نگذرایم تلگرام باعث بی اعتمادی مردم به مسئولان شود

انتشار دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مبنی بر فیلترینگ تلگرام، نه تنها تیر خلاص را به گمانه زنی های چندماهه در مورد فیلتر این پیام رسان زد، بلکه در اقدامی نسبتاً بی سابقه، صدای اعتراض رییس جمهور را هم درآورد.

به گزارش ایمنا، در روزهای گذشته ابراز نظرهای رییس قوه مجریه در رابطه با تلگرام و اعتراض تلویحی وی به حکم صادره از طرف یکی از بازپرسان قوه قضاییه در خصوص این پیام رسان، زمینه اظهار نظر صاحب نظران و فعالان سیاسی و حقوقی را مهیا کرده است. یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، حفاظت از آزادی اطلاعات و عدم فیلترینگ بود و پس از انتخابات نیز، وی بارها بر این مسئله تاکید کرده است؛ این در حالی است که با شرایط فعلی، میان وعده‌های رییس قوه مجریه و آنچه اتفاق افتاده، تناقصی آشکار و ملموس روی داده است. در نتیجه رییس جمهور نه تنها در پیامی اینستاگرامی، مخالفت خود با فیلترینگ تلگرام را اعلام کرد، بلکه در سخنرانی روز یکشنبه خود در جمع مردم نیشابور نیز بار دیگر از لزوم گردش آزاد اطلاعات و بی نتیجه بودن ایجاد محدودیت و فشار برای جوانان سخن گفت. در همین رابطه خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با حیدر علی حجتی، سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان اصفهان انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به مخالفتهای مکرر روحانی با فیلتر تلگرام از سوی یک مرجع قضایی، این تناقص را چگونه ارزیابی می کنید؟

رییس جمهور مجری قانون اساسی کشور است و در همین راستا در زمان انتخابات قولها و وعده‌هایی در رابطه با موضوعات مختلف به مردم داده است. در هر حال لازم است آن چه که خواست مردم بوده و ایشان هم قول‌هایی برای تحقق آنها داده را عملی کند. مقامی که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرده، مسولیت و مقام بالایی در قوه قضائیه نداشته است که بتواند برای مسئله‌ای در سطح ملی تصمیم گیری و دستور صادر کند. مجری قانون اساسی طبق قانون اساسی رییس جمهور است و گردش آزاد اطلاعات هم مسئله با اهمیتی است، اگر کسی بخواهد مانع آن شود، خلاف قانون اساسی عمل کرده است. با توجه به پیام اینستاگرامی آقای روحانی و مخالفت با فیلتر تلگرام، باید گفت، این مسئله در اختیار رییس جمهور نبوده، بلکه تنها دفتری از قوه قضاییه دستور فیلترینگ را اعلام کرده است.

به نظر شما در شرایط فعلی رییس جمهور برای تحقق وعده انتخاباتی خود مبنی بر آزادی اطلاعات و اجرای حقوق شهروندی باید چه اقداماتی انجام دهد؟

 به نظر من، رییس جمهور باید با جدیت بحث فیلترینگ تلگرام را پیگیری و سعی کند آنچه خواست و مطالبه مردم است را تحقق ببخشد. اگر روحانی به وعده های انتخاباتی و خواست مردم جنبه عملی ندهد، مردم دیگر نمی توانند در انتخابات ریاست جمهوری بعدی به وعده ها و شعارهای کاندیداها اعتماد کنند. به عبارت دیگر، اعتماد مردم شکسته می شود؛ اگر دولت به خواسته های مردم توجه نکند، در مقابل نمی تواند انتظار همکاری از آنها داشته باشد. بنابراین لازم است مسئولان عالی رتبه کشور در جهت رفع فیلترینگ تلگرام با هم به تفاهم برسند و تا جایی که مردم قانع شوند، جوابگوی آنها باشند و اجازه ندهند اعتماد مردم خدشه دار شود.

