۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
مددکاری اجتماعی، حرفه‌ای یاورانه

مددکاری، حرفه‌ای یاورانه است که از تلاشی وافر برای بازگرداندن دلهای مضطرب به زندگی دوباره حکایت می کند، در این میان حضور مددکاران اجتماعی برای کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی به عنوان یکی از نیازهای مشهود جامعۀ امروز شناخته می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هر روز صبح ترافیک سنگین خیابان را به سمت محل کار پشت سر می گذارد و با موضوعات جدیدی روبه رو می شود که ذهن او را به خود متوجه می کند، فردی که او باید نجات دهنده اش باشد، نجات دهندۀ فردی که به لبه پرتگاه رسیده است، گرفتن دستی که ناتوان است و کمک می طلبد. دغدغه های روزمره ای که هر روز عشق و محبت را به آنها هدیه می کند و برای بازگشت دوبارۀ آنها به زندگی تلاش می کند و امیدوار است. او یکی از مددکاران اجتماعی همین شهر است که آنچه در سرمی پروراند و البته به آن نیز عمل می کند خدمت به انسان ها است، خدمتی از نوع دست‌گیری و نجات... دست‌گیری از کسانی که با اندک محبتی به زندگی بازخواهند گشت و آنجاست که انسانیت نمود دوباره می یابد. او یکی از جامعه مددکارنی است که با چشم گریان خانواده ای می گرید و با لبخندهای آنها نیز آرام و دلشاد می شود. مددکاران اجتماعی یاوران دلهای مضطرب هستند که شعری از مهربانی و عاطفه را در ذهن ها حک می کنند و برای زندگی دوبارۀ آدمیان تلاشی وافر دارند. 

مددکاری، حرفه‌ای یاورانه است و مددکاران اجتماعی در هر سه بُعد فردی، گروهی و جامعه ای فعالیت دارند. آنها در بخش فردی به عنوان یک متخصص فرا رشته ای از دانش‌های مختلفی ازجمله روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، دین، هنر و اقتصاد استفاده می کنند تا به حل مشکلات کمک کنند. مددکاران اجتماعی گاهی نقش یک روانشناس و مشاور را ایفا می کنند و در مواردی نیز در نقش جامعه شناس، مردم شناس و یا کارشناس اقتصادی و اخلاقی مداخله کرده و به مراجعه کنندگان کمک رسانی می کنند و به یقین مددکاری اجتماعی یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه امروز بشمار می رود.

در این میان خانواده کلیدی‌ترین نهاد اجتماعی است که نقش آن در آموزش نسل آینده‌ساز جامعه غیرقابل انکار است. آسیب‌ها و مشکلاتی که برای خانواده‌ها ایجاد می شود و اعضای خانواده را از محیط امن دور و دچار استرس می کند. با گسترش رفاه اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی نیز  ناخودآگاه کاهش یافته است و جامعه ای  که در امور فردی و اجتماعی موفق عمل کند با کاهش آسیب ها روبه رو می شود.

لزوم تخصصی شدن مددکاری اجتماعی در ایران

این واقعیت را باید پذیرفت که رشد علمی حرفه مددکاری اجتماعی در ایران به اندازه سابقه آن در کشور نیست. مددکاری اجتماعی در ایران باید تخصصی شود که این شرایط می تواند جایگاه تخصصی خدمت اجتماعی را بیش از پیش نمایان کند.

حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه این واقعیت را باید پذیرفت که رشد علمی حرفه مددکاری اجتماعی در ایران به اندازه سابقه آن در کشور نیست، می گوید: مددکاری اجتماعی در ایران باید تخصصی شود که این شرایط می تواند جایگاه تخصصی خدمت اجتماعی را بیش از پیش نمایان کند.

وی می افزاید: وضعیت اجتماعی کشور در حوزه خانواده، کودکان، زنان، سالمندان، معلولین، آسیب های اجتماعی، جرایم، بیماری ها، سلامت اجتماعی، نشاط اجتماعی و سرمایه اجتماعی نگران کننده است و برای برون‌رفت از این شرایط یا به عبارت بهتر کنترل این شرایط، بهره گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی در کنار سایر متخصصان می تواند تاثیرگذار باشد.

موسوی چلک با بیان اینکه  مددکاران اجتماعی باید در زمینه مسئولیت ومطالعات اجتماعی بیش از پیش تلاش کنند، می گوید: تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی می تواند حمایت های صنفی از مددکاران اجتماعی و جایگاه حقوقی آنها را تقویت کند که در این زمینه نیز در گذشته پیگیری هایی صورت گرفته و ادامه دارد.

وی تاکید می کند: مددکاری اجتماعی در ایران ۶۰ سال سابقه فعالیت علمی دارد که طی این سال ها تلاش های بسیاری صورت گرفته است اما این واقعیت را باید پذیرفت که رشد علمی این حرفه در ایران به اندازه سابقه آن در کشور نیست. مددکاری اجتماعی  باید در ایران تخصصی شود که این شرایط می تواند جایگاه تخصصی خدمت اجتماعی را بیش از پیش نمایان کند.

خدمات کلینیک های مددکاری بهزیستی استان

مجتبی ناجی معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان نیز از مددکاری اجتماعی به عنوان حرفه ای یاد می کند که با هدف کمک به افرادی که به سامان‌دهی و تصمیم گیری برای حل مسایل نیاز دارند، فعالیت کرده تا این افراد  در راستای داشتن زندگی بهتر حرکت کنند.

وی تصریح  می کند: افراد جامعه برای حل مسایل زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، شغلی، ازدواج و تصمیم گیری هایی که در عرصه زندگی اجتماعی و سرنوشت خود خواهان انجام آن هستند، از خدمات مددکاری اجتماعی استفاده می کنند.

