پایش 427 واحد صنعتی، خدماتی و کشاورزی در مبارکه

مبارکه- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: ۴۲۷ واحد صنعتی، خدماتی و کشاورزی این شهرستان سال گذشته مورد پایش زیست محیطی قرار گرفت.

مهران شنتیایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، با اشاره به مهم ترین اقدامات اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه در سال ۹۶ اظهار کرد: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه در سال گذشته پایش ۴۲۷ واحدصنعتی، خدماتی و کشاورزی، بررسی و پاسخگویی به ۲۶۲ مورد استعلام واصله به اداره و ۲۰ مورد پیگیری قضایی که منجر به صدور ۱۶ رای قطعی شد را انجام داد.

وی اظهار کرد: پایش مستمر واحدهای بیمارستانی و مراکز پزشکی شهرستان در سال ۹۶ شامل بررسی عملکرد سیستم تصفیه خانه فاضلاب، نحوه مدیریت پسماندهای عفونی، امحاء و بی ­خطر سازی پسماندهای ویژه بود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه افزود: در نتیجه پایش ­های شبانه ­روزی و پیگیری ­های مستمر کارشناسان این اداره ۸۹ مورد اخطاریه زیست محیطی در بخش های آب و هوا، پسماند و فاضلاب بهداشتی و صنعتی به واحدها تحویل داده شد.

وی افزود: در سال ۹۶ اسامی ۱۶ مورد از واحدهای صنعتی و کشاورزی در فهرست صنایع آلاینده شهرستان درج شد.

شنتیایی، از توقیف سه خودروی حمل پسماند و پلمپ یک واحد صنعتی آلاینده از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد و گفت: ۱۸ واحد اقدام به احداث و بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب صنعتی و بهداشتی و شش واحد مبادرت به تعبیه سیستم فیلتراسیون هوا کرده اند.

وی با بیان اینکه تشکیل چهار جلسه کارگروه مدیریت پسماند از دیگر اقدامات این اداره در سال ۹۶ بود، اظهار کرد: در پی گشت و کنترل کارشناسان در سطح شهرستان دو متخلف که اقدام به زنده گیری یک بالابان و یک دلیجه کرده بودند دستگیر شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه افزود: همچنین دو نفر متخلف که اقدام به شکار غیرمجاز چندین قطعه پرنده (کبوتر، گنجشک، چکاوک) کرده بودند دستگیر شده که از این متخلفان دو قبضه اسلحه بادی نیز کشف و ضبط شد و پرونده این متخلفان جهت رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی ارسال شد.

شنتیایی گفت: در راستای حفاظت از حیات وحش و با هدف حفظ گونه­ های جانوری منطقه تعدادی پرنده که توسط دوستداران محیط زیست به اداره تحویل داده شده بود مراقبت و در زیستگاهشان رهاسازی شدند.

وی افزود: این پرندگان شامل هفت پرنده شکاری ( سه سارگپه، سه دلیجه، یک  قرقی)، یک جغد شاخ دار و یک قطعه مینای وحشی بودند، همچنین یک قلاده روباه که در باغات اطراف منازل مسکونی پیدا شده بود توسط دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل گردید که در پارک ملی کلاه قاضی رهاسازی شد.

شنتیایی اظهار کرد: به منظور ترویج فرهنگ زیست محیطی در بین اقشار مختلف جامعه، آموزش مسائل زیست محیطی به عنوان یکی از برنامه های مهم در دستور کار این اداره است که در همین راستا طرح ملی محیط یار در ۲۲ مدرسه آن شهرستان برای دانش ­آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اجرا شد و دانش آموزان با موضوعاتی نظیر آلودگی­ های محیط زیست، انواع پسماند، تنوع زیست محیطی، انرژی های پاک و مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست آشنا شدند.

وی گفت: در طرح ملی محیط یار کارشناسان، دانش آموزان را سفیران محیط زیست خطاب کردند و یادآور شدند آسیب به محیط زیست و برهم زدن تعادل و توازن طبیعت منجر به تهدید حیات انسان ها می ­شود و به همین دلیل حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی عنوان شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه تصریح کرد: طرح ملی محیط یار سال ۹۶ در مدارس به طور مستمر ادامه داشت، همچنین برگزاری کارگاه ­های آموزشی با همکاری اداره جهاد کشاورزی شهرستان در جهت توانمندسازی و آگاه کردن کشاورزان درخصوص اینکه کاه و کلش برنج می ­تواند خوراک دام باشد و از سوزاندن آن جلوگیری شود، برگزار شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مبارکه با بیان اینکه به مناسبت ۱۵ اسفندماه و روز درخت کاری نیز برنامه های متنوعی در نقاط مختلف شهرستان انجام شد، اظهار کرد: اجرای برنامه های هوای پاک در مدارس شهرستان با حضور ۱۵۰ نفر از دانش آموزان مدارس به منظور مشارکت دانش آموزان در داشتن هوای پاک و سالم برگزار شد.

کد خبر 343144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.