افزایش ۴۵ درصدی صادرات اصفهان/ افزایش ۱۶ درصدی واردات

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: میزان صادرات استان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به لحاظ ارزش ریالی ۴۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره گمرک استان اصفهان اسدالله احمدی ونهری اعلام کرد: در سال گذشته یکهزار و ۵۰ قلم کالا به وزن چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تُن و به ارزش یک میلیارد و ۷۴۹ میلیون و ۶۵۸ هزار دلار از استان اصفهان به مقصد ۱۰۷ کشور جهان صادر شد که در مقایسه با سال ۹۵ از لحاظ وزن ۷۱ درصد و از لحاظ ارزش ۴۵ درصد افزایش داشته است.  

وی عمده ترین کالاهای صادراتی از استان اصفهان را آهن آلات و فولاد به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار، محصولات پتروشیمی به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار و فرش به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار بیان کرد و گفت: عراق با ۴۳۴ میلیون دلار و ۲۵ درصد از کل صادرات، امارات متحده عربی با ۲۷۵ میلیون دلار و ۱۶ درصد از کل صادرات، افغانستان با ۲۴۸ میلیون دلار و ۱۴ درصد از کل صادرات، پاکستان با ۱۳۸ میلیون دلار و هشت درصد از کل صادرات و تایلند با ۱۲۳ میلیون دلار و هفت درصد سهم از کل صادرات استان از مهمترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی اصفهان بوده اند.

میزان واردات

احمدی ونهری افزود: سال گذشته ۸۸ هزار و ۳۸۸ تُن کالا به ارزش ۳۹۳ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شد که در مقایسه با سال ۹۵ از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل گمرک اصفهان بیان کرد: در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و با راه‌اندازی و استفاده از سامانه های امور گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی شاهد افزایش ۲۰ درصدی درآمد گمرکات استان در سال گذشته بودیم.

وی اضافه کرد: این اداره کل در سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۹۲۵ میلیارد و ۷۸۸ میلیون ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده است.

احمدی ونهری مهمترین کالاهای وارداتی به گمرک اصفهان در سال ۱۳۹۶ را شامل ماشین آلات مکانیکی با ۳۳ درصد، ماشین آلات برقی با ۱۶ درصد، اجزا و قطعات منفصله ماشین آلات با هشت درصد و کاغذ و مقوا با دو درصد اعلام کرد و افزود: چین با ۲۰ درصد، آلمان با ۱۵ درصد، ایتالیا با ۱۴ درصد و کره جنوبی با ۱۱ درصد عمده‌ترین کشورهای صادر کننده به مقصد گمرک اصفهان بودند.  

وی خاطر نشان کرد: گمرک فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در سال گذشته تشریفات امور مسافری بیش از ۴۴۵ هزار مسافر ورودی و خروجی را انجام داد که در مقایسه با سال ۹۵، هشت درصد کاهش داشته است.  

کاهش ۳۳ درصدی قاچاق

مدیر کل گمرک اصفهان اضافه کرد: در سال گذشته واحد قضایی گمرک اصفهان، یکهزار و ۲۹۷ فقره پرونده مظنون به قاچاق کالا به ارزش ۵۸۴ میلیارد و ۴۹۱ میلیون ریال را رسیدگی کرد که در مقایسه با سال ۹۵ از نظر تعداد هشت درصد و از لحاظ ارزش ۳۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایمنا، گمرک اصفهان، میزان صادرات این استان در سال ۹۵ را دو هزار و ۸۹۲ تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۲ میلیون دلار به ۹۸ کشور جهان اعلام کرده بود.

بیشترین صادرات اصفهان شامل فلزات سنگین، فرآورده‌های نفتی، فرش و کفپوش، محصولات لبنی، مصنوعات سنگ، گچ و سیمان، سنگ فلز جوش و خاکستر آن، محصول شیمی آلی، مواد پلاستیکی و اشیا آن، محصولات سرامیکی و مصنوعات چُدن و آهن است.

عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، تایلند، عمان، پاکستان، چین، ترکیه، ترکمنستان و ارمنستان ۱۰ کشور مقصد صادراتی استان هستند.

کد خبر 341282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.