جوانان، جایگاه شهر را در شبکه شهر خلاق ارتقا می‌دهند

مدیر گروه علوم اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: لازم است در آینده دوره‌ای مبنی بر آموزش صنایع دستی در سطح منطقه برای جوانان برگزار شود؛ چراکه هرچه به جوانان بها داده شود، شهر در جایگاه والاتری در شبکه شهر خلاق قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیدا مهنام شامگاه دوشنبه در نخستین هم‌اندیشی شهر خلاق، نقش‌ها و مسئولیت‌ها گفت: مطرح کردن شهر خلاق کاری علمی، تخصصی و نظام‌مند است، خوشبختانه با اینکه مدیران شهری بارها عوض شده‌اند، اما پرونده رها نشده است.

وی با بیان اینکه گروهی کار کردن در زمینه شهر خلاق بسیار مهم است که در این میان هم‌اندیشی اصفهان و رشت نتیجه‌ای مضاعف دارد، افزود: نقش‌آفرینی ما همانند یونسکو، تسهیل‌گری است در همین راستا لازم است ارتباط میان پژوهش و سیاست‌گذاری را راه‌اندازی و شبکه‌سازی کرد، نگاه یونسکو معنوی‌تر و فرهنگی‌تر از نگاه ما به شهر خلاق است. یونسکو از هر فرصتی برای ارتقاء فرهنگی و شبکه شهرهای آموزنده استفاده می‌کند.

مدیر گروه علوم اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران اهداف یونسکو در این زمینه را هم‌اندیشی و مدیریت خلاق عنوان کرد و ادامه داد: تعریفی که از خلاقیت در یونسکو وجود دارد، نحوه به اشتراک‌گذاری است به این معنا که چگونه می‌توان از الگوهای قابل انتقال استفاده کرد و چگونه می‌توان ظرفیت‌ها را به اشتراک گذاشت به همین دلیل امیدوارم در آینده، دوره‌ای مبنی بر آموزش صنایع دستی در سطح منطقه برای جوانان برگزار شود که اصفهان متولی آموزش آن باشد.

مهنام با بیان اینکه لازم است زمینه آموزش جوانان را در زمینه خلاقیت، برندینگ و به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها ارتقاء دهیم تا به جای دلالی به هنر روی آورند، اضافه کرد: نباید تصور کنیم که شهروندان وظیفه دارند شهر را در راستای خلاقیت ارتقاء دهند، مهم این است که ما چگونه می‌توانیم با ضعف‌های بسیار، آموزش‌ها را ارتقاء دهیم، هدف یونسکو نیز آموزش است و اصفهان ظرفیت افزایش این توانمندی را دارد.

وی اظهار کرد: اگر طبقه خلاق شکل گیرد خود می‌تواند مولد شهر خلاق باشد. یونسکو معتقد است اگر در یکی از هفت دسته معیارهای شهر خلاق که شامل ادبیات و موسیقی و... است، شهری با ظرفیت و مزیت نسبی وجود داشت در گروه شهر برند و خلاق قرار می‌گیرد.

مهنام خاطرنشان کرد: همانطور که عسل هم شیرین است و هم چسبنده، کار کردن در زمینه فرهنگ هم آسانی دارد و هم سختی‌. اینجاست که زیرکی، ذکاوت و توانمندی مسئولان راه را باز می‌کند به این معنا که به گونه‌ای پیش رویم که هم از خط راهنمایی یونسکو خارج نشویم و هم تجارب آنها را بومی‌سازی کنیم با این حال نمی‌توان همه اولویت‌ها و تجارب آنها را اجرا کرد.

وی اظهار کرد: تمرکز بر صنایع دستی باید در راستای استفاده از هنرمندان و جوانان است به هر حال هر چه قدر به جوانان بها داده شود، شهر نیز در جایگاه والاتری در شبکه شهر خلاق قرار خواهد گرفت.

کد خبر 343302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.