معین: وارد اصل کار شده‌ایم

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طی مدت زمانی که از فعالیت شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان می‌گذرد مشخص شد که شورا وارد اصل کار شده و تصمیمات پخته‌ای گرفته است.

فتح‌الله معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا که به مناسبت ۹ اردیبهشت روز شوراها انجام شد، با اشاره به عملکرد شش ماهه شورای پنجم در اصفهان اظهار کرد: سال گذشته بعد از تعیین شهردار اصفهان و برگزاری مراسم معارفه، با گذشت هفت ماه از سال ۳۰ درصد از درآمدهای مصوب، محقق شده بود و بدهی‌های زیادی برای شهرداری اصفهان باقی‌مانده بود که رقمی بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی تأیید شده از سوی امور مالی شهرداری باقی‌مانده بود.

وی ادامه داد: در ابتدا موضوعی که در شورا به طور جد مورد پیگیری قرار گرفت، تأمین درآمدهای مصوب و ایجاد کارگروه تأمین درآمد و پیگیری روزانه این موضوع بود که خوشبختانه نزدیک به ۸۰ درصد درآمد مصوب، تأمین شد.

شورای اسلامی پنجم؛ شفافیت و قانون‌گرایی

معین ایجاد شفافیت و قانون‌گرایی را دومین گام اساسی برداشته شده از سوی مدیریت شهری طی شش ماه اخیر دانست و تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته شفاف‌سازی در همه زمینه‌ها اعم از مزایده، مناقصه، خرید و فروش انجام شود.

وی ارزیابی مجدد پروژه‌های روی زمین مانده اصفهان را نیز از دیگر اقدامات در دستور کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان دانست و گفت: این مورد نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و بسته به میزان درآمدهایمان و با توجه به بدهی‌ها، پروژه‌ها اولویت‌بندی و به‌نحوی عمل شد که شهرداری با افزایش پروژه‌های نیمه‌تمام و افزایش بدهی مواجه نباشد که توانست در این زمینه تنگنا و گلوگاه‌ها را به صورت هوشمندانه‌ای پشت‌سر بگذارد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه به دنبال مطالعات صورت گرفته در خصوص نیازهاو مطالبات جدی شهروندان حمل و نقل عمومی از نیازهای اولویت دار شهر اصفهان بود، تصریح کرد: بر این اساس اتوبوس‌هایی که از قراردادهای قبلی داشتیم و به دلیل عدم پرداخت وجه تحویل نشده بود را تحویل گرفتیم. همچنین در خطوط اتوبوسرانی بازنگری کردیم و خوشبختانه احساس می‌کنیم اتوبوسرانی شهر اصفهان به سمت اتوبوسرانی مناسب کلانشهرها پیش می‌رود.

تکمیل ایستگاه‌های خط یک مترو در مدت چهار ماه

وی اضافه کرد: برای اتمام خط یک قطار شهری و مترو فعالیت جدی صورت گرفت و برای تکمیل و راه‌اندازی تعدادی از ایستگاه‌ها که تکمیل نشده باقی‌مانده بود به سرعت اقدام شد تا قابل استفاده شهروندان قرار گیرد و در فرصتی چهار ماهه این ایستگاه‌ها به بهره‌برداری رسید که بنا به نظر اکثر کارشناسان و متخصصان امر ساختمان و تأسیسات، کار فوق‌العاده‌ای بوده که در این زمینه صورت گرفته است.

معین با بیان اینکه خوشبختانه شاهد بودیم که ۲۶ اسفندماه سال ۹۶، قطار شهری اصفهان تا ایستگاه صفه که آخرین ایستگاه بود، رسید، گفت: البته عملیات تکمیلی مورد نیاز همچنان در حال انجام است اما همه ایستگاه‌ها مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است و این امر جز پیگیری جدی شهردار و همراهی کامل شورا، محقق نبود.

وی تصریح کرد: همچنین شورای اسلامی شهر اصفهان این آمادگی را داشت که در این زمینه هر نوع قراداد و هر نوع حرکتی که به تأمین اعتبار و پیشرفت این پروژه برای سهولت کمک کند تا این کار به نحو مطلوبی انجام شد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تجدید نظر در نحوه اقدامات حوزه فرهنگی، تفریحی و ورزشی را نیز از دیگر رویکردهای شورای شهر اصفهان در دوره پنجم دانست و گفت: آثار این تغییر رویکرد در هفته فرهنگی اصفهان مشاهده شد. حضور پررنگ شهروندان در مناسب‌های ورزشی و سرزنده شدن همه مراکز فرهنگی، تجدید حیات محور چهارباغ عباسی و هماهنگی که در این زمینه تأکید شورا، شهرداری و مدیریت شهری بود و هماهنگی و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی که به نحو مطلوبی انجام گرفت.

