اقتصاد ایران بدون برجام

پس از تصمیم ترامپ و خروج از برجام، اقتصاد ایران با التهابات مواجه نشد و حتی بازار بورس با رشد همراه شد.

به گزارش ایمنا، سوسن یحیی پور در گزارشی با عنوان "بی اعتنایی اقتصاد ایران به تصمیم ترامپ" در روزنامه آرمان نوشت: نوسانات در بازارهای داخلی و خارجی به‌دنبال خروج آمریکا از برجام، نوسانات شدید و شوکه کننده‌ای نبود.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با اعلام نظر دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای نفت گران شد و به بالاترین قیمت خود در سه سال و نیم گذشته رسید.

با افزایش ارزش دلار آمریکا قیمت طلای جهانی اندکی پایین آمد. بورس‌های آسیایی به تصمیم دولت آمریکا واکنش نشان دادند، هر چند بالا و پایین شدن ارزش سهام بازار ژاپن، چین، هنگ کنک و استرالیا روندی مشخص نداشت و از الگوی ثابتی پیروی نکرد.

در ایران بازار سرمایه بی‌اعتنا به تصمیم ترامپ با رشد مواجه شد. نوسانات چندانی در بازار طلا و سکه ایجاد نشد. با وجود اینکه شوک بزرگی به اقتصادی جهانی و اقتصاد ایران وارد نشد، اما شاهد انجام اظهار نظرات زیادی درباره تصمیم دولت آمریکا بودیم.

جز اظهارات مسئولان سیاسی، مسئولان و کارشناسان اقتصادی در داخل و خارج از کشور نسبت به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دادند. برخی از نهادهای اقتصادی ایران نظیر بانک مرکزی نیز با صدور بیانیه شرایط اقتصادی و تصمیمات تازه پس از خروج آمریکا از برجام را اعلام کردند. در این میان، موضوعات مختلفی از جمله وضعیت صادرات نفت، قراردادهای خارجی به‌ویژه قراردادهای مربوط به خرید هواپیما و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بی اعتنایی اقتصاد ایران به تصمیم ترامپ

همچنین سوسن یحیی پور در یادداشتی در صفحه اقتصاد روزنامه آرمان نوشت: کشورهای اروپایی، چین و هند از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان نفت خام و مشتقات هیدروکربنی هستند، هرچند کشور آمریکا هم مصرف‌ بالایی دارد، اما بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت نیز هست؛ در واقع تضاد منافع بین کشورهای آمریکایی و اروپایی وجود دارد.

همه اینها به این معنی است که افزایش قیمت نفت و انحصاری‌تر شدن بازار نفت در آینده می‌تواند تبدیل به اهرم فشار بر کشورهای اروپایی شود و برای اروپا نگران‌کننده خواهد بود. از طرفی رفتار یکجانبه آمریکا در مورد برجام به‌نوعی بی‌احترامی آشکار به اروپایی‌ها و در عین حال نادیده گرفتن فهم آنها در معادلات بین‌المللی است.

همچنین تهدیدی برای ملت اروپا محسوب می‌شود، چرا که یک کشور بدون مراجعه به مراجع بین‌المللی مثل شورای امنیت، خواهان سیاستگذاری و تصمیم‌گیری برای تمام جهان است. این امید وجود دارد که اروپایی‌ها با ارزیابی واقع‌بینانه‌ برای حفظ اقتدار خود در جهان، مستقل از آمریکا عمل کنند. مجالس اروپا می‌توانند در این زمینه قوانینی را تصویب کنند، تا دولت تابع تصمیمات مجامع بین‌المللی بوده و تابع دستورات یک‌جانبه آمریکا نباشد.

در صادرات خودزنی می کنیم

روزنامه فرهیختگان هم در گزارشی با اشاره به وضعیت تجارت خارجی نوشت: آمارهای بین‌المللی گواه وضعیت نامطلوب تجارت خارجی ایران است، به طوری‌که ایران علی‌رغم داشتن یک درصد جمعیت کل جهان، با تجمیع فروش نفت و تجارت غیرنفتی حدود ۰.۳۳ (سی‌وسه صدم درصد) و بدون احتساب نفت، حدود ۰.۲۴ (بیست‌وچهار صدم درصد) از میزان تجارت جهانی را در اختیار دارد.

گزارش‌های گمرک ایران نیز نشان می‌دهد سال ۹۶ با تراز تجاری منفی هفت میلیارد دلار، سی‌وهشتمین سالی بود که تراز تجاری ایران (تفاوت میان ارزش پولی واردات و صادرات خروجی) منفی بوده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند دلیل این امر یعنی تراز منفی تجاری، این است که در دهه‌های اخیر صادرات کالا بنا به دلایلی که در ادامه می‌آید، برای دولت‌ها اهمیت کمتری نسبت به واردات داشته است. عدم نهادسازی برای تسهیل صادرات در خارج از مرزهای کشور، محدود شدن بازارهای تجارت خارجی و عدم‌تلاش برای کشف بازارهای جدید، عدم‌توجه به تولید کالاهای صادرات محور، کم‌توجهی به واردات تکنولوژی تولید، کم‌توجهی به برندسازی کالاهای باکیفیت داخلی و... مواردی هستند که نشان می‌دهند خط قرمز تجارت خارجی ایران  برخلاف کشورهای پیشرو، اولویت دادن به تراز مثبت تجاری نیست.

بازار مسکن در «پساخروج»

همچنین در گزارشی در روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر بازار مسکن آمده است: بازار مسکن، بی‌ارتباط و مستقل از تغییر و تحولات سایر بازارهای اقتصادی نیست ضمن آنکه، مجموعه‌ای از متغیرهای بیرونی ازجمله نرخ بازدهی بازارهای رقیب و موازی از یکسو و نوسانات نرخ تورم، درآمد نفت، میزان رشد اقتصادی و درآمد خانوارها از سوی دیگر، بر جهت‌گیری شاخص‌های اقتصاد مسکن تاثیر می‌گذارد.

اما در این مقطع با لحاظ واکنش‌های جهانی به‌خصوص از ناحیه کشورهای اروپایی به اقدام ترامپ و همچنین دستور رئیس‌جمهوری کشورمان به وزیر امور خارجه برای مذاکره سریع با ۵ کشور متعهد در برجام، می‌توان گفت: خروج آمریکا از برجام به معنای پایان این توافق بین‌المللی نیست. با این‌حال، بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» با استناد به نظرات کارشناسان اقتصاد مسکن درباره آنچه این بازار می‌تواند از این تصمیم تاثیر بپذیرد، حاکی است: بازار معاملات مسکن در دوره «پساخروج»، به یکی از دو مسیر قابل پیش‌بینی، وارد خواهد شد.

سچشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار معاملات مسکن در دوره «پساخروج» را می‌توان در دو سناریو تشریح کرد. در سناریوی اول که سناریوی غالب به نظر می‌رسد (احتمال وقوع آن بیشتر از سناریوی دوم است)، «تقاضای مصرفی» خرید مسکن به نوعی، اختیار عمل بیشتر از گذشته پیدا می‌کند. در این مسیر پیش‌بینی می‌شود «تقاضای سرمایه‌ای» و همچنین «میل به سفته‌بازی» در بازار ملک مسکونی، نسبت به سال گذشته، کاهش چشمگیری پیدا کند.

شرایطی که در بازار مسکن با مهار شدن سفته‌بازی‌های ملکی دوران رونق، رقم می‌خورد در نهایت تورم  شدید ماه‌های اخیر در این بازار را به کنترل در می‌آورد و از این بابت به نفع خریداران مصرفی خواهد شد.

کد خبر 343494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.