طغیانی در بازدید از ایمنا:ذائقه شهرسازی مردم فست فودی شده است

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بسیاری از منابع شهرداری به مسائل شهرسازی وابسته است. گفت: اصلاح مسائل شهرسازی نمی تواند به طور ناگهانی انجام شود زیرا بسیاری از این مسائل در طی ۴۰ سال به وجود آمده و تلاش برای حل یکباره آنها مثل انجام یک جراحی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایمنا، با بیان اینکه شهروندان اصفهان و گردشگرانی که به این شهر وارد می‌شوند به دلیل دارا بودن ارزش‌های معماری و شهرسازی و ابعاد مختلف فرهنگی و تاریخی اصفهان توقع ویژه‌ای از این شهر دارند، اظهار کرد: شاید کمترین شهری مثل اصفهان را سراغ داشته باشید که شهروندان آن به فضاهای شهری خود اینقدر توجه می کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان معماری و شهرسازی دیگر شهرهای کشور بر این باورند که شهرسازی اصفهان بی همتا است، عنوان کرد: یکی از همکاران دانشگاهی بنده که اهل همدان و ساکن تهران است به بنده می‌گفت همیشه وقتی می‌خواهم شهرسازی یونیک و ویژه را در ایران ببینم، یک هفته به اصفهان سفر کرده و در خیابان‌های آن قدم می زنم.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از ابتدای حضور خود در شورای شهر اصفهان تمامی مسائل مرتبط با شهرسازی را رصد کرده‌ایم، گفت: نمی‌توان به بخشی از این مسائل توجه کرده و از برخی دیگر غافل شد که البته در اولین تذکرات خود به مسائل سیما و منظر شهری اشاره کرده و منتظر تغییرات محسوس در این عرصه هستیم.

نیاز شهروندان در ضوابط شهرسازی لحاظ نشده است

وی اضافه کرد: در حال حاضر ضوابط بسیار سفت و سختی در حوزه شهرسازی وجود دارد که به نظر می رسد برخی از این قوانین انعطاف لازم را ندارد و نیازهای مردم در نظر گرفته نشده است.

طغیانی با بیان اینکه  طرح تفضیلی وحی مُنزل نیست اما شهرداری هم حق ندارد این طرح را محدود اجرا کند، تصریح کرد: مدیریت شهری باید مواردی که می تواند را با هماهنگی کمیسیون ماده پنج اداره مسکن و شهرسازی به اجرا بگذارد. البته در برخی از مسائل نیز باید به سمت آموزش‌های شهروندی حرکت کنیم زیرا مردم اصفهان به هم این اندازه که نسبت به زاینده رود حساس هستند به فضای کالبدی شهر هم توجه دارند اما متأسفانه طی سال‌های گذشته بر روی این موضوع اقدامات مناسبی انجام نشده است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری در سال‌های گذشته بر روی منابع مالی و چگونگی فروش تراکم توجه ویژه‌ای داشته اما به این مقوله توجه نکرده اند که اگر فرهنگ و ذائقه مردم تغییر نکند، اتفاقی برای شهر نخواهد افتاد و به طور مثال همچنان درخواست نمای رومی برای ساختمان‌های خود خواهند داشت.

طغیانی شرایط به وجود آمده در حوزه سیما و منظر شهر را ناشی از اقدامات مدیریت شهری دانست و گفت: عدم ارائه طرح‌های خوب در گذشته همچون عدم ارائه غذای خوب به شهروندان بوده که باعث شده آنها به سمت مصرف فست فود گرایش پیدا کنند.

وی افزود: عده‌ای اعتقاد داشتند که فعالان معماری و شهرسازی در مدیریت شهری باید تغییر کند اما با وجود این تغییرات دیدیم که فرآیندهای این حوزه همچون کلافی سردرگم به هم پیچیده اند و به این نتیجه رسیدیم که صفر تا صد این فرآیندها را نمی‌توانیم تغییر دهیم اما امیدواریم در پایان کار این دوره شورا قدمی به جلو برداریم.

اصلاح مسائل شهرسازی زمان‌بر است

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اصلاح مسائل شهرسازی نمی تواند به طور ناگهانی انجام شود زیرا بسیاری از این مسائل در طی ۴۰ سال به وجود آمده و تلاش برای حل یکباره آنها مثل انجام یک جراحی است که می‌تواند آن غده سرطانی را در کل بدن منتشر کند. بنابراین باید به مرور این تغییرات را ایجاد کرد زیرا بسیاری از منابع شهرداری به مسائل شهرسازی وابسته است.

وی اضافه کرد: مردم به وضع موجود عادت کرده و تأمین درآمدهای کوتاه مدت خود را دلیلی برای حفظ شرایط فعلی می‌دانند بنابراین ممکن است به تغییرات واکنش نشان داده و موضع بگیرند پس این مسأله بسیار مهم است که درخواست برای تغییرات از سوی مردم صورت بگیرد.

طغیانی با بیان اینکه پیشنهاد نصب تصویری از نمای ساختمان در محل احداث به کمیته سیما و منظر شهری ارایه شده است، افزود: این کمیته باید افرادی را که در حال احداث ساختمان هستند  نسبت به نصب تصویری از نما در محل ساختمان ملزم کند تا کسی نتواند نسبت به اجرای نمای مصوب  تخلف کند. با این روش ناظر ساختمان هم می تواند نما را مشاهده کرده و از اختلافات جلوگیری می‌شود، مردم نیز به تدریج به اهمیت این موضوع پی خواهند برد.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه شهرسازی بسیار سخت است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته از حدود صد سال گذشته مسأله تفکیک زباله مورد توجه قرار گرفته و سطل‌های آن در شهر نصب شده است و امروز تفکیک زباله در این کشورها به خوبی انجام می‌شود و این در حالی است که در اصفهان انتظار داریم طی دو سال همه مسائل مرتفع شود بنابراین باید در حل این مسائل صبور باشیم.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همه اعضای شورا در کمیسیون‌های پنج گانه در تلاش هستند تا کیفیت فضای شهری را ارتقا داده و به شرایط مطلوب برسانیم.

وی ضمن قدردانی از کارگران خدمات شهری اصفهان و به ویژه کارگران فضای سبز به دلیل ایجاد فضایی تمیز و سالم برای شهروندان گفت: پارک‌های شهر اصفهان شرایط بسیار خوبی دارد این در حالی است که حتی یک لحظه بر زمین پارک های شهر پاریس که آن را عروس پایتخت های دنیا می‌نامند به دلیل نبود نظافت لازم نمی‌توان نشست.

کد خبر 342204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.