دست روحانی روی دکمه فیلتر نرفته است

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: مسئولیت فیلترینگ بر دوش روحانی نیست؛ یعنی دست ایشان روی دکمه بستن فضای مجازی نرفته است؛ جای دیگر که خارج از اختیارات دولت روحانی بوده دستور فیلترینگ را صادر کرده است، اما ایشان باید برای رفع مشکل پیگیری کند.

محمود حسینی در رابطه با صدور حکم قضایی برای فیلتر تلگرام به خبرنگار ایمنا گفت: بستن شبکه های اجتماعی در عمل راه به جایی نخواهد برد؛ چون ابزارهای مختلفی وجود دارد که مردم می توانند با استفاده از آنها از حریم فیلترینگ عبور کنند. بنابراین در گام اول آقای روحانی باید با مقامات مربوطه رایزنی کند تا در شبکه های اجتماعی انسدادی پیش نیاید.  گام  دوم این است که بالاخره بنیه های فناوری اطلاعات را تقویت کنند که در سال آینده پیام رسانهای داخلی قوی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگرمسیری که در دوره آقای خاتمی در زمینه فعالیت فناوری‌های جدید، به ویژه فناوری های ارتباطی شروع شده بود، ادامه پیدا می‌کرد، ما امروز گرفتار تلگرام نبودیم و می توانستیم از پیام رسان‌های داخلی بهره مند باشیم، ولی در حال حاضر تلگرام در شبکه های اجتماعی میدان دار شده که این امر از لحاظ اقتصادی نیز به نفع کشور نیست.

استاندار اسبق اصفهان گفت: تا زمانی که جایگزین مناسبی برای تلگرام پیدا نکنیم، بستن آن مورد اقبال مردم نخواهد بود؛ چرا که بیش از ۴۰ میلیون نفر به پیام رسان تلگرام متصل هستند.

به جای بستن تلگرام انحصار را بشکنید

حسینی تصریح کرد: در شرایط فعلی، آقای روحانی همزمان باید دو کار انجام دهد؛ در گام نخست همانگونه که خود نیز گفت به جای اینکه یک پیام رسان را ببندد، باید انحصار آن را بشکند و در گام دوم، تمهیدات لازم را فراهم کند تا پیام رسان های داخلی تقویت شوند و الان پیام رسان‌های داخلی ظرفیت لازم برای تامین نیاز مردم را ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: وزارت ارتباطات باید با تمام قوا بخش تکنولوژی داخلی را تقویت کند که در یک فاصله کوتاه ایران بتواند با پیام رسانهای خارجی رقابت کند و مانع از مونوپول و انحصاری شدن پیام رسانهای موجود مانند تلگرام، شود، ولی این اقدامات به مفهوم فیلتر کردن نیست.

وی در خصوص عدم اجرایی شدن وعده های انتخاباتی رییس جمهور در حوزه فیلترینگ، گفت: اگر شورای عالی فضای مجازی فیلترینگ کرده بود، قطعا مسئولیت مستقیم با آقای روحانی بود، ولی در حال حاضر قوه قضاییه دستورفیلترینگ را صادر کرده است، آقای روحانی باید پیگیر شود تا این مانع را برطرف کند.  به موازات آن نیز باید سعی کند مونوپول تلگرام را بشکند.

مسئولیت فیلترینگ بر دوش روحانی نیست

حسینی اضافه کرد: با این وجود نمی‌توان از آقای روحانی رفع مسئولیت کرد؛ او باید پیگیری کند.  فیلترینگ به دوش روحانی نیست؛ یعنی دست ایشان روی دکمه بستن فضای مجازی نرفته است؛ همانطور که گفته شد جای دیگر که خارج از اختیارات دولت روحانی بوده دستور فیلترینگ را صادر کرده است، اما ایشان باید پیگیری کند تا در یک دوره زمانی  دو ساله، بتوانند با اتکا به نیروها و تکنولوژیست های داخلی مشکل را حل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: ایشان باید با مقامات مربوطه وارد مذاکره شود و به یک توافق برسد. امکان انسداد کامل پیام رسانها وجود ندارد چرا که با استفاده از سیستمهای دیگر مانند فیلتر شکن امکان عبور از فیلترینگ و  ورود به فضای تلگرام امکان پذیر است.

کد خبر 342951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.