علاوه بر بحث آزادی اطلاعات، رییس جمهور در زمان انتخابات و پس از آن وعده های دیگری هم به مردم دادند، با توجه به گذشت یکسال از انتخاب مجدد روحانی، ارزیابی شما از عملی شدن این وعده‌ ها چیست؟

در بعد داخلی آقای روحانی، حقوق شهروندی را مطرح کرد و منشور حقوق شهروندی نیز تدوین شد، اما مثل اینکه روی کاغذ ماند. حقوق شهروندی در حقیقت اصلی از اصول قانون اساسی است. رییس جمهور در نظر داشت حالت اجرایی به این اصل بدهد، اما تا کنون موفق نشده است. به نظر من قدمی اساسی در راستای اجرایی شدن حقوق شهروندی برداشته نشده است. یک مورد آن همین بحث تلگرام است، مردم به این پیام رسان خیلی توجه داشتند و در روزهای گذشته چنین برخوردی با آن شد. حق استفاده از این پیام رسان، یک حق شهروندی است. مسئله ای که رخ داده این است که مسئولان قبل از اینکه بتوانند مردم را قانع کنند؛ پیام رسانی که مردم سالها است از آن استفاده و به وسیله آن پیامهای خود را به یکدیگر ارسال می‌کنند فیلتر کرده و مردم را ناچار به ترک آن کرده اند.

مسائل دیگر نیز به همین منوال، روند خوبی طی نکرده است. در خیلی از ابعاد مثلا آموزش و پرورش نیز ما شاهد هستیم؛ معلمین خیلی راضی نیستند، مطالبات و حقوق معوقه آنها پرداخت نشده است. یکی از دلایل این امر عدم توجه مسولان است.

به نظر شما برای تحقق وعده های انتخاباتی و خروج از این وضعیت، چه کار یا کارهایی باید توسط رییس جمهور انجام شود؟

دولت باید در صدد باشد تا علت را پیدا کند؛ در حقیقت آنچه آقای روحانی به مردم قول داد و آن مطالباتی که مردم داشتند، در مسایل خارجی و در زمینه های داخلی اعم از سیاسی یا اجتماعی آنگونه که باید تحقق پیدا می کرد، محقق نشد، حال علت آن  مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد تلاش بیشتری در این دو سه سال باقیمانده لازم است تا  وعده های داده شده توسط رییس جمهور و کابینه دولت جنبه عملی به خود بگیرد. مردم باید دلگرم شوند و اگر خدای ناکرده اعتمادشان آسیب دید،  این امر آسیب ها و اثرات مخربی در کل جامعه و کشور خواهد داشت؛ زیان بزرگی که بر همگان تحمیل خواهد شد.

به نظر شما بحثهایی که اخیراً در رابطه با تغییر در کابینه دولت مطرح شده می تواند در راستای تلاش روحانی برای تحقق وعده های خود باشد؟  

رییس جمهور صراحتاً اعلام کرد که دل خوشی از بعضی از اعضای کابینه ندارد، مردم نیز همین حالت را حدس می زنند؛ یعنی کابینه ای که به وجود آمد کابینه ای است که نمی تواند مطالبات را محقق کند. آنگونه که خود روحانی هم گفته است، برخی از وزرا در جاهایی که باید شرایط و واقعیات را برای مردم توضیح دهند، ساکت هستند، آنها در مقابل آن چه برعهده دارند و نیز در دفاع از حقوق مردم عاجزند، یا نمی توانند یا مصلحت اندیشی بیش از حد می کنند، البته در بعضی شرایط می خواهند کاری انجام دهند، اما توان چانه زنی ندارند. بنابراین به نظر می رسد کابینه در جهاتی نتوانسته مطالبات مردم را با قولهای رییس جمهور منطبق کند و به همین دلیل است که این مشکلات بروز می کند. در چنین شرایطی، راه عبور از این مرحله این است که اگر رییس جمهور تشخیص می دهد بعضی از قسمت‌های کابینه حالت مماشات پیدا کرده است، در مقابله با فشارها و موانعی که وجود دارد خود ایشان درصدد حل مشکل برآید، البته به هرحال کابینه هم باید تغییر کند.

گفت‌و گو از: پاتریک ساهاکیان؛ خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 343190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.