حق روستاییان را ادا نکردیم/ گنج در روستا است

رییس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان گفت: از نظر تقویم ورزشی و عملکرد، تمام برنامه‌های سال گذشته به انجام رسید اما روستاییان حق بیشتری بر گردن ما دارند و نتوانستیم حق آن‌ها را ادا کنیم.

مهدی اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد برنامه‌های سال ۹۶ هیئت، اظهار کرد: در همه برنامه‌هایی که سال گذشته اجرا شد، جزو اولین‌ها بودیم. اولین جشنواره ملی عشایر سال گذشته با حضور ۱۳۰۰ ورزشکار، مربی و داور در شش رشته و در دو بخش آقایان و بانوان در شاهین‌شهر برگزار شد.

وی ادامه داد: دهمین المپیاد روستاییان استان اصفهان سال گذشته با حضور ۷۸۰ شرکت‌کننده دختر و پسر به میزبانی شهرستان فلاورجان برگزار شد. همچنین اعزام تیم کشتی روستایی به مسابقات کشوری، اعزام تیم لیگ برتر هفت‌سنگ بانوان به آبادان و کسب رتبه چهارم در این رقابت‌ها، برگزاری لیگ هفت‌سنگ جوانان و بزرگسالان استان اصفهان، شرکت در مسابقات بومی، محلی کشوری جشنواره پسته رفسنجان از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۶ بود.

اسدی با اشاره به اینکه هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان سال گذشته جزو برترین‌ها بود، خاطر نشان کرد: سال گذشته ۵۶ خانه ورزش روستایی در استان افتتاح و راه‌اندازی شد که تا الان مجموع خانه‌های ورزش روستایی به ۱۶۸ خانه رسید و در نظر داریم در سال ۹۷ نیز ۱۰۰ خانه ورزش روستایی دیگر در روستاهای استان اصفهان راه‌اندازی شود.

رییس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان با اشاره به اینکه میانگین هزینه ساخت و راه‌اندازی هر خانه ورزش روستایی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است، گفت: هزینه ساخت و راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی به صورت مشترک توسط وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی، استانداری، هیئت استان، اداره‌کل ورزش و جوانان استان، اداره‌کل امور روستایی و دهیاری‌ها تأمین می‌شود.

وی در مورد تجهیزات خانه‌های ورزش روستایی، اظهار کرد: هر خانه ورزش روستایی به ۵۰ تخته تاتمی، یک میز تنیس روی میز، یک تخته فوتبال‌دستی، دو تخته دارت، یک تخته شطرنج مجهز می‌شود و در صورتی که زمینی برای ورزش والیبال هم وجود داشته باشد امکانات این ورزش نیز در آن روستا فراهم می‌شود.

اسدی در مورد برنامه‌های آموزشی هیئت در سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته ۱۲ دوره مربیگری و داوری ویژه بازی‌های بومی- محلی، والیبال و فوتسال برگزار شد و یکی از برنامه‌هایی که امسال در نظر داریم، برگزاری دوره‌های افزایش سطح ارتقای مربیان از سطح سه به سطح دو و همچنین برگزاری دوره‌های مربیگری بازی‌های بومی محلی و کلاسیک است.

وی با بیان اینکه تقویم ورزشی سال ۹۶ را به طور کامل به انجام رساندیم و چشم‌اندازی که در نظر داشتیم عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: از عملکرد سال گذشته راضی نبودیم چون باید بیشتر از این‌ها کار می‌کردیم. با امکانات و بضاعتی که در احتیار داشتیم باز هم نتوانستیم حق روستاییان را ادا کنیم و روستاییان حق بیشتری بر گردن ما دارند ضمن اینکه از صددرصد جمعیت استان اصفهان، بیش از ۲۳ درصد را روستاییان تشکیل می‌دهند.

اسدی ادامه داد: سال گذشته هیچ ضعفی نداشتیم اما تعداد روستاهای استان اصفهان زیاد و حدود ۱۶۰۰ روستا است که اگر سالانه ۱۰۰ خانه ورزش روستایی هم راه‌اندازی شود، این کار حدود ۱۶ سال زمان نیاز است.

رییس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان تصریح کرد: یک دهم از فضا و امکانات ورزشی شهرها در روستاها وجود ندارد. بچه‌های شهری در بهترین امکانات زندگی می‌کنند اما روستاییان به یک سالن ورزشی ۵۰ متری با یک میز تنیس روی میز و یک تخته شطرنج هم راضی هستند، در صورتی که گنج در بین روستاییان است.

وی افزود: بهترین بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی از شهرستان تیران و کرون است، بهترین بازیکن والیبال ساحلی در پیربکران است. بهترین شطرنج‌باز کودکی چهارساله از روستایی در ورزنه است که از خانه‌های ورزش روستایی ورزش را شروع کرد و در مسابقات آسیایی قهرمان شد. 

اسدی با اشاره به راه‌اندازی دو هزار خانه ورزش روستایی در کشور طی چهار سال اخیر، اضافه کرد: استان اصفهان در ساخت و راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی از سایر استان‌ها پیشگام است و جزو اولین‌ها بودیم.

رییس هیئت روستایی و بازی های بومی و محلی استان خاطرنشان کرد: مسابقات ملی شترسواری روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور شترسواران خانم و آقا از ۱۲ استان در کویر ورزنه برگزار می‌شود. مسابقات به صورت تیمی است که از استان اصفهان دو تیم با شش نفر شتر حضور دارند و اجرای موسیقی سنتی کردستان و بختیاری از برنامه‌های جانبی این مسابقات است.

کد خبر 343233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.