استان اصفهان ۱۰۳ هزار بی سواد ۱۰ تا ۴۹ ساله دارد

معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای ریشه کن کردن بی‌سوادی در جامعه عزم ملی نیاز است و اگر بخواهیم جلوی آسیب های اجتماعی را بگیریم، باید سطح سواد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به نگاه ویژۀ دولت تدبیر و امید به موضوع سوادآموزی، برنامه های متفاوتی در حوزه سند تحول بنیادین و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان اصفهