«ترور سرچشمه»، اثری درباره ماجراهای هفت‌تیر

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مستند «ترور سرچشمه»، ازنظر فرهنگی، اثر پسندیده‌ای است، اما توقع از محمدحسین مهدویان، کارگردان این فیلم، خیلی بیشتر است، چراکه هنگامی‌که یک کارگردان، فیلمی خوب می‌سازد، توقع از او در کارهای بعدی زیاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین مطیع در نشست بررسی مستند «ترور سرچشمه» (محمدحسین مهدویان) که به‌عنوان سومین نشست هفته فیلم انقلاب اسلامی، دیشب در سالن سعدی برگزار شد، گفت: تنوع در انتخاب افراد مصاحبه‌شونده در این مستند، خوب و حضور برخی افراد همچون پسر شهید بهشتی و بهزاد نبوی مناسب بود، اما مستندساز می‌توانست از خاطرات هاشمی رفسنجانی و دیگر افراد، استفاده بیشتری بکند.

وی ادامه داد: مستندساز، در برخی موارد ادب را رعایت نکرده بود، همچون هنگامی‌که پاسخ سلام مصاحبه‌شوندگان در فیلم نشان داده نمی‌شود، به همین دلیل ممکن است مخاطب تصور کند مصاحبه‌شونده متهم است، درحالی‌که این افراد، شاهدان ماجرا هستند.

مطیع با اشاره به این‌که این مستند به بررسی ترور هفتم تیرماه پرداخته، بیان کرد: جای برخی موارد در مستند خالی بود، همچون توهین‌هایی که به شهید بهشتی شد یا هرج‌ومرج‌های که به هنگام انفجار رخ داد و باعث بسته شدن خیابان سرچشمه شد.

وی بابیان این‌که در این مستند، شخصیت شهید بهشتی، بسیار خوب پرداخت‌شده بود، افزود: این مستند، حضور گروهک مجاهدین خلق را به‌خوبی نشان داده بود و به ردپای آن‌ها در ترورها پرداخته بود.

مطیع ادامه داد: انتشار برخی عکس‌ها و فیلم‌ها همچون فیلم خانه شهید بهشتی در این اثر، جدید بود، در همین راستا انعکاس تفکر او در اثر، نیز کار خوبی بود، چراکه هشت روز پس از ترور او، طرفداران بنی‌صدر در خیابان‌ها، شعار «مرگ بر بهشتی» سر دادند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: این‌که چرا محمدرضا کلاهی، عامل ترور هفتم تیر، این‌همه سال آزاد بود و به دنبال محاکمه او نبودند، از ابهامات فیلم است، چراکه کلاهی در سال ۹۴ پس از گذشت سال‌ها از این حادثه، در خارج از کشور ترور می‌شود و این ابهام را برای مخاطب به وجود می‌آورد که چرا در این مدت، در محاکمه او تعلل شده است.

مطیع در رابطه با شخصیت شهید بهشتی گفت: بهشتی یک الگو برای مدیریت انقلابی است، نخستین کسی که یاد داد برای انقلاب باید نیروی تشکیلاتی با روحیه جهادی و انقلابی ساخت. حزب او را نباید با احزاب دیگر مقایسه کرد، هرچند معتقدم حزبی که او ساخت، پس از شهادتش به هدفی که انتظار داشت، نرسید.

وی در رابطه با بررسی دیدگاه شهید بهشتی نسبت به جمهوری اسلامی گفت: دیدگاه «میزان رأی مردم است» که دیدگاهی نزدیک به شهید بهشتی است، در درازمدت به نفع انقلاب است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، مخالفت خود را با نظر شهید بهشتی در رابطه با حراست و حفاظت از مسئولان اعلام کرد و افزود: حراست از افرادی همچون شهید بهشتی لازم است، چراکه در صورت نبود محافظ، خطر ترور برای آن‌ها وجود دارد، اما این‌که چرا شهید بهشتی با محافظت و حراست مخالف بود، به خاطر ضرر رساندن به انقلاب و ترس از قرار گرفتن مسئولان در هاله امنیتی بود که مبادا خود را تافته جدابافته بدانند.

کد خبر 341185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.