۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
 اگر دیده شوید، بهتر کار می کنید

اغلب مردم فکر می کنند که انجام دادن کاری در مقابل دیگران باعث هول شدن آنها می شود، اما یک مطالعه جدید توسط یک متخصص عصب شناسی دانشگاه جان هاپکینز این موضوع را برعکس نشان می‌دهد: تماشا کردن افراد هنگام انجام کار، عملکرد آن ها را بهتر می‌کند.

‌به گزارش سرویس علمی ایمنا و به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، هنگامی که افراد متوجه می شوند دیگران کار آنها را زیر نظر دارند، بخش‌هایی از مغز که با آگاهی اجتماعی و پاداش‌دهی در مغز مرتبط است فعال‌تر می‌شود و مهارت‌های حرکتی اشخاص را تقویت و در نتیجه بهبود عملکرد آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

به منظور انجام این پژوهش محققان موسسه فناوری کالیفرنیا آزمایشی را بر ۲۰ شرکت‌کننده انجام دادند.

این آزمایش در واقع یک بازی ویدیویی شبیه Wii یا Xbox Kinect بود که به تمامی شرکت‌کنندگان مبلغ اندکی در قبال انجام یک بازی ویدئویی داده شد.

شرکت‌کنندگان این بازی را یک بار با حضور دو تماشاگر و یک باز در تنهایی انجام دادند. در هر دو شرایط، فعالیت مغز افراد با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بررسی شد.

هنگامی که شرکت کنندگان می‌دانستند مخاطبان در حال تماشای آن‌ها هستند، بخشی از قشر جلوی مغز در ارتباط با شناخت اجتماعی، به خصوص افکار و نظر دیگران، همراه با بخش دیگری از قشر مغز که با پاداش‌دهی مرتبط بود، فعال شد. عملیات هماهنگ این سیگنال‌ها در کنار یکدیگر، باعث ایجاد تحریک در ناحیه‌ای از مغز می‌شود که مهارت‌های حرکتی افراد را تحت نظر دارد.

دکتر چیب نویسنده ارشد این پژوهش گفت: در اصل، حضور یک مخاطب نیز موجب افزایش انگیزه افراد برای انجام عملکرد خوب می‌شود؛ اسکن‌های مغزی نیز تاییدگر این سازوکار دستگاه عصبی بود.

در واقع زمان تماشا افراد، عملکرد شرکت‌کنندگان در بازی ویدیویی به طور متوسط ۵ تا ۲۰ درصد بهتر بودند. از ۲۰ نفر تنها دو شرکت کننده در مقابل دیگران بهتر عمل نکردند.

حال نکته پژوهش اینجاست که اگر تعداد مخاطبان بیشتر بود، احتمال اینکه نتایج دیگری به‌دست آید وجود داشت.

این پژوهش در مجله " Social Cognitive and Affective Neuroscience" منتشر شده است.

کد خبر 342250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.