسیار گرم زندگی می کنند.

۲۵ درصد خفاش ها در وضعیت در معرض تهدید قرار دارند

هم‌چنین رییس گروه جانوری موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: راسته خفاش ها با ۱۹ خانواده و بیش از ۱۲۵۰ گونه در دنیا تقربیا یک چهارم فون پستانداران را شامل می شوند. کشور ایران تنوع قابل توجهی از گونه های خفاش را به نسبت وسعت خود داراست و به همین دلیل در طی دهه های اخیر مطالعات وسیعی در مورد خفاش های ایران صورت گرفته و مطابق با آخرین بررسی ها بالغ بر ۵۰ گونه خفاش( ۸ خانواده و ۱۶ جنس) در ایران شناسایی شده اند که این رقم بالاترین تعداد در خاور میانه محسوب می شود.

فرحناز آذین تصریح کرد: به استثنای یک گونه از خفاش های ایران که میوه خوار است مابقی حشره خوار هستند. آنها با تغذیه از انواع حشرات آفت و کمک به گرده افشانی و انتشار دانه گیاهان، نقش حیاتی درحفظ تعادل و سلامت اکوسیستم ها ایفا می کنند.

وی افزود: فضولات این حیوان حاوی مقدار زیادی مواد معدنی به‌ویژه نیتروژن است و کود بسیار مناسبی در کشاورزی محسوب می شوند. خفاش ها خواب زمستانی دارند، شبگرد بوده و در نواحی تاریک و بطور عمده در سوراخ و شکاف درختان، سنگ ها و غارها بصورت آویزان از سقف بسر می برند و در واقع لانه سازی نمی کنند.

آذین تاکید کرد: مطابق با فهرست سرخ IUCN حدود ۲۵ درصد خفاش ها در وضعیت در معرض تهدید قرار دارند لذا تدوین و اجرای برنامه های مدیریت حفاظت خفاش ها و تلاش برای آشنایی عموم با نقش مفید آنها برای ادامه بقا و رفاه جوامع انسانی و حفظ تنوع زیستی از ضروریات است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)

کد خبر 343724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.