هنر باید در خدمت انعکاس تفکر آوینی باشد

رییس حوزه هنری استان اصفهان گفت: برنامه‌های حوزه هنر انقلاب اسلامی در هفته هنر انقلاب اسلامی در راستای انعکاس تفکر انقلابی شهید آوینی است، همچون برنامه‌هایی که برای خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم برگزار شده، اما مسئله مهم، استفاده از هنر برای انعکاس تفکر شهید آوینی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی احمدی‌فر در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: حوزه هنری، محوریت اصلی هفته هنر انقلاب را بر عهده دارد، اگرچه مباحث هنری و فرهنگی به بسیاری از نهادهای دولتی، خصوصی و فرهنگی مرتبط می‌شود.

وی افزود: حوزه هنری، یک نهاد تخصصی در همه شاخه‌های ادبیات و هنر و در راستای سنت‌گذاری حسنه و ابلاغ پیام‌های انقلاب اسلامی با رویکرد جریان‌سازی، پرورش نیروی انقلابی و ایجاد اثر فاخر انقلابی است و این اهداف در برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی، لحاظ شده است.

احمدی‌فر بیان کرد: این نهاد تخصصی در حوزه‌های گوناگون ازجمله آفرینش‌های ادبی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی آئینی و ارزشی، هنرهای تئوریک، ساخت فیلم، سینما و حوزه مطالعات و ادبیات دفاع مقدس فعالیت می کند و به خاطر جایگاه خاصی که اصفهان در زمینه هنر و پایداری دارد، این مأموریت به حوزه هنری استان واگذار شده که در دو محور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: محور نخست این مأموریت که عمومی است، هنر سنتی اصفهان است و به سابقه آن در اصفهان برمی‌گردد که آکنده از هنر دینی است. دومین محور فعالیت‌ها هم مربوط به مطالعات پایداری و ادبیات دفاع مقدس است که به خاطر نقش اصفهان در دفاع مقدس، نیازمند کارهای ویژه‌ای است.

رییس حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه در هفته هنر انقلاب اسلامی سعی شده به همه بخش‌ها به خصوص این دو رویکرد به شکل تبیینی توجه شود، اظهار کرد: هنر انقلاب و فرهنگ، موضوعی است که لازم است در تمام روزهای سال به آن پرداخته شود و این، نیازمند اشتراک میان دستگاه‌ها است.

احمدی‌فر افزود: افتتاحیه رسمی هفته هنر انقلاب اسلامی، روز گذشته با همکاری خانه انقلاب و ولایت اسلامی اصفهان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد. در همین راستا، هشت فیلم با موضوع انقلاب اسلامی اکران می‌شود که به صورت رایگان و همراه با نقد و بررسی آثار خواهد بود.

وی ادامه داد: اکران فیلم‌ها با مستند "رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت" آغاز شد و با نمایش انیمیشن "فیلشاه" پایان می‌یابد. البته پنج روز نخست اکران فیلم‌ها در آمفی تئاتر سعدی است و سه فیلم دیگر در دو سینمای چهارباغ و فلسطین نمایش داده خواهد شد. افزون بر آن، اکران "فیلشاه"، یک سئانس رایگان در پردیس سینمایی چهارباغ خواهد داشت و دو فیلم "لاتاری" و "به وقت شام" نیز به صورت رایگان، صبح جمعه هفته جاری در سینماها اکران خواهند شد.

رییس حوزه هنری استان اصفهان افزود: در این هفته، تئاتر صحنه‌ای "این ره که می روی" هم هر روز در سالن سوره اجرا خواهد شد و محوریت این اثر، روحانیون غیرانقلابی و اسلام آمریکایی است. افزون بر آن، هر روز، یک تئاتر خیابانی در سه نقطه از شهر اصفهان با موضوعات دفاع مقدس، مدافعان حرم، سبک زندگی اسلامی و انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

احمدی‌فر ادامه داد: یازده نمایش با یازده موضوع و با عنوان «بچه‌های مسجد» هم در مساجد چهار شهر استان اصفهان شامل نجف‌آباد، شهرضا، خمینی‌شهر و اصفهان اجرا می‌شود. البته امیدواریم تا پایان سال، این برنامه در مساجد گوناگونی گسترش یابد.

وی در رابطه با اجرای تئاتر خیابانی در این هفته هم گفت: دو نفر از کارگردان‌های تئاترهایی که اجرا می‌شوند، از میان بانوان هستند که این انتخاب، به خاطر توجه به نقش زن در مباحث فرهنگی و هنری شهر است.

رییس حوزه هنری استان اصفهان افزود: در طی این هفته، هر روز 6 قطعه سرود انقلابی در دو نقطه از شهر اجرا می‌شود. این برنامه به صورت زنده و به سبک سرودهای انقلابی اوایل انقلاب و با همکاری گروهی از بزرگسالان در خیابان آمادگاه و خیابان سعدی اجرا می‌شود.

