استانداران اصلی ترین بازیگران عرصه میان‌بخشی آب هستند

وزیر نیرو گفت: در مدیریت منابع آب باید بر اولویت‌های هر استان تمرکز کنیم و بنایی برای تهیه یک نسخه واحد برای کل کشور نداریم.

به گزارش ایمنا، رضا اردکانیان، در گردهمایی استانداران سراسر کشور که با محوریت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برگزار شد، با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند مساله آب را حل کند، ادامه داد: برای به ثمر رسیدن مجموعه‌ای از طرح‌های آبی کشور تعامل منسجم و موثر میان دستگاه‌های دولتی و نهادهای بیرون از دولت لازم است.

وی ماهیت موضوع آب را میان بخشی و استانداران را اصلی‌ترین بازیگران عرصه میان بخشی آب دانست و افزود: هرگاه مساله خشکسالی مطرح می‌شود، ذهنمان متوجه تامین منابع جدید است؛ چون اصلاح روش موجود مصرف، سخت‌تر است. به همین دلیل از ساختن سد، تونل یا بارورکردن ابرها استقبال می‌کنیم چرا که ما را از اصلاح شیوه مصرف دور می‌کند؛ البته ما باید وظیفه خود در تامین منابع آبی را انجام دهیم، ولی مهم‌تر این است که شیوه مصرف آب را اصلاح کنیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: اگر به دنبال تصفیه پساب نرویم مسلما هر آب جدیدی هم که تامین کنیم آلوده می‌شود. اساس کار ما باید این باشد که از خشکسالی بهترین استفاده را کرده و شیوه مصرف خود را اصلاح کنیم و عرصه میان‌بخشی آب را به رسمیت بشماریم.
 
تشکیل کمیته استانی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی

اردکانیان با اشاره به تشکیل کمیته استانی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خاطرنشان کرد: اختیارات به این کمیته واگذار شده و پشتیبانی‌های لازم نیز به عمل می آید. استان ها برنامه‌های خود را به کارگروه ارائه کنند. ما هم باید بر اولویت‌های هر استان تمرکز کنیم و بنایی برای تهیه یک نسخه واحد برای کل کشور نداریم. ما حول کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ظرفیت‌سازی کرده و برنامه‌های مشترک خود را تدوین می کنیم و بسیار امیدوارم که با کمک هم بتوانیم مسائل مزمن و قدیمی آب و کشاورزی را حل کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در تلاشیم با استفاده از کارگروه یاد شده مسایل بسیار مزمن بخش آب و کشاورزی کشور را مدیریت کنیم، گفت: از اسفندماه سال گذشته با تشکیل این کارگروه ملی تاکنون مشکلات آبی دو استان اصفهان و خوزستان در دستور کار گرفته است که در جلسه فردای کارگروه نیز تصمیمات کمیته تخصصی در مورد چگونگی مدیریت آب اصفهان بررسی و نهادینه خواهد شد.

وی با اشاره به دستور مکتوب امروز رییس جمهور برای تشکیل مستمر جلسات کارگروه و ارایه گزارش هفتگی به دولت، ادامه داد: در این کارگروه بنا نداریم نسخه ملی بپیچیم. هر استان دارای اولویت مختلفی است و بایستی بر روی آن‌ها متمرکز شویم.
 
لزوم تهیه طرح آمایش آب‌محور

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کشور با عقب ماندگی در پرداختن به جنبه‌های صحیح مدیریت آب روبه رو است، تصریح کرد: امروزه در دنیا و به ویژه در مناطق که با موضوع خشکسالی مواجه هستند مدلی که حکومت ها برای حکمرانی منابع آب انتخاب می کنند حاکی از سطح توسعه یافتگی آن کشور است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه میان بخشی بودن آب بایستی به رسمیت شناخته شده و وارد برنامه‌ها شود، عنوان کرد: اگر بنا باشد وزارت نیرو در ستاد فقط بر روی نظام تخصیص آب متمرکز شود مسلما همانگونه که این امر در هیچ کجای دنیا ثمره ای نداشته است در کشور ما همه کارساز نخواهد بود بنابراین باید با کمک تمامی بخش‌ها بتوانیم معضلات موجود در بخش آب را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باقی ماندن در موضوعات منطقه‌ای مسائل موجود بخش آب را حل نخواهد کرد، گفت: وجه ملی این مهم را نباید نادیده بگیریم.

وزیر نیرو یادآور شد: یکی از مسایل بسیار مهمی که در طی چهار دهه گذشته به ثمر ننشسته و بر روی زمین مانده طرح آمایش آب‌محور است که باید هر چه سریعتر با کمک ظرفیت علمی کشور در مقیاس استان ها تهیه شود تا بتوانیم تابلوی تمام نما از وضعیت استان‌ها گردآوری کنیم.

اردکانیان بر لزوم حفظ چارچوب کارگروه سازگاری با کم‌آبی تاکید کرد و گفت: این ظرفیت در سازمان‌های ستادی ما وجود دارد که سالیان متمادی در سنگر اهمیت فعالیت های ستادی خود قرار بگیریم و تن‌ها انگشت اتهام را به سمت دستگاه های دیگر بگیریم. ولی باید این چارچوبی که با حضور دستگاه‌های مختلف کشور تشکیل شده باقی بماند تا بتوانیم با کمک جمعی بر مشکلات موجود در این بخش غلبه و ضعف های موجود را برطرف کنیم.
 
نباید پشت معضل کم بارشی پنهان شویم

وزیر نیرو با تاکید بر پیگیری مدل حوضه‌های آبریز در کشور، خاطرنشان کرد: با تلاش جدی در این زمینه درصددیم تا این مهم به عنوان فعالیتی جدی و فوری در دستور کار قرار بگیرد.

اردکانیان تاکید کرد: کم‌بارشی تنها یک نمونه از مشکلات بخش آب کشور است و نباید سایر مشکلات این حوزه پشت معضل کم بارشی پنهان شوند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: در مناطقی که همچنان کمیته استانی کارگروه تشکیل نشده بایستی هر چه سریع‌تر این مهم در دستور کار گرفته و فعال شود. با هماهنگی رییس سازمان صدا و سیما در تلاشیم تا بحث‌های موجود این حوزه در معرض افکار عمومی قرار بگیرد تا با کمک تمامی بخش‌های کشور بتوانیم مسائل عدیده موجود این حوزه را حل کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه موضوع آب یک موضوع میان بخشی است گفت: استانداران اصلی ترین بازیگران عرصه میان‌بخشی آب هستند.

گفتنی است این گردهمایی با حضور وزیر نیرو، هاشمی قائم مقام وزیر کشور، جبارزاده معاون سیاسی، دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای، افشانی معاون عمران و توسعه آمور شهری و روستایی، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران، ناصریان معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی، استانداران سراسر کشور و نمایندگان دستگاه های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برگزار شد.

منبع: پاون

کد خبر 342092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.