استاندار: اقدامات شهرداری و شورا بالاتر از توقعم بود

وی با اشاره به ورود شورا و همکاری شهرداری در جهت توسعه فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال بیشتر به خصوص  برای جوانان که کمکی به این مجموعه بود، خاطرنشان کرد: در دیداری که با استاندار اصفهان داشتیم گفت مجموعه اقدامات و طرح‌های شورا، شهردار و مدیریت شهری بالاتر از توقعی بود که از این مجموعه داشتم و موضوعی که با استاندار دنبال کردیم ایجاد هماهنگی پیگیری و هم‌افزایی با دستگاه اجرایی و در واقع جلوگیری از هر نوع موازی‌کاری و ایجاد تنش و کار مثبت بود که مورد تأکید و تأیید استاندار قرار گرفت.

معین اضافه کرد: در ملاقاتی که با آیت‌الله مظاهری داشتیم وی نیر از هماهنگی‌های به‌وجود آمده و حل مشکلات مردم اعلام رضایت کرد. امیدوار هستیم در این زمینه گام‌های مؤثر و جدی برداشته شود.

ادا کردن حقوق شهروندان به نحو مطلوب

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد برنامه شورای اسلامی پنجم برای پایان دوره چهارساله، تصریح کرد: اولین موضوع ادا کردن حقوق شهروندان به نحو مطلوب است که مهم‌ترین آن ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی کامل بوده که همه مردم از هر نوع درآمد، هزینه و هر نوع برنامه‌ای مطلع شوند و البته در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شده است.

وی در مورد دیگر برنامه‌های شورای اسلامی در دوره پنجم، افزود: باید به‌طور جدی بتوانیم شهر اصفهان را برای توسعه سرمایه‌گذاری، مشارکت جدی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی حمایت کنیم که تا الان این صورت گرفته است و مذاکرات جدی برای استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشته‌ایم تا در این زمینه ورود پیدا کنند. همچنین گام جدی و مؤثری در زمینه ایجاد تسهیلات برای زندگی شهروندان در جهت پیشرفت خطوط دوم و سوم مترو و تجهیز بیشتر ناوگان اتوبوسرانی برداشته شده است که مسیر خطوط آن را با توجه به خط یک اتوبوسرانی دنبال کرده‌ایم.

توجه ویژه به بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع گردشگری

معین اظهار کرد: ایجاد امکانات لازم برای حمل و نقل عمومی در خیابان‌های فرعی شهر اصفهان، تصمیم‌گیری در مورد مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان از نظر نوع کاربری با همکاری کمیسیون ماده ۵ و بحث فرهنگی و فعال‌سازی کشورهای خواهرخوانده‌ برای جذب سرمایه و ایجاد ارتباطات آموزشی در بخش دانشگاهی و همچنین همکاری در بخش فرهنگی و صنعتی و فعال‌سازی هر چه بیشتر مراکز فرهنگی با مشارکت همه مردم به نحوی که در اداره  مراکز به نوعی تعریف شود که مردم مشارکت جدی داشته باشند و بهبود فضای کسب و کاری از جمله کارهای شورای اسلامی پنجم است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از بین برنامه‌هایی که مدنظر است، بهبود فضای کسب و کار، گردشگری و رفع موانع گردشگری مورد عنایت خاص بوده که تصمیم‌گیری بخشی از آن‌ها مثل حذف عوارض ساختمانی برای مراکز اقامتی، قبلاً انجام گرفته است ضمن آنکه موارد دیگر برای تسهیل بیشتر این کار را در زمینه‌های دیگر نیز در دست مطالعه و اجرا داریم.

شورای اسلامی پنجم وارد اصل کار شده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما شورای اسلامی پنجم شهر اصفهان به بلوغ رسیده است و همچنین چه انتظاراتی برای حمایت از شورا از دولت و مجلس دارید؟، تصریح کرد: شورای اسلامی پنجم طی همین مدت زمانی که از فعالیت آن می‌گذرد، نشان داد که به سرعت وارد اصل کار شده و تصمیمات پخته و خوبی اتخاذ کرده است.

معین با تاکید بر اینکه وظایف شوراها در قانون بسیار متنوع و زیاد است ولی اختیارات آن بسیار محدود، گفت: اولین درخواست ما از دولت و مجلس این است که اختیارات متناسب با وظایف شود و مبحثی که بیشتر مطرح بوده است مدیریت هماهنگ یا مدیریت واحد شهری که شهرها در بخش‌های مختلف نیازمند هماهنگی است که اگر این هماهنگی را به شوراها بسپارند احساس می‌شود توان بیشتری در این مجموعه است و می‌تواند از هدر رفتن سرمایه، انرژی و نیروی انسانی جلوگیری کند و کار به نحو مطلوب‌تری انجام شود. بعضی از گرفتاری‌هایی که دستگاه‌ها یا شهرداری دارند، حذف شود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهم شورا را تعریف کنم، در واقع شوراها سمبل و نماد حضور مردم در اداره محلی امور مربوط به خودشان است که این امر را باید ارج نهاد و برای حفظ آن تلاش کرد و به نحوی اقدام کرد که رضایت مردم و حس مشارکت آن‌ها بیشتر شود.

کد خبر 342683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.