۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
هویت محله‌های شهر را فراموش نکنیم

دبیر اجرایی همایش ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان گفت: محله‌های شهری در حال از دست دادن هویت‌شان هستند و اگر مدیریت شهری فکری به حال این مسئله نکند، مقدار باقی مانده از محله های واجد هویت شهر را نیز از دست خواهیم داد و نوعی «بی هویتی» مردم شهر را در بر می‌گیرد.

مسعود کریمیان صبح امروز (شنبه) در حاشیه " نخستین بخش همایش ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان" در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: محله ها بستر تأمین رفاه استاندارد زندگی مردم به شمار می رود، مردمی که حق دارند از خدمات به صورت استاندارد و مکفی برخوردار باشند.

وی از برگزاری نخستین همایش ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان در روز نهم اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: این همایش با حضور شهردار اصفهان، «پروفسور حبیبی» عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، صاحب نظران، اساتید دانشگاه، مشاوران طرح ها و کارشناسان ارگان‌های مختلف در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش در شناساندن مسایل و مشکلاتی که شهروندان در محلات شهر با آنها دست به گریبان هستند و اطلاع رسانی از اقدامات و پروژه‌هایی که مطالعات آنها در محلات شهر انجام شده، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دبیر اجرایی همایش ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان ادامه داد: پیش از برگزاری همایش چهار بخش در روزهای یکم تا سوم اردیبهشت ماه ۹۷ تحت عنوان نشست‌های بررسی، تجزیه و تحلیل، آسیب شناسی و جمع بندی طرح های ارتقاء کیفی محلات با محوریت چهار سرفصل و با حضور اساتید دانشگاه، صاجب‌نظران، مدیران شهرداری و مشاوران طرح‌های انجام شده در سنوات گذشته برگزار می شود.

کریمیان با بیان اینکه نخستین بخش صبح امروز با موضوع ارزیابی طرح های کیفی از منظر مالی و اجرایی برگزار شد، گفت: بخش‌های بعدی نیز با عناوین «پروژه های محرک توسعه»، «فرایندی و شرح خدمات تهیه طرح»، «مشارکت مردمی و چالش‌های فرارو و چگونگی افزایش مشارکت مردم در ارتقاء کیفی محلات» برگزار خواهد شد.

وی اظهارکرد: ارتقاء کیفی محلات را از سال ۹۰ به دلیل اینکه پروژه های بزرگ شهری تمام شده بود و شبکه معابر طرح تفصیلی و تقاطع‌های غیر همسطح و آنچه مدنظر مدیریت شهری به عنوان پروژه های کلان رو به اتمام بود، کلید زدیم تا مشکلاتی که مردم محله های شهر به صورت ریز با آنها درگیر هستند را بررسی، آسیب شناسی و سعی در رفع آنها داشته باشیم.

دبیر اجرایی همایش ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان خاطرنشان کرد: به همین منظور از سال ۹۱ تعدادی از محلات شهر اصفهان که درجه محرومیت و مشکلات بیشتری داشتند، انتخاب و قراردادهایی را با مهندسان مشاور منعقد کردیم تا از طریق گفتگو با مردم مشکلات آنها شناسایی و بر اساس دسته بندی اقدامات اجرایی که در حوزه وظایف شهرداری است با پیش بینی مباحث ردیف‌های اعتباری مورد نیاز بتوانیم پروژه های اجرایی را به منصه ظهور برسانیم و موجبات رضایتمندی ساکنان محله‌های شهر را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه محله‌های شهر اصفهان دچار چالش های زیادی شده اند، گفت: امروزه می‌بینیم که محله‌ها شبیه هم شده‌اند و جابه جایی مردم به دلیل مباحث اجتماعی و رشد قدرتمند کلیات شهر، تحت تاثیر قرارگرفتن شهر به واسطه صنایع اطراف و خوابگاهی شدن شهر اتفاق می افتد.

برگزاری ۳۸۰ جلسه برای ارتقاء کیفیت محلات

کریمیان افزود: محله های شهری در حال از دست دادن هویت‌شان هستند و اگر مدیریت شهری فکری به حال این مسئله نکند، مقدار باقی مانده از محله های واجد هویت شهر را نیز از دست خواهیم داد و نوعی «بی هویتی» مردم شهر را در بر می گیرد.

وی یکی از مهمترین مشکلاتی که در گذشته باعث ترک محله‌های شهر می‌شد را گلوگاه‌های محله ها دانست و اظهارکرد: این گلوگاه‌ها در طرح های ارتقاء کیفیت محلات و به عنوان اولویت اول رفع مشکلات تردد مردم شناسایی شده است.

دبیر اجرایی همایش ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به مشکلات رصد شده به این نتیجه رسیدیم که برای ارتقاء کیفیت محلات باید این چالش ها را هدف قرار داده و مسایل رفع شود در این راستا طی برگزاری ۳۸۰ جلسه با جمیع دست‌اندرکاران توانستیم ارتقاء کیفیت محلات را به اطلاع عمومی برسانیم.

کریمیان با بیان اینکه از سال ۹۱ تاکنون برای ارتقاء کیفی محلات شهر تلاش های زیادی صورت گرفته است، تاکید کرد: اهم اقدامات صورت گرفته در زمینه تهیه طرح‌های ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان از سال ۹۱ تاکنون شامل انعقاد قرارداد برای ۱۳ محله در سطح مناطق یک و ۱۳، بررسی و تحویل گیری ۱۰ طرح از طرح های فوق و تنظیم صورتجلسات تحویل نهایی و صورت وضعیت قطعی از ابتدای سال ۱۳۹۲ توسط مدیریت معماری و طراحی شهری معاونت شهرسازی و معماری، برگزاری جلسات هم اندیشی با مشاوران طرح ها در راستای آسیب‌شناسی و اصلاح و تکمیل شرح خدمات اولیه تهیه شده توسط سازمان زیباسازی، انعقاد قرارداد برای ۱۵ محله در سال ۱۳۹۳ با رقم کلی سه میلیارد ریال، برنامه ریزی جهت انعقاد قرارداد برای ۳۰ محله در سال ۱۳۹۵ در سطح مناطق ۱۵ گانه، بهره گیری از ۳۹ مهندس مشاور به صورت حقیقی و حقوقی با تخصص های برنامه‌ریزی شهری، طراحی شهری، شهرسازی و معماری در پروژه های موردنظر و برگزاری بیش از ۸۰ جلسه کمیته مطالعات مقدماتی به منظور بررسی و تصمیم‌گیری نتایج طرح ها و تایید پروژه های اولویت اول و دوم مطابق با شرح خدمات است.

کریمیان ادامه داد: ابلاغ  ۹ طرح اجرایی برای ارتقا کیفی محلات، تنظیم و ارسال نقشه‌ها و مشخصات دقیق و هزینه آزادسازی (با هماهنگی واحدهای املاک و آزادسازی مناطق) بیش از ۴۱۰ گلوگاه کالبدی در سطح ۴۱ محله از ۴۳ محله دارای طرح ارتقاء کیفی، پیش بینی ۳۰ محله جدید با اولویت شاخص‌های محرومیت و بافت فرسوده در سطح ۱۵ منطقه جهت انعقاد قرارداد از دیگر طرح‌های ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان است.

کد خبر 341959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.