نصر اصفهانی در بازدید از ایمنا: موفقیت‌های شهری حاصل اختیارات محدود شوراهاست

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افتخاراتی که تا کنون در شهرها مشاهده می‌شود حاصل اختیارات محدود شوراها است که اگر این اختیارات افزایش یابد، شوراهای شهری بیش از پیش می‌توانند منشأ اثر باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ علیرضا نصر اصفهانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایمنا با اشاره به عمر ۱۸ ساله شورای اسلامی شهر و روستا در کشور اظهار کرد: شوراها در این بازه زمانی به رشدو بلوغ خوبی رسیده‌ و از جایگاه خوبی بین مردم و مسئولان برخوردار شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولان پذیرفته‌اند که شوراها نهادی تاثیرگذار است، تصریح کرد: مردم بهترین افرادی هستند که می‌توانند فعالیت شوراها را قضاوت کنند.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه افرادی هم هستند که با توجه به تجاربی که از گذشته به دست آورده‌اند، تصمیمات آنها از پختگی بیشتری برخوردار است، گفت: با همدلی و همیاری با این افراد می توان به رشد و تعالی رسید زیرا انتخاب مردم هم در همین مسیر شکل گرفته است.

وی مطرح شدن مباحث انتخاباتی شورای اسلامی شهر در دانشگاه‌ها را پدیده انتخاباتی سال گذشته قلمداد کرد و افزود: این موضوع بسیار جالب توجه بود زیرا میزگردها و مناظره هایی که در این محیط های آموزشی برگزار شد پیش از آن مشاهده نشده بود و این مسأله نشان می‌دهد که وجود شوراها برای همه به مسأله‌ای مهم بدل شده است.

نصر اصفهانی اضافه کرد: شوراها به خوبی توانسته‌اند مسیر و جایگاه خود را پیدا کرده و در حوزه‌های شهری تأثیرگذاری‌های مهمی داشته و بر امورشهرداری‌ها نیز به صورت عالی نظارت کنند.

وی مجموعه شورای اسلامی شهر را دارای پتانسیل بسیار بالایی دانست و گفت: این مجموعه با خرد جمعی می‌تواند در قالب یک مجمع مشورتی و یک پارلمان محلی به ایفای نقش بپردازد زیرا در کل کشور بالغ بر یکصد هزار نفر در این نهاد به عنوان نمایندگان مردم انتخاب شده و وارد چرخه مدیریت شهری می‌شوند که باید این فرصت را همه مغتنم بشمارند.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امروزه دولت و مجلس شورای اسلامی نیز به اهمیت شوراها پی برده‌اند زیرا بسیاری از مشکلات آنها در شوراها در کمترین زمان ممکن حل می‌شود و می توان گفت با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در بسیاری از مواقع در حوزه انتخابیه خود نیستند، شورای شهر به عنوان دپوی حفاظتی آنها محسوب می‌شود.

شورای شهر دپوی حفاظتی دولت و مجلس است

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید روز به‌روز حمایت‌های دولت و مجلس از شوراها افزایش یابد، تصریح کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس، شوراها را به عنوان یار ومددکار خود درنظر بگیرند و در همین مسیر تلاش کنند و روز به روز اختیارات شوراها را با مصوبات خود در مجلس شورای اسلامی افزایش دهند.

وی اضافه کرد: افتخاراتی که تا کنون در شهر ها مشاهده می‌شود حاصل اختیارات محدود شوراها است که اگر این اختیارات افزایش یابد، شوراهای شهری بیش از پیش می‌توانند منشأ اثر باشند.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سفر خود به فرانسه و آشنایی با سیستم مدیریت شهری برخی از شهرهای این کشور گفت: تعداد اعضای شورای شهر پاریس ۱۴۶ نفر بود و نکته جالب توجه حضور تعداد بالای جوانان و زنان در بین اعضای این پارلمان محلی است که البته این مسأله در شهرهای دیگر کشورها مانند ارمنستان نیز وجود دارد و این امر حاکی از آن است که در این کشورها به طور جدی به اهمیت این نهاد پی برده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که متوجه شدم مجلس شورای اسلامی حتی بدون اینکه کارکاشناسی انجام دهند تعداد اعضای شوراها را تقلیل دادند بسیار تأسف خوردم زیرا اعتقاد دارم اگر کار کارشناسی انجام شده بود به افزایش تعداد اعضای شوراها رأی می‌دادند.

نصر اصفهانی با اعلام اینکه بودجه مورد نیاز شوراها از محل بودجه شهرداری ها تأمین می شود، عنوان کرد: به همین دلیل است که برخی از افراد نگران هستند شوراهاتحت تأثیر شهرداری قرار بگیرد ولی باید اذعان کرد که این یک نگاه سخیف بوده و مدت‌هاست که شوراها از این مسیر عبور کرده زیرا بودجه شوراهای بالادست هم توسط بودجه‌های پایین دست تأمین می‌شود.

وی در خصوص کسب تجربه از دیگر کشورها افزود: نباید شیفته کشورهای اروپایی شد و از طرفی هم نباید بی‌جهت از آنها تنفر داشته باشیم زیرا هم نقاط قوت بسیاری دارند که می‌توان از آنها الگو گرفت و هم با یک مقایسه ساده در بسیاری از موارد می‌توانیم نسبت به داشته‌های خود باور بیشتری پیدا کنیم.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان یادآورشد: در سفر اخیر به پاریس زمانی که به همراه شهردار اصفهان در کنار برج ایفل قدم می‌زدیم با مشاهده وضعیت بد نظافت پاریس به معاونت خدمات شهری اصفهان پیامی با  این محتوا دادم که «بنده از دور دست تک تک کارکنان و کارگران شریف شهرداری را می‌بوسم که اصفهان را با خدمات خود نظافت و زیباسازی می‌کنند.»

خیلی فرصت سوزی کردیم

وی با اشاره به وجود پتانسیلهای بالا در کشور و شهر اصفهان برای رسیدن به مدینه فاضله اظهار کرد: متأسفانه ما خیلی فرصت سوزی کرده و نتوانستیم مدینه فاضله‌ای با همه پتانسیل هایی که وجود دارد را به رخ جهانیان بکشانیم. البته زمانی که انسان به کشورهای مختلف سفر می‌کند وسعت نظر پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند در تصمیم گیری‌ها نیز موثر باشد. بنابراین شهردار اصفهان باید زمینه سفر مسئولان شهری را به کشورهای مختلف فراهم کند تا این وسعت نظر در مدیران به وجود آید.

نصر اصفهانی در پایان از  تمامی کارکنان خبرگزاری ایمنا بابت زحماتی که پیش از این برای اطلاع رسانی هرچه بهتر متحمل شدند و هم به دلیل برنامه‌ریزی های خوبی که در ادامه مسیر خود در دست اقدام دارند تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 342195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.