ناجی ادامه می دهد: مددکاری اجتماعی به طور سنتی از دیر باز در جامعه وجود داشته و امروزه به دلیل تحولاتی که در ساختارهای خانوادگی، اجتماعی و روابط بین فردی شاهد هستیم این حرفه تا حدودی تخصصی تر و حرفه ای تر شده است.

وی با تاکید به خدمات کلینیک های مددکاری می گوید: بعضی از افراد از شبکه های حمایتی تخصصی محروم هستند در حالی که به حمایت های لازم برای حل مشکلات خود نیاز دارند تا بتوانند مسایل و مشکلات و بحران های زندگی را به روش صحیحی مدیریت و حل مساله کنند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان می گوید: افرادی که می خواهند تصمیمات فوری بگیرند و نیازمند ارایه خدمات برای تصمیم گیری بهتر هستند، می توانند با مراجعه به کلینیک های مددکاری از طریق سازمان بهزیستی کشور و یا شماره گیری خط ۱۲۳ که در طول شبانه روز پاسخگوی نیازها و ارایه راهنمایی و مشاوره مددکاری است، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

وی ادامه می دهد: در حقیقت مددکاری اجتماعی یک حرفه یاورانه است که با استفاده از علوم روانشناسی، مشاوره، جامعه شناسی وحقوق، سعی دارد به افراد و گروه ها و جوامع نیازمند کمک کند و در قالب ارایه راهنمایی، مشاوره و حمایت در زمینه تصمیم گیری و حل مسئله، به موضوض مددکاری فردی و خانوادگی و جامعه ورود پیدا  می کند.

سازمان بهزیستی در راستای ماموریت هایی که بر عهده دارد، در زمینه ارتقای سلامت اجتماعی، کلینیک های مددکاری را با مشارکت فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی کرده است. اکنون در استان اصفهان تعداد ۲۴ کلینیک مددکاری اجتماعی در شهرهای متفاوت مشغول ارایه خدمات در زمینه های مددکاری اجتماعی هستند و به طور خاص مددکاری خانواده و کودک و مددکاری مدرسه مورد توجه قرار گرفته است.

ناجی با بیان اینکه امروز با توجه به پیچیدگی هایی که در عرصه های اجتماعی و مناسبات اجتماعی ایجاد شده است نیاز به خدمات مددکاری اجتماعی بیش از گذشته احساس می شود، تصریح می کند: در دوره ای به طور سنتی مددکاری اجتماعی فقط به اقشار آسیب پذیر یا اقشاری که از نظر پایگاه اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین تری قرار داشتند معطوف می شد، اما امروز مددکاری اجتماعی معطوف به همه دهک های جامعه شده و حتی دهک های بالای جامعه نیز برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در سبک زندگی به خدمات مددکاری اجتماعی نیاز دارند.

مددکاری خانواده، کودک و مدرسه

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان می گوید: سازمان بهزیستی نیز در راستای ماموریت هایی که بر عهده دارد، در زمینه ارتقای سلامت اجتماعی کلینیک های مددکاری را با مشارکت فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی کرده است و اکنون در استان اصفهان تعداد ۲۴ کلینیک مددکاری اجتماعی در شهرهای متفاوت مشغول ارایه خدمات در زمینه های مددکاری اجتماعی هستند و به طور خاص مددکاری خانواده و کودک و مددکاری مدرسه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید به مداخلات انجام شده و کاهش تعارض ها می افزاید: در زمینه مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق به طور خاص خدمات به زوجینی که در تعاملات خانوادگی دچار تنش ها و تعارض هستند، ارایه می شود و حاصل این خدمات نیز در سال گذشته با ارزیابی هایی صورت گرفته موجب سازش ۱۷ درصد از زوجینی شده که تصمیم به طلاق را داشته اند  و به دلیل دریافت خدمات مددکاری، زندگی آنها به سازش و مصالحه رسیده است.

ناجی با تاکید بر ساماندهی آسیب های اجتماعی، تصریح می کند: به طور یقین در زمینه پیشگیری و ساماندهی آسیب های اجتماعی، یکی از حوزه های موثر مددکاری اجتماعی است و شهروندان به ویژه در زمینه هایی مانند اورژانس اجتماعی که نیازمند مداخلات فوری است از طریق خط ۱۲۳ می توانند ارتباط برقرار  کنند و مددکاران و روانشناسان نیز مطابق بررسی های انجام شده مداخله مورد نیاز را در حوزه  پیشگیری از کودک آزاری، خشونت های خانگی، همسر آزاری، خودکشی و تصمیم های سریع و غیر منطقی و مبتنی بر احساس اشخاص انجام می دهند که در واقع از طریق خدمات اورژانس اجتماعی در زمینه ساماندهی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش عمده بر عهده مددکاران است.

وی در مورد آمار کلینیک های استان تاکید می کند: از ۲۴ کلینیک مددکاری اجتماعی استان تعداد ۸ مورد در شهر اصفهان و مابقی در شهرستان ها درحال ارایه خدمات به متقاضیان هستند. این خدمات در گذشته به شکل سنتی به وسیله خیرین ارایه می شد و امروز این موضوع باید به جامعه شناسانده شود که خدمات مددکاری اجتماعی به شکل مدرن، تخصصی و آکادمیک در حال ارایه به مردم است و مددکاری اجتماعی باید مبتنی بر تشخیص قابلیت ها، استعدادها و پتانسیل های افراد، گروه ها و خانواده ها باشد.

گزارش از: اکرم کیانی، خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 342834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.