۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
تفاوت ورزشکاران آماتور و حرفه ای

متاسفانه غالب ورزشکاران آماتور و بعضا برخی از ورزشکاران حرفه ای از اهمیت سبک زندگی یک ورزشکار و تفاوت آن با سبک زندگی سایر افراد جامعه هیچ اطلاعی ندارند و برای آگاه شدن از این تفاوت نیز هیچ گونه تلاشی انجام نمی دهند!

به گرارش خبرنگار ایمنا، امروزه با توجه به نگاه ویژه ای که جامعه به ورزشکاران حرفه ای دارد و به دلیل شهرت و درآمد های مالی مناسب آن‌ها، توجه بسیاری از والدین به سمتی معطوف شده که موفقیت فرزندان خود را در ورزش به موفقیت آنها در تحصیل ترجیح داده و سعی می کنند از فرزندان خود ورزشکاری حرفه ای و قهرمان تربیت کنند. بنابراین باید پذیرفت که ورزش به عنوان یک شغل در دیدگاه بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و به راحتی می توان آن را یک صنعت نام نهاد.

 از سوی دیگر برای پیشرفت یک ورزشکار آماتور و تبدیل شدن آن به یک ورزشکار حرفه ای باید مسیری بسیار طولانی طی شود که در طول این مسیر استفاده از علوم ورزشی و تکنولوژی روز دنیا مهمترین عامل می باشد تا جایی که کادر فنی یک تیم فوتبال از سه نفر در ۱۰ سال گذشته به ۱۰ تا ۱۵ نفر در عصر حاضر افزایش یافته است و در این بین هر فرد تخصص خاصی دارد و مسئولیت مهمی را عهده دار است. علاوه بر این در دنیای حاضر، میزان فعالیت بدنی مردم جامعه کم  رو به سقوط است، کیفیت مواد غذایی مصرفی آنها کاسته شده و در عوض اضافه وزن و چاقی در بین افراد جامعه بسیار متداول شده است. بنابراین، اصلاح سبک زندگی مردم جامعه در برنامه های تلویزیونی، رادیویی، مجلات، روزنامه ها و ... اصلی ترین هدف می باشد.

 سبک زندگی (Life Style) یک واژه کلی است که میزان فعالیت بدنی، نوع و مقدار مواد غذایی مصرفی و میزان زمان استراحت افراد را در بر میگیرد. افراد باید آگاه باشند که با توجه به سن، جنسیت، شغل و سابقه بیماری نیازهای آنها متفاوت می باشد و باید بر اساس نیازهای خود برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. حال این سوال وجود دارد که آیا سبک زندگی یک ورزشکار با سایر افراد جامعه یکسان است؟ آیا میزان نیاز یک ورزشکار به استراحت، مواد غذایی و... با یک فرد کارمند یکسان است؟ چه کسی باید این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهد؟

متاسفانه غالب ورزشکاران آماتور و بعضا برخی از ورزشکاران حرفه ای از اهمیت سبک زندگی یک ورزشکار و تفاوت آن با سبک زندگی سایر افراد جامعه هیچ اطلاعی ندارند و برای آگاه شدن از این تفاوت نیز هیچ گونه تلاشی انجام نمی دهند! بر اساس بررسی نتایج مطالعات علمی، رشته های فوتبال، فوتسال و هندبال به ترتیب بیشترین آسیب دیدگی را برای ورزشکاران به همراه دارد که ۵۱ درصد این آسیب ها در اندام تحتانی، ۲۲ درصدر در اندام فوقانی می باشد و در این بین آسیب های عضلانی ۸۱درصد این آسیب ها را به خود اختصاص می دهد.

همچنین نتایج مطالعات علمی نشان می دهد دلیل ۱۶ درصد آسیب دیدگی‌ها، خوب گرم نکردن بدن ورزشکاران قبل از شروع فعالیت آنها می باشد و ۵۶ درصد آسیب ها با سبک زندگی ورزشکاران مرتبط می باشد. عواملی نظیر تغذیه، نحوه خوابیدن، نحوه نشستن و... با نوع و شدت آسیب دیدگی های ورزشکاران ارتباط دارد.

با اندکی تامل در سبک زندگی ورزشکاران آماتور یک وجه مشترک قابل مشاهده است که تنها توجیه آنها برای موفقیت در ورزش، علاقه، پشتکار و انگیزه زیاد آنها می باشد درصورتیکه برنامه ریزی، تکنولوژی و آگاهی از علم روز ورزش جهان هیچ جایگاهی در زندگی این ورزشکاران ندارد. بنابراین یکی از مهمترین دلایل کسب موفقیت ورزشکاران در آینده، میزان مطالعات و آگاهی آنها از علم روز ورزش جهان و استفاده از دانش روز در تمرینات و زندگی شخصی آنها می باشد.

به طور مثال امروزه استفاده از تکنولوژی روز دنیا در بازسازی انرژی از دست رفته ورزشکاران (ریکاوری) موجب شده که ورزشکاران بتوانند ۷۲ ساعت پس از یک مسابقه سنگین فوتبال، بار دیگر در یک میدان سنگین و با بالاترین آمادگی ممکن حضور یافته و به رقابت بپردازند.  

با توجه به اینکه والدین و مربیان مهمترین افراد در تعیین میزان موفقیت یک ورزشکار هستند و باید بیش از همیشه به سبک زندگی یک ورزشکار اهمیت داده و سعی در فراگرفتن علوم روز مرتبط با آن داشته باشند. در گذشته اعتقاد بر این بود که قهرمان، قهرمان متولد می شود ولی در دنیای حاضر اعتقاد بر این است که قهرمان، فرد مستعدی است که پس از تولد به بهترین شکل پرورش می یابد و به بالاترین جایگاه ها دست پیدا میکند. بدون شک در پرورش یک قهرمان، سبک زندگی او رکن اصلی برای موفیت وی خواهد بود که نیازمند آموزش، آموختن و تمرین می باشد.

یادداشت_ فرزاد زیدی

کد خبر 341741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید جعفری IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    3 2
    عالی آقا زیدی