واقعه نسل‌کشی ارامنه حقیقتی انکارناپذیر است

رییس مجمع نمایندگان شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران گفت: هر قومی و هر فرهنگی ارزش دارد، دنیا مانند دسته گلی است که گل های مختلف یعنی قوم ها و فرهنگ‌های مختلف در آن وجود دارد و زیبایی دنیا به همین است.

طاطاووس اوهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به سالروز واقعه نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی، اظهار کرد: امسال صد و سومین سال نسل‌کشی ارامنه است که ۲۴ اوریل ۱۹۱۵ میلادی در زمان جنگ جهانی اول اتفاق افتاد و حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه توسط دولت ترکیه قتل عام شدند، به همین دلیل در یادبود قربانیان این حادثه تلخ همه ساله مراسم خاصی در همه نقاط جهان و ازجمله ایران برگزار می شود و در اصفهان نیز ضمن مراسم نثار گل به قربانیان حادثه که ازسوی مدارس و دانش آموزان انجام شد، روز گذشته نیز مراسم پیاده روی جامعه ارامنه با شمع های روشنی در دست از کلیسای سنت استپانوس آغاز و به سمت کلیسای وانک ختم شد؛ ضمن اینکه بعد از ظهر سه شنبه_چهارم اریبهشت‌ماه_ برابر با ۲۴ آوریل که واقع تلخ قوم کشی ارامنه اتفاق افتاد نیز در باشگاه آرارات مراسم ویژه ای در یادبود قربانیان برگزار خواهد شد.

وی افزود: جامعه ارامنه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این قوم کشی، خواستار شناسایی رسمی عاملان نسل کشی و نژادکشی ارامنه و جبران خسارت ازسوی دولت ترکیه هستند.

اوهانیان با تاکید بر اینکه دولت فعلی ترکیه وارث دولت عثمانی است و باید مسوولیت قوم کشی را به عهده بگیرد، گفت: سرزمین اجدادی ما مربوط به فلات ارمنستان است یعنی از آنجا که دجله و فرات قرار دارد و در واقع سرزمین اصلی ارامنه آنجا بوده است که در آن ناحیه قبل از قوم کشی دومیلیون و نیم جمعیت ارمنی زندگی می کردند اما این ارامنه چه شدند و کجا رفتند!

رییس مجمع نمایندگان شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران تصریح کرد: در هر ۲۵ تا ۳۰ سال جمعیت هر قومی دو برابر می شود، حالا حساب کنید در طول این صدسال که از واقعه تلخ نسل کشی ارامنه می گذرد این دو و نیم میلیون چند برابر می‌شد! به همین دلایل است که جامعه ارامنه خواستار غرامت و شناسایی رسمی مسوولین قوم کشی از سوی مجامع بین المللی هستند و فعلا بیش از ۵۰ کشور به صورت رسمی این قوم کشی را پذیرفته اند. عمده کشورهای اروپایی مانند یونان، فرانسه، آلمان، سوییس و یونان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپا و هم‌چنین کشورهای امریکای جنوبی مانند برزیل، اروگوئه، آرژانتین نیز نسل کشی ارامنه را به صورت رسمی پذیرفته اند، البته این واقعه ازسوی کشورهایی مانند امریکا و انگلستان که عمدتا منافع خود را دنبال می کنند پذیرفته نشده است، ضمن اینکه واقعه قوم کشی ارامنه از سوی سوریه نیز پذیرفته نشده است و همچنان دولت ترکیه نیز این واقعه را انکار می کند.

اوهانیان ادامه داد: واقعه نسل کشی ارامنه حقیقتی انکارناپذیر است که سفرای کشورهای مختلف در زمان قوم کشی آن را تایید کرده و به کشورهای مختلف نیز گزارش داده اند، آرشیو کشورهای مختلف از این حقیقت تلخ تاریخی پُر است.

رییس سابق شورای خلیفه گری اصفهان با اشاره به علل واقعه نسل کشی توسط دولت عثمانی، گفت: در آن زمان ترکیه تا وین پیشروی کرده بود اما کم کم سرزمین هایی را در اروپا ازدست داد و اولین شکست خود را در وین پایتخت فعلی اتریش تجربه کرد و بعد از آن نیز به ترتیب ممالک متصرفه اش را از دست داد. در ادامه نیز کشورهای بسیاری ازجمله بلغارستان، رومانی، یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با مبارزات پارتیزانی با اشغالگری ترکیه مبارزه کردند و استقلال خود را به دست آوردند، درنهایت دولت ترکیه در جنگ بین الملل اول شکست خورد و براساس معاهده ورسای در پاریس، تمام این کشورها را به رسمیت شناخته شدند. ضمن اینکه دولت ترکیه تصرفات خود را در کشورهای عربی ازجمله شام و عراق و سوریه را نیز از دست داد.

وی افزود: با از دست دادن تصرفات ترکیه در غرب، جنبش های استقلال طلبانه بسیاری در سایر متصرفات ترکیه در شرق نیز ایجاد شد و ترکیه به دلیل اینکه نمی خواست سایر متصرفات خود را نیز از دست بدهد یگانه چاره را در قوم کشی دید و تصمیم گرفت با قوم کشی، محدوده تحت تصرف خود را از ارامنه خالی کند چراکه اگر قوم کشی نمی کرد ارمنستان نیز استقلال می یافت همان‌طورکه در معاهده ورسای پاریس نیز استقلال ارمنستان مشخص شده است.

اوهانیان با اشاره به تاثیر واقعه تلخ تاریخی قوم کشی ارامنه در زندگی و نسل آینده این قوم، تصریح کرد: تصور کنید که عده ای بیایند و خانواده من و شما را قتل عام و ما را از خانه خود بیرون کنند در آن صورت چه احساسی به شما دست می دهد؟ همان احساسی که نسبت به هر فردی و هر خانواده ای ایجاد می شود برای ارامنه نیز ایجاد شد. همه ارامنه در این قوم کشی عده ای از هم کیشان خود را ازدست دادند. صرف نظر از بیداری وجدان، جامعه ارامنه سرزمین های خود را از دست دادند و در دنیا پراکنده شدند.

رییس مجمع نمایندگان شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران ادامه داد: درحال حاضر ارامنه در بیش از ۸۰ کشور زندگی می کنند و در حال اضمحلال ملی هستند چراکه در اثر زندگی در کشورهای مختلف تحت تاثیر فرهنگ های مختلفی قرار گرفته اند.

وی گفت: هر قومی و هر فرهنگی ارزش دارد، دنیا مانند دسته گلی است که گل های مختلفی در آن وجود دارد، زیبایی این دنیا به این است که گلهای مختلف یعنی قوم ها و فرهنگ های مختلف در آن وجود دارد. کشور عزیز ما  نیز اقوام مختلفی دارد و دسته گلی است که ایران نام دارد، به همین دلیل است که واقعه تلخ قوم کشی ارامنه هم از نظر سیاسی و هم از نظر انسانیت و بیداری وجدان، تاثیر خاصی بر روی نسل های بعدی ارامنه گذاشته و نمی توانند آن را فراموش کنند.

کد خبر 342249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.