انجام پاپ‌اسمیر هر ۳ سال یکبار ضروری است

یک متخصص بیماری‌های زنان گفت: انجام پاپ‌اسمیر با توجه به دقت بالای روش‌ها و تکنیک‌های جدید و به شرط اینکه زخم، عفونت، لکه بینی و خونریزی غیرمعمول وجود نداشته باشد، هر ۳ سال یکبار کافی است.

فرشته حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های زنان شامل عفونت‌های دستگاه تناسلی، عفونت‌های ادراری و خون‌ریزی‌ها است، اظهار کرد: ترشحات خاص و معمولی در ناحیه دستگاه تناسلی زنان وجود دارد که این ترشحات مانند ترشحات بینی، چشم یا گوش عادی هستند و وسواس بی‌مورد داشتن در مورد اینکه هیچ نوع ترشحی نباید وجود داشته باشد کاملا بی‌مورد است.

رعایت نکات بهداشت فردی حائز اهمیت است

حقیقت با اشاره به اینکه زنان برای داشتن سلامتی باید در ابتدا محیط بدن خود را بشناسند و هر زمان که تغییری در آنها اتفاق افتاد به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند افزود: زمانی که ترشحات ناحیه تناسلی دارای بو باشد و یا سوزش و خارش ایجاد شود و یا اینکه در مقاربت خود دچار دردهای شدید، ترشح یا خونریزی شدند حتما به پزشک مراجعه شود.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت فردی، گفت: لباس‌های خانم‌ها باید از جنس نخی، کتان و نرم باشد، عرق نکنند و در جنس لباس‌ها الیاف پلاستیک وجود نداشته باشد و ناحیه تناسلی در محیط خارج از منزل با لباس زیر مناسب پوشانده شود چراکه آلودگی از طریق فضای بیرون از طریق گردوخاک و آلودگی‌های فضا وارد اندام تحتانی زنان می‌شود.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه میزان و نوع ترشحات هر فردی خاص خودش است، گفت: افراد در این زمینه با یکدیگر متفاوت هستند، برخی از زنان در سنین باروری ترشحات بیشتری دارند و در سنین یائسگی ترشحات کاهش یافته و خشک‌تر هستند و باید گفت که همه افراد در این زمینه شبیه به هم نیستند.

استفاده از ژل‌های شستشوی تناسلی ضرورتی ندارد

حقیقت در خصوص محلول‌های شستشوی بانوان، گفت: این محصولات در بازار وجود دارد اما استفاده از آنها چندان الزامی نیست مگر در زمان‌هایی که ترشحات، چسبنده باشند یا فرد از نظر پوستی به صابون یا مواد شویندۀ عادی حساسیت داشته باشند که در اینگونه موارد می‌توانند فقط چندبار در هفته از این محلول‌ها استفاده کنند.

این متخصص زنان تصریح کرد: استفاده روزانه از ژل‌های شستشو بعد از هر مرتبه دستشویی رفتن چندان الزامی نیست. گروهی از باکتری‌های مفید در ناحیه تناسلی وجود دارد که حالت دفاعی برای بدن ایجاد می‌کند و محیط ناحیه تناسلی را با برخی باکتری‌های مفید حفظ می‌شود که مرتب دچار عفونت نشده که شستشوی مکرر با این محلول‌ها این دسته از باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

حقیقت با بیان اینکه بهتر است در مورد شستشوها چندان وسواس بی‌مورد نداشت، گفت: بهتر است خانم‌ها کاملا عادی با این موضوع برخورد کنند و تنها گاهی از این مواد شستشودهنده استفاده کنند.

این جراح و متخصص زنان با بیان اینکه موردی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که هم دخترانی که ازدواج نکرده اند و هم زنان دارای ترشحات تناسلی هستند، تصریح کرد: اگر این ترشحات زیاد، رنگی و بودار نباشد چندان مهم نیست و معمولا پس از دوره بلوغ ترشحات تغییر پیدا می‌کنند.

مصرف موادغذایی سالم و سبزیجات کمک‌کننده است

حقیقت در خصوص تاثیر تغذیه در سلامت زنان گفت: تغذیه فاکتور بسیار مهمی در سلامت زنان است و بر روی میزان یا غلظت و رنگ ترشحات تاثیر دارد برای مثال در مواقع کم آبی بدن ترشحات پررنگ‌تر است و گاهی عفونت ادراری نیز در این حالت به آن اضافه می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه مصرف آب باید ۴ تا ۸ لیوان در طول روز باشد، افزود: در فصل گرما مصرف آب بیشتر و در فصل سرما میزان مصرف آب کمتر می‌شود، هم‌چنین مصرف ماست و سبزیجات، ترشحات را تنظیم می‌کند، ضمن اینکه در زمان یائسگی به دلیل خشکی واژن مصرف سویا به صورت آجیل یا در غذا کمک‌کننده است.

انجام پاپ‌اسمیر هر ۳ سال یکبار ضروری است

این پزشک متخصص زنان در خصوص مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات دوره‌ای در زنان گفت: اصولا خانم ها باید بعد از ازدواج برای چکاپ کامل و انجام پاپ اسمیر و مشاهده ناحیه تناسلی به پزشک زنان مراجعه کنند.

حقیقت در خصوص زمان استاندارد برای انجام آزمایش پاپ اسمیر گفت: انجام پاپ‌اسمیر با توجه به دقت بالای روش‌ها و تکنیک‌های جدید و به شرط اینکه زخم، عفونت، لکه بینی و خونریزی غیرمعمول وجود نداشته باشد، هر ۳ سال یکبار ضروری است.

کد خبر 341167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.