کاویانی: تندیس کاوه، نمایان‌کنندۀ شخصیت اسطوره ای است

پژوهشگر شاهنامه گفت: هر تندیسی نمی تواند ذوق و شوق مردم را برانگیزد و این اتفاق به نوع تندیس بستگی دارد که بعضی از تندیس ها این ویژگی را دارند و تندیس کاوه آهنگر نیز نمونه ای از آن ها به شمار می رود.

مصطفی کاویانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا و با ابراز خرسندی از نصب تندیس کاوه و تاثیر این اقدام در نشاط شهروندی، اظهار کرد: تندیس کاوه یک تندیس شهری است که نمادی از آزادی ایران به شمار می رود و از دیدگاه شاهنامه قابل ستایش و احترام است بنابراین ضروری است که نسل های بعد نیز به آن احترام بگذارند.

وی افزود: در تاریخ، بزرگانی حضور دارند که چه از نظر دینی و چه از نظر سایر زمینه ها شایسته توجه هستند و من اعتقاد دارم که کاوه نیز یکی از شخصیت هایی است که باید محترم شمرده شود.

کاویانی با بیان اینکه نصب این تندیس در جامعه بازخورد بسیارخوبی خواهد داشت و مورد قبول قرار می گیرد، گفت: این تندیس، نمایان‌کنندۀ یک شخصیت اسطوره ای است و موجب افزایش اطلاعات نسل جدید خواهد شد. هنگامی که یک دانش آموز از کنار این مجسمه عبور می کند، در مورد شخصیت کاوه سوال خواهد کرد و همین اتفاق موجب تشویق او برای انجام مطالعات بیشتر و شناختن این اسطوره ایرانی می شود.

این پژوهشگر شاهنامه با بیان اینکه افزایش تندیس هایی همچون تندیس کاوه آهنگر در شهر اصفهان تاثیرات مثبتی را به دنبال دارد، ادامه داد: البته هر تندیسی نمی تواند ذوق و شوق جامعه را برانگیزد و این اتفاق به نوع تندیس بستگی دارد که بعضی از تندیس ها این ویژگی را دارند و تندیس کاوه آهنگر نیز نمونه ای از آن ها به شمار می رود.

وی گفت: در درجه اول می توان از دو دیدگاه به موضوع نصب دوبارۀ تندیس کاوه نگاه کرد، یکی از دیدگاه مذهبی است که مورد قبول عامه مردم است و دیگری دیدگاه ملی است که عده ای به ملی گرایی گرایش دارند و از بودن این نوع تندیس ها در شهر خوشحال می شوند و همین اتفاق ها موجب زنده شدن تاریخ می شود.

کاویانی تاکید کرد: شاید بسیاری از افراد اطلاعی از  تاریخ صد سال پیش نداشته باشند اما با دیدن این تندیس ها به دنبال ویژگی های شخصیت ها پرداخته و سعی می کنند درباره شخصیت مورد نظر و خدمات انجام شده توسط وی و قابل ستایش بودن این شخصیت و هم‌چنین نقطه ضعف های او در تاریخ اطلاعات کاملی را کسب کنند که همه این موارد نوعی درس و آموزش برای نسل های آینده است.

کد خبر 343267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.