۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
پرتلاش اما گمنام

کارگران قشر پرتلاش جامعه هستند که چرخ صنعت و تولید را به گردش در می آورند. استان اصفهان نیز به عنوان استانی صنعتی از این قاعده مستثنی نیست و نقش کارگران در چرخه تولیدی و صنعتی این استان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کارگران چرخ اقتصادی جامعه را چرخانده و موجب پیشرفت و آبادانی کشور می شوند. یازدهم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز جهانی کار و کارگر نامیده شده است و بر این اساس، برخورداری از رفاه اجتماعی،  امنیت شغلی و بیمه بیکاری یکی از ضروریاتی است که توجه جدی در این زمینه را  می طلبد. 

اشتغال یک حوزه فراگیر است​

محسن نیرومند مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار می کند: کارگر دارای یک تعریف عامیانه و یک تعریف حقوقی است ولی مفهوم کارگر در آن معنایی که ما درباره آن صحبت می کنیم مفهوم حقوقی است و هر کسی که مشمول قانون کار است را دربر می گیرد و مفهوم عادی کار تنها برای کارگران ساختمانی و کارگرانی از این دسته به کار برده می شود.

وی تصریح  می کند: اکنون یک میلیون و ۱۲۶ هزار بیمه شده در اصفهان حضور دارند که ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده کارگری در قالب بیمه اجباری هستند، ضمن اینکه ۱۵۰ هزار بازنشسته بیمه تأمین اجتماعی نیز در اصفهان وجود دارند که لزوم توجه و نگاه ویژه به جامعه  کارگری را می طلبد.

نیرومند با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد  از جمعیت استان اصفهان از خانواده کارگران هستند، می گوید: کارگری در استان اصفهان به عنوان صنعتی ترین استان کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این درحالی است که نرخ بیکاری در استان اصفهان خوب نیست، نرخ متوسط بیکاری  در کشور ۱۲.۱ درصد است و این نرخ در اصفهان به همراه ۱۱ استان استان دیگر بالاتر از نرخ متوسط است.

وی می افزاید: اکنون وضعیت اشتغال در استان اصفهان رضایت بخش نیست، اما خوشبختانه روند اشتغال رو به بهبود است و نرخ بیکاری در تابستان سال ۹۵ حدود ۱۷.۴ بود که در تابستان ۹۶ این نرخ به ۱۴ درصد رسید و از آن جایی که برنامه ریزی ها در این زمینه موثر بود نرخ بیکاری را ۳.۴ درصد کاهش داد. 

وی ادامه می دهد: ادعا می کنیم صنعتی ترین استان کشور هستیم و می طلبد که به به نرخ متوسط برسیم، البته اشتغال یک حوزه فراگیر است و یک دستگاه نمی تواند به تنهایی اقدامی انجام دهد.

هفته کارگر و تجلیل از نخبگان کار و تولید استان

منصوره سلیمان زاده، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به برنامه های ستاد گرامیداشت هفته کارگر در اصفهان، اظهار می کند: در شهر اصفهان و در همه شهرستان های استان به مناسبت این هفته هر روز برنامه ویژه ای برگزار شد و تقریبا ۲۵ شهرستان درگیر این برنامه ها بودند ازجمله اینکه یکی از برنامه های محوری اداره‌کل حضور در گلستان شهدا و هم‌چنین جشنواره تجلیل از نخبگان کار و تولید بود که در این جشنواره از کارگران، گروه ها، واحدهای نمونه و خانه های بهداشت کارگری نمونه و برترین های بهداشت قرآن کارگری، شعر و عکس کارگری تقدیر شد.

سلیمان زاده ادامه می دهد: تجلیل از کارگران نمونه از دیگر برنامه های گرامیداشت هفته کارگر در استان بود که بر این اساس تعداد ۳ هزار و ۳۶۵ نفر  کارگر نمونه در سایت ثبت نام کردند و تعداد ۱۸۷ پرونده در کمیته استانی مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد،  ۸ نفر کارگر نمونه فردی و ۳ گروه کار نمونه و سه واحد خانه بهداشت و ۱۲ نفر در مسابقات قرآن نمونه استانی انتخاب شدند، هم‌چنین سه نفر در مسابقات شعر و سه نفر در مسابقات عکاسی با نشان دادن فرهنگ کار و سخت کوشی کارگران موفق به کسب رتبه شدند.

مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به ملاک ها برای گزینش کارگران نمونه می گوید: اختراع، خلاقیت، بهره‌وری و بهداشت ایمنی در محل کار از شاخص های گزینش کارگران نمونه بوده است و علاوه بر این برخورداری از ویژگی های فردی تحقیق، پژوهش و مهارت ها فنی نیز در این زمینه حایز اهمیت بود. اهداف این جشنواره به استناد ماده ۱۹۵ قانون کار با هدف تشویق از کارگران تلاش‌گر به منظور ترویج هر چه بیشتر ارزش های اسلامی، اخلاقی و انظباط در محیط کار، ارتقای دانش، آگاهی ها و مهارت های شغلی کارگران و ترویج فرهنگ خودباوری و خودکفایی است.