احمدی‌فر بیان کرد: از دیگر برنامه‌ها، افتتاح چهار نمایشگاه به صورت همزمان در چهار رشته هنری متفاوت است. در این راستا، نمایشگاه خط در سالن شماره یک، نمایشگاه نگارگری و تذهیب در سالن شماره دو، نمایشگاه پوستر با موضوع مصرف‌گرایی و نمایشگاه کاریکاتور با محوریت «ما می‌توانیم» با همکاری خانه مشروطیت برگزار می‌شود. این آثار به دیگر استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان و دیگر شهرها همچون کاشان، سمیرم و آران و بیدگل ارسال شده و در آنها هم به صورت همزمان نمایشگاه هایی برگزار می‌شود.

وی دیگر برنامه‌های این هفته را برگزاری محفل خاطره‌گویی و روایت دوران جنگ بیان کرد و افزود: این برنامه با حمایت لشکر 14 امام حسین (ع) سپاه صاحب‌الزمان اجرا می‌شود که همزمان با رونمایی از دو جلد کتاب درزمینه دفاع مقدس است. این کتاب‌ها شامل کتاب «شکوفه‌های سرخ سیب» درباره زندگی‌نامه‌ شهدای سمیرم و کتاب «ممد اوس عباس» درباره خاطرات سردار محمد سلمانی است.

رییس حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به برگزاری کارگاه تولید اثر گرافیک با موضوع نقد کالای خارجی گفت: در تقویم سال جاری در هفته هنر انقلاب، روز شهادت امام موسی کاظم (ع) و عید مبعث وجود دارد که به خاطر این دو مناسبت، دو برنامه در نظر گرفته شده است. یکی از این برنامه‌ها، برگزاری مراسم تعزیه با سبک اصیل و سنتی با موضوع امام موسی کاظم (ع) است که سعی کردیم با همکاری سازمان بسیج هنرمندان، این برنامه در خانه هنرمندان برگزار شود.  

احمدی‌فر برگزاری شب شعر «به ساعت اصفهان» را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد و افزود: رونمایی از دو کتاب «نذر سقاء» و «لیلو» هم ۲۲ فروردین‌ماه در سالن سوره برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در کارگاه تولید نقاشی با موضوع آب در سی و سه پل هم 33 هنرمند نقاش در زیر سقف‌های پل بر روی بوم، خلق اثر می‌کنند که این کار، در راستای احیای زاینده‌رود و برای توجه به دغدغه‌های مردم است. این برنامه، نوعی اعتراض نرم و مسالمت‌آمیز با استفاده از ابزار هنر و به صورت نمادین است.

رییس حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به اجرای کنسرت در تاریخ ۲۴ فروردین ماه در سالن سعدی گفت: نشست تبیینی و اندیشه‌ای برای انعکاس تفکر شهید آوینی با عنوان «آوینی دیروز و آوینی امروز» در خانه هنرمندان برگزار می‌شود که امیدواریم خروجی این نشست، پرورش هنرمندان علاقه‌مند به دستورالعمل‌های شهید آوینی باشد.

احمدی‌فر ادامه داد: دیدار با خانواده شهدای هنرمند رشته‌های گوناگون ازجمله موسیقی و نقاشی، در برنامه‌های این حوزه است. همچنین دیدار هنرمندان تراز اول با استاندار اصفهان نیز در دستور کار است، اما هنوز زمان آن مشخص نیست.

وی بیان کرد: مسئله مهم، هم‌افزایی و مشارکت بسیاری از دستگاه‌ها همچون سازمان بسیج هنرمندان، سپاه صاحب‌الزمان، شهرداری و خانه انقلاب است که با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و رسالتی که حوزه هنر انقلاب بر عهده دارد، سعی کردیم عملکردها به سوی اجتماع و مردم برود، چراکه مخاطب انقلاب، مردم‌ هستند. پس لازم است شرایطی فراهم شود که مردم، با کمترین هزینه از برنامه‌ها استفاده کنند.

رییس حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه در هفته هنر انقلاب اسلامی، 49 برنامه ویژه در استان اصفهان برگزار می‌شود، گفت: با توجه به رتبه‌بندی‌های حوزه ستاد، اصفهان در کشور، بیشترین گستردگی را در برنامه‌های هفته انقلاب دارد. در همین راستا فیلم‌هایی که اکران می شود، با محوریت موضوع انقلاب انتخاب شده‌اند.

احمدی‌فر اظهار کرد: همه برنامه‌هایی که حوزه هنر انقلاب اسلامی برای این هفته دارد، در راستای انعکاس تفکر و روحیه انقلابی و آرمانگرایی شهید آوینی است، همان گونه که پیش از این در این راستا، نمایشگاه‌ها و اکران فیلم‌ها و دیگر برنامه‌ها برگزار شده است. به عنوان نمونه نمایشگاه عکسی همزمان با شهادت محسن حججی و با همین موضوع برگزار شد.

وی افزود: برنامه‌هایی برای خانواده‌های شهدای فاطمیون، جذب جوانان به سمت نگرش انقلابی، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم نیز داشته‌ایم و امیدواریم در آینده گسترش یابند، اما مسئله مهم در این زمینه، استفاده از هنر برای منعکس کردن تفکر شهید آوینی است.

کد خبر 341088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.