حمله به سوریه فاقد مشروعیت حقوقی و اخلاقی بود

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله سه کشور غربی به سوریه گفت: این حمله از لحاظ حقوقی به دلیل موافق نبودن شورای امنیت و از لحاظ اخلاقی به دلیل تایید نشدن حمله شیمیایی در سوریه و مشخص نشدن نوع ماده شیمیایی، مشروعیت نداشت.

احمد بخشایشی اردستانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد تأثیر اجلاس سران عرب در تحولات سوریه و منطقه اظهار کرد: در واقع اتحادیه عرب چندان نقشی در حمله اخیر آمریکایی ها به سوریه نداشته است؛ ولی به‌طور مشخص هدف محمد بن سلمان از سفر دوره ای به آمریکا، انگلیس و فرانسه، پیگیری دو درخواست «حمله ائتلاف غربی به سوریه البته با پرداخت تمام هزینه ها از سوی عربستان» و «همراهی آمریکا و اروپا به هنگام پادشاهی وی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی» بود.

وی با بیان اینکه اجلاس سران عرب در راستای خواسته های عربستان سعودی شکل گرفته، گفت: با تشکیل این اجلاس آمریکایی ها در تلاش هستند که حمله موشکی به سوریه را به گونه ای خواسته جامعه جهانی از خود جلوه دهند که به خاطر استفاده دولت این کشور از سلاح شیمیایی و جلوگیری از عادی شدن کاربرد آن در جنگ ها صورت گرفت؛ در واقع مهر تائید عربستان بر این حمله هم به نوعی پشتوانه معنوی، فکری و مادی از حمله کنندگان به شمار می آید.

بخشایشی اردستانی با اشاره به انگیزه آمریکا در حمله به سوریه گفت: آمریکایی ها به دنبال حضور و باقی گذاشتن رد پای خود در سوریه هستند، اما بعد از ۷ سال متوجه شده اند که نمی توانند در شرق فرات (مرز سوریه و عراق) پایگاه داشته باشند، به همین دلیل جنگ روانی به پا کرد تا به سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بگوید که با نشست صلح برقرار کردن، کار به اتمام نرسیده است و پیروز میدان نشده اید.

وی با بیان اینکه حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل، مجالس آمریکا و پارلمان انگلیس انجام شد، تصریح کرد: آمریکا، فرانسه و انگلیس به دنبال مشروعیت بخشیدن به این حمله در دنیا هستند؛ از طرفی هم بن سلمان در پیامی به بشاراسد خواسته بود که ایران و روسیه را از سوریه بیرون کند تا همه هزینه های بازسازی را پرداخت کند. همچنین این حمله از لحاظ حقوقی به دلیل موافق نبودن شورای امنیت سازمان ملل و از لحاظ اخلاقی به دلیل تائید نشدن حمله شیمیایی به سوریه و مشخص نشدن جنس و نوع ماده شیمیایی، مشروعیت نداشت.

بهترین انتقام بیرون کردن تروریست ها از سوریه است

بخشایشی اردستانی افزود: با توجه به اینکه اسرائیل علاقه ای به حضور ایران در سوریه ندارد و عربستان هم مایل نیست جبهه مقاومت پیروز شود؛ بیشترین انگیزه و تحریک برای حمله، از طرف عربستان و رژیم صهیونیستی انجام گرفت و اتحادیه عرب نیز درصدد مهر تائید زدن بر کار عربستان سعودی و آمریکا است.

 وی خاطر نشان کرد: انتقام ایران و روسها این است که در آینده نزدیک به ادلب و شرق فرات حمله و با بیرون کردن تروریست ها، جای پای آمریکا و کشورهای دیگر را تضعیف کنند.

بخشایشی اردستانی با اشاره به نحوه برخورد سوریه در واکنش به حمله موشکی آمریکا، تصریح کرد: معمولا در این مباحث باید با احتیاط کار انجام گیرد و بهترین واکنش و انتقامی در سوریه، یکپارچه کردن سوریه به وسیله منهدم کردن جمع تروریست ها و آمریکایی ها از ادلب و شرق فرات است؛ از طرف دیگر، یمن هم می تواند در مقابل آزار و اذیت عربستان سعودی، روزی یک موشک به آنها پرتاب کند تا دست برترشان را کوتاه کند و مجبور شوند به میز مذاکره برگردند؛ چراکه عربستان سعودی باید به این نتیجه برسد که راه حل یمن، نه نظامی بلکه سیاسی است.

کد خبر 341510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.