کارنامه تولید

کارنامه تولید در سال ۹۶ از رشد بیش از ۷۰ درصدی تولیدات منتخب صنعتی و معدنی در کشور حکایت دارد.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد با ذکر این مطلب در گزارشی با عنوان "روایت آماری رشد تولید" نوشته است: بررسی وضعیت تولید ۴۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی، ۳۱ محصول رشد تولید و ۱۳ محصول افت تولید را تجربه کرده‌اند.

ازسوی دیگر آمار اعلام شده در سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۵/ ۴ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت و معدن نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ است که این امر روند مثبت تولید در سال ۹۶ را تایید می‌کند. مار مقدماتی اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد از میان ۳۱ کالای منتخب «صنعتی»، در مجموع، ۲۲ کالا رشد تولید و ۹ کالا افت تولید را تجربه کرده‌اند.

نرخ ارز در ترازوی تدبیر

اصغر شاهمرادی در سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: دولت، به پشتوانه بودجه‌های سالانه و انبوهی از قوانین، ‌ مصوبات و قدرت سیاسی خود، ابتدا بانک‌مرکزی و سپس نظام بانکی کشور را به ابزاری برای اعمال سیاست‌های مالی خود با کمترین هزینه برای بودجه‌های سنواتی تبدیل کرده است.

نتیجه این فرآیند بیمار مزمن و دامنه‌دار، ناترازی ترازنامه بانک‌های کشور است. بانک‌ها از یکسو دارایی‌های متورم در دفاتر خود دارند که با کمترین درآمدزایی به حیات خود ادامه می‌دهند و ‌در سویی دیگر بدهی‌هایی که هرلحظه بر حجم آنها اضافه می‌شود و بانک‌مرکزی نیز چاره‌ای ندارد جز چاپ پول تا حداقل تا فردا روز اقتصاد بتواند به حیات خود ادامه دهد.

کرباسیان: توقف پروژه احمدی نژاد تبعات داشت

روزنامه شرق نیز در گزارشی به قلم لیلا مرگن به خطای دولت در ساخت کارخانه فولادسازی نیشابور در منطقه‌ای با بحران آبی اشاره کرده و نوشته است: پروژه فولاد نیشابور را میراث دولت احمدی‌نژاد می‌دانند. دولتی که هفت طرح فولادی با مکان‌یابی غلط را روی دست دولت بعدی گذاشت. اما در کمال ‌تعجب اگرچه از دولت بعد انتظار تدبیر و امید داشتیم، امیدمان ناامید شد؛ دولتی که از آن انتظار می‌رفت راه‌های غلط گذشته را اصلاح کند، عزم خود را جزم کرد تا طرح غلط فولاد نیشابور را تکمیل کند.

یعنی همان دیوار کجی که در دولت عدالت‌محور گذاشته شد، گویا تا ثریا کج خواهد رفت. سدشت نیشابور که یکی از دشت‌های بحرانی کشور از نظر آب است و کوچک‌ترین خطایی، می‌تواند برای همیشه بساط تمدن را از این منطقه جمع کند، دیروز شاهد افتتاح یک طرح فولادی آب‌بر بود. اگرچه مهدی کرباسیان، رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو در گفت‌وگوی خود با «شرق» به جانمایی غلط این پروژه در دولت احمدی‌نژاد اذعان می‌کند اما تلاش‌های دولت برای تکمیل یک پروژه غلط را هم بر می‌شمرد! او می‌گوید آب مورد نیاز این صنعت آب‌بر با مجوز سازمان آب منطقه‌ای از تغییر کاربری آب کشاورزی به صنعت تأمین شده است.

راسته معجزه گرها

محمد مساعد نیز در گزارشی دیگر در روزنامه شرق نوشت: از روزگاری که یک تار سبیل ضمانتی معتبر در بازار بود تا امروز که بانک مرکزی تلاش می‌کند با ایجاد سامانه‌هایی مانند صیاد، اعتبار را به ابزارهای تضمینی مانند «چک» برگرداند، سال‌ها گذشته؛ اما تلاش برای حفظ اعتبار تضامین همچنان ادامه دارد؛ اما در ایران امروز چک، هم ابزار فعالیت اقتصادی است، هم آینه دق فعالان بازار.

هر فروشنده‌ای چند چک برگشت‌زده در آستینش دارد و هر وکیلی چند پرونده برای زنده‌کردن سرمایه‌هایی که امید چندانی به زنده‌شدن‌شان نیست. طبق آمارهای بانک مرکزی چیزی حدود ۱۵درصد چک‌های صادرشده در کشور در سال گذشته برگشت خورده‌اند که ارزش‌شان چیزی حدود ۲۰درصد کل ارزش چک‌های صادرشده در همان سال بوده است.

ارقامی که به‌خوبی نشان‌دهنده وضعیت اسفبار چک‌ها در ایران هستنددراین‌بین آگهی‌هایی در برخی سایت‌های آگهی‌دهنده وجود دارند که نشان می‌دهند در همین بازار آشفته چک و ضمانت، دلالانی هم هستند که چک می‌فروشند، ضمانت می‌کنند، سوء اثر چک‌های برگشتی را رفع می‌کنند و از همین طریق روزگار می‌گذرانند

کد خبر 343216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.