انحصار طلبی در تولید یعنی پراید/ رقابت در کنار حمایت از کالای ایرانی

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصل، حمایت از کالای ایرانی است اما این روند باید با رقابت همراه باشد.

محمود اسلامیان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی صحیح است اما انحصارطلبی مانع این رویه است، گفت: باید قبول کرد پراید جوابگوی نیاز ملت نیست. باید اصل بر حمایت از کالای ایرانی در یک فضای رقابتی باشد. زمانی که تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو گذاشته شد نتیجه‌ای جز تولید پراید را ندیدیم اما این جریان در حوزه فولاد متفاوت بوده و با تعرفه کم، محصولات فولادی به کشورهای دیگر صادر شد و اکنون محصولات فولادی ایران هم قابل رقابت با کشورهای دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در صنایع غذایی رشد خوبی داشته‌ایم، افزود: رقابت و دخالت نکردن دولت در این موضوع باعث شده تا در این حوزه پیشرفت داشته باشیم. اگر رقابت باشد شاهد افایش کیفیت و کاهش قیمت خواهیم بود و این به نفع مردم است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اهداف نظام را به صورت کلان تبیین می کنند، تصریح کرد: بقیه مسئولان نباید این صحبت ها را تکرار کنند در صورتی که اینطور نیست.

با درآمد نفتی قادر به مدیریت کشور نیستیم

اسلامیان بزرگترین اشکال سیستم اقتصادی را تزریق بودجه نفتی در هزینه های جاری دانست و گفت: باید پذیرفت با درآمد نفتی دیگر قادر به مدیریت کشور نیستیم و این رویه مانند فرزند پولداری است که هیچ گاه دنبال کار نمی‌رود و از پدرش پول می‌گیرد. امروز دیگر این پدر مرده است و نمی‌توان مانند قبل از آن پول گرفت.

وی با اشاره به اینکه مجلس و دولت باید ایرادات وابستگی به نفت را اصلاح کنند، اضافه کرد: همچنین نباید به این مسائل به صورت کلی نگاه کرد زیرا کشورهایی موفق هستند که بر جزییات متمرکز شوند.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه کشور ما سال ها، از قِبل درآمد نفت اداره می‌شد، افزود: بهترین حالت تجارت در کشورها ۱۲ یا ۲۰ درصد سود به همراه دارد، این درحالی است که در ایران ۵ دلار صرف استخراج هر بشکه نفت و ۵۰ دلار فروخته می‌شود و این یعنی ۴۰۰ درصد سود. این روند باعث می‌شود دولت از مردم احساس بی نیازی کند.

اسلامیان تصریح کرد: این درحالی است که بسیاری از دولت‌ها در خدمت مردم هستند زیرا اداره کشور با مالیات انجام می‌شود و دولت برای اداره کشور باید شرایط خوبی برای کسب و کار ایجاد کند. با این حال اتکا به نفت منجر شد تا دولت احساس کند نیازی به مردم ندارد. البته در این باره صحبت های زیادی می‌شود تا این شرایط بهبود یابد.

وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت‌های خوبی داریم که باید از آنان استفاده کرد، ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا تنها با یک مزیت اقتصادی به رشد و شکوفایی خوبی رسیده‌اند به عنوان مثال سنگاپور صرفا از ظرفیت دریایی برخوردار است و اقتصاد قابل توجهی کسب کرده است، این درحالی است که ایران مزیت های تاریخی، معادن و ... دارد و با این حال ۸ میلیون بیکار داریم!

ناامنی اقتصادی مانع سرمایه گذاری

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به زمینه توسعه اقتصادی اضافه کرد: بستر اصلی توسعه در آیه ۱۱۲ سوره نحل قرآن کریم ذکر شده است که خداوند در این آیه قومی را مثال می‌زند و عنوان می‌کند با نعمت امنیت و آرامش رزق آنان از همه جا آمد و زمانی که امنیت و آرامش از بین رفت لباس ترس و گرسنگی را بر تن آنان پوشاندیم.

وی افزود: البته بسیاری از کشورها به طور تجربی به این آیه رسیدند و مشخص شد شرط اول توسعه اقتصادی قانون و آرامش است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه در این کشور نیاز به سرمایه گذاری نداریم افزود: ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد اما به اندازه چند صد میلیون نفر در این کشور سرمایه گذاری شده و در این مورد اشکالی نداریم بلکه باید برای کارآفرینان ایجاد امنیت کرد و قانون اجرا شود.

اسلامیان تصریح کرد: ناامنی اقتصادی ایجاد شده باعث شد تا سرمایه‌ها به کشورهایی مانند امارات و کانادا برود و باید دید علت چیست؟ پاسخ در این است که این افراد از فعالیت خود احساس ناامنی می کنند.

اسلامیان با اشاره به آمار رشد اقتصادی کشور که بدون نفت ۴.۷ درصد ذکر شد افزود: اگر از ظرفیت صد در صدی نیروی انسانی استفاده شود قطعا شاهد رشد بهتری خواهیم بود و مسائل دی ماه نشان داد ۸۰ درصد از مشکلات کشور ناشی از نبود اشتغال است.

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به افزایش نرخ دلار و سکه می‌توان به افزایش اشتغال امیدوار بود یا خیر؟ افزود: اشتغال به مباحث زیادی بستگی دارد و وابسته به یک علت نیست.

کد خبر 341027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.