فرهمند: تندیس کاوه  به حفظ هویت‌مندی کمک می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: بازگرداندن تندیس کاوه به فضای شهری، به حفظ هویت‌ و تعلق خاطر شهروندان کمک می‌کند و امید و نشاط را در شهر افزایش می‌دهد.

حمید فرهمند بروجنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وجود نمادهای شهری، حس تعلق خاطر به زادگاه و محل زندگی‌ افراد را افزایش می‌دهد و هرچه این حس تعلق خاطر در بین مردم بیشتر شود، هویت‌مندی جامعه تقویت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هویت‌مندی از عوامل نشاط اجتماعی است، افزود: یکی از راهکارهای شهرداری‌ها در همه شهرهای موفق دنیا این است که نمادهای شهری خود را حفظ و احیا کرده و به آنها بها می‌دهند و این امر به عشق ورزیدن کودکان و نسل جدید به شهر و میراث فرهنگی خود منجر می‌شود.

فرهمند با بیان اینکه احیای نمادها و استفاده از آنها در مکان‌های مناسب اقدام شایسته و پسندیده‌ای است، تصریح کرد: این مهم است که نماد در کجا قرار بگیرد و چطور دیده شود چراکه وقتی موقعیت مکانی تندیس تغییر می‌کند باید جایابی جدیدی انجام شود که دید مناسبی داشته باشد و خوشحال هستیم که مجسمه کاوه آهنگر در مکان قبلی خود نصب شد.

استاد دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: نفس این اقدام که برگرداندن یک نماد به فضای شهری است به حفظ هویت‌مندی و تعلق خاطر شهروندان کمک می‌کند و امید و نشاط را در شهر افزایش می‌دهد.

فرهمند بروجنی در خصوص شخصیت کاوه آهنگر و تاثیر او بر جامعه، گفت: کاوه آهنگر یک شخصیت اسطوره‌ای- تاریخی است که برای کل کشور اهمیت دارد و وجه اصفهانی بودن آن موجب اهمیت و علاقمندی بیشتر برای شناخت مردم خواهد بود.

مدیر سابق مرکز اصفهان شناسی و حانه ملل با بیان اینکه شناخت اسطوره‌هایی که برای ایران، آزادی و امنیت آورده اند به تقویت حس میهن‌پرستی افراد کمک می‌کند، تصریح کرد: در روایات متعدد تاکید بسیاری بر حس وطن دوستی شده است و اگر به موضوع نمادهای شهری از جنبه اسلامی نیز نگاه کنیم، روایت "حُب‌الوَطن مِن الایمان" تأکیدی بر مثبت بودن این اقدام در ایجاد جنبه‌های میهن‌پرستی است.

فرهمند در خصوص استفاده بیشتر از نمادهای اسلامی و ایرانی در فضاهای شهری گفت: حضور این نماد در شهر بسیار مفید است و اهمیت زیادی دارد و باید در ایرانِ اسلامی نمادهای مختلف ایرانیت و اسلامیت مشهود باشد. نمادهای بسیاری از پیش از اسلام و دوره اسلامی وجود دارد که مجموعه این نمادها در کنار یکدیگر شاکله هویت فرهنگی ما را نشان می‌دهد و افراط و تفریط در استفاده از هر کدام از اینها جایز نیست.

کد خبر 343251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.