وی می افزاید: انتخاب کارگر ان نمونه در سه مرحله صورت گرفت و بعد از مرحله نیمه نهایی و راه یافتن کارگران نمونه به مرحله استانی، بررسی های لازم انجام شد و دو نفر از کارگران در بخش نهایی به مرحله کشوری راه یافتند و در نهایت نیز در سطح کشور شش کارگر و سه گروه کار نمونه فردی گزینش شدند که یکی از کارگران نمونه و یکی از گروه کاران از استان اصفهان انتخاب شدند.

۲۴ هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری 

رسول آقاهادی معاون بیمه ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان اظهار می کند: از جمعیت تحت پوشش استان، سازمان تامین اجتماعی حدود ۶۵ درصد جمعیت را تحت پوشش دارد که از این جمعیت تعداد دو میلیون و ۷۹۷ هزار و ۱۷۴ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی بوده که خود بیمه شدگان و خانواده هایشان در بر می گیرد.

وی تصریح می کند: از این تعداد حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی است که انواع بیمه ها را شامل می شود و تعداد ۷۲۰ هزار نفر نیز در بخش اجباری  فعال هستند که در مراکز تحث پوشش سازمان ازجمله دولتی، اشخاص حقیقی، حقوقی و پیمانکاران هستند.

وی با اشاره به پرداخت ماهیانه حق بیمه ها تصریح می کند: حدود ۲۴ هزار نفر مقرری بگیر بیکاری وجود دارند که ۵.۱۱ درصد از جمعیت تحت پوشش سازمان را تشکیل می دهند و مستمری بگیران نیز حدود ۲۹۰ هزار نفر هستند که ماهیانه هم در بخش بیمه بیکاری و هم در بخش مستمری بگیران، حقوق این افراد تامین شده و به حساب آنها واریز می شود.

آقاهادی درباره بیمه بیکاری کارگران می گوید: افرادی که در کارگاه های اجباری شاغل هستند و بر مبنای ملاحظات طبیعی و یا غیر طبیعی مانند خشکسالی و بحران های اقتصادی که اتفاق می افتد، ارتباط کارگران با کارفرمایان به اجبار قطع شده و در صورتی که پرداخت یکسال حق بیمه کارگاه را داشته باشند کارگران می توانند از بیمه بیکاری و مقرری بیمه آن استفاده کنند و از شش ماه تا ۵۰ ماه را در بر می گیرد که شرط تعهد و تجرد در دریافت این مقرری موثر است.

 حق بیمه کارگر و کارفرما بر مبنای دستمزدها

آقا هادی با اشاره به حق بیمه کارگر و کارفرما بر مبنای دستمزدها، اظهار می کند: نرخ حق بیمه تامین اجتماعی بر مبنای درصد است و در بخش اجباری ۲۰ درصد به وسیله کارفرمایان، ۷ درصد به وسیله بیمه شدگان و ۳ درصد نیز از سوی دولت پرداخت می شود، ضمن اینکه ۳ درصد بیمه بیکاری نیز توسط کارفرما تامین شده و به سازمان تامین اجتماعی استان پرداخت می شود.

وی می افزاید: در این مدت سه قانون نیز در مورد بیمه کارگران ساختمانی داشته ایم و در آخرین قانون مقرر شد که ۷ درصد حق بیمه را خود کارگرانی که دارای کارت مهارت هستند، پرداخت کنند و مابقی از محل ۱۵ درصد مجموع عوارض تامین می شود.

وی بااشاره به آمار کارگران ساختمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان، تصریح می کند: حدود ۵۶ هزار کارگر ساختمانی در سراسر استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان هستند و به مرور با توجه به سهمیه ای که از ستاد مرکزی اضافه می شود، دستمزد این گروه از کارگران نیز بر اساس نوع شغل کارگران ساختمانی و دستمزد مقطوع  هر سال  از طریق ستاد تعیین می شود.

معاون سازمان بیمه ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه امسالحداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی رقم ۳۷۰ و ۴۲۳ ریال حداقل دستمزد روزانه که ضرب‌در روزهای کارکرد در ماه های ۳۱ روز و ۳۰ روز و ۲۹ روز از ماه اشتغال است، می گوید: برای دستمزدی که بیش از حداقل تعیین شده باشد جریمه ای خاص در نظر گرفته می شود یعنی ۴/۱۰  آخرین دستمزد سال ۹۶ ضرب‌در ۴/۱۰ به اضافه رقم ثابت ۲۰۸/۲۸ ریال می شود و این برنامه این شامل کسانی است که دستمزد بیش از حداقل دستمزد را دریافت می کنند.

کد خبر 342822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم میرزاخانی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    0 0
    واقعن جای تاسف داره ...