پانزدهمین جشنواره ادبی شعر "مهر بهمن" برگزار می شود

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان گفت: اختتامیه پانزدهمین جشنواره سراسری شعر "مهر بهمن"، ۲۰ اردیبهشت ماه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس کمساری شامگاه شنبه -۹ اردیبهشت ماه- در نشست خبری پانزدهمین جشنواره ادبی شعر مهر بهمن که در نگارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: پیش از این قرار بود آیین اختتامیه این جشنواره، بهمن ماه سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل تمدید مهلت ثبت نام و برخی دیگر از مشکلات ناخواسته، زمان برگزاری آن به ۲۰ اردیبهشت ماه موکول شد.

وی با اشاره به کلیت جشنواره گفت: ۱۵ سال از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و باوجود این‌که این جشنواره‌ موضوعی و تخصصی، حول محور امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان است، مورد عنایت جامعه ادبی و شعرای سراسر کشور قرار گرفت و بر همگان واضح و مبرهن است که وقتی اندیشه‌ای به شکل هنری و در قالب یک زبان شیوا ارائه شود، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان ادامه داد: از همان روزهای نخست بعد از رحلت امام (ره)، شعرای ما به این نکته توجه کردند و تورقی در بین شعرهای آنان، مبین این ماجرا است، بنابراین بر خود لازم دانستیم که از همت شاعرانی که در آثار خود به امام و اندیشه ایشان پرداخته‌اند، با برگزاری این جشنواره، تقدیری هر چند کوچک به‌عمل آوریم.

کمساری با معرفی شورای سیاست‌گذاری این جشنواره گفت: تعدادی از پیشکسوتان شاعر مثل استادان حدادیان، فضل‌الله شیرانی، متخلص به سخا و عباس شاه‌زیدی، متخلص به خروش، اعضای شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین جشنواره سراسری شعر مهر بهمن را تشکیل می‌دهند. دبیر اجرایی جشنواره هم سیداکبر هاشمی و دبیر علمی آن عباس شاه‌زیدی است.

وی همچنین در خصوص تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره اظهار کرد: با عنایت به‌این‌که موضوع جشنواره، هدفی خاص در باب اندیشه و گفتمان امام (ره) است، بیش از ۵۰۰ اثر به دست ما رسید که ۲۵ درصد آن توسط شاعران پیشکسوت و ۶۵ درصد نیز توسط جوانان سروده شده بود. حوزه کودک و نوجوان نیز  ۱۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده و به طور کل ۸۵ درصد از این اشعار در قالب کلاسیک و بقیه در قالب شعر نو و سپید سروده شده است.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اصفهان به ترتیب از استان های اصفهان، قم، کردستان، تهران، گیلان، خراسان رضوی، کرمانشاه، خوزستان، مرکزی و چهار محال و بختیاری به عنوان شهرهایی که بیشترین شرکت‌کننده را در این جشنواره داشته اند، نام برد و اظهار کرد: از مجموع آثار ارسالی، ۶۷ اثر به مرحله نهایی راه یافته و در آیین اختتامیه جشنواره، نام ده نفر از برگزیدگان اعلام خواهد شد. همچنین از دو اثر دانش آموزی نیز تقدیر خواهد شد.

حجت‌الاسلام کمساری با بیان این که امسال آیین اختتامیه جشنواره با تفاوت هایی نسبت به ادوار قبلی برگزار خواهد شد، ادامه داد: اختتامیه پانزدهمین جشنواره شعر مهر بهمن در سه بخش برگزار می‌شود. در بخش نخست، شاهد خوانش شعرهای برگزیده و تجلیل از شاعران آن خواهیم بود. در ادامه از یک آلبوم موسیقی‌ که به منظور بهتر بهره‌بردن از این آثار، به قالب سرود درآمده، رونمایی خواهیم کرد و بخش سوم نیز تجلیل از شعرای نمونه استان را شامل می‌شود.

وی افزود: این بخش در سه دوره قبلی جشنواره نیز برگزار شده بود و امسال بنا داریم از دو شاعر فرهیخته و پیشکسوت استان یعنی استادان سخا و حدادیان قدردانی کنیم.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر هزینه برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت: تا حد ممکن تلاش می‌کنیم این جشنواره را با هزینه کم برگزار کنیم، آنقدر که گاهی شرمنده دوستان می‌شویم، اما بنای ما بر این است که برخلاف رویه سایر جشنواره‌ها که پیش از برگزار شدن، مبلغی را تعیین و بعد خود را ملزم به هزینه کل آن مبلغ می‌کنند، جشنواره‌ای با کیفیت خوب و کم‌هزینه برگزار کنیم.

کمساری با اشاره به برنامه‌های جنبی این جشنواره اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری جشنواره با هدف ایجاد فضای ادبی، برنامه نشست با شاعران را برای پیش از مراسم اختتامیه، برنامه ریزی کرده که نخستین جلسه آن، دو شب گذشته با عنوان «سیمای نور» و با همکاری انجمن‌های ادبی خمینی‌شهر برگزار شد. دومین جلسه نیز با همکاری انجمن‌های ادبی شهرضا هفته آینده در این شهرستان برپا می‌شود.

وی افزود: همچنین نمایشگاهی از آثار شعرای اصفهان که در سال های ۹۵ و ۹۶ چاپ شده، برگزار خواهیم کرد تا فرصتی به شاعران جوان برای معرفی آثار آنان بدهیم.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان ادامه داد: بیشترین تکیه ما در برگزاری جشنواره‌ها به نیروهایی است که نسبت به امام علقه و علاقه دارند و در این جشنواره نیز جامعه ادبی بدون هیچ چشم‌داشتی با ما همکاری کرد که از آنان کمال تشکر را داریم و اعلام می‌کنیم که هیچ نهاد و ارگانی به عنوان حامی مالی در این جشنواره حضور نداشته است.

وی از رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، اداره آموزش و پرورش استان اصفهان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و همچنین شهرداری اصفهان که در اطلاع‌رسانی و دعوت از هنرمندان، کمک رسان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بودند، قدردانی کرد و گفت: در سال گذشته محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان، صد تابلوی شهری را در صد نقطه، مزین به اشعار امام (ره) کرد که بر خود لازم می‌دانم از این حرکت زیبا تشکر کنم. امیدوارم این اقدامات تداوم داشته باشد و سایر نهادها و ادارات نیز اکنون که در آستانه سالگرد رحلت امام خمینی (ره) هستیم، به این حوزه وارد شوند و بدانند که آمادگی خود را برای همکاری با آنان اعلام کرده‌ایم.

کد خبر 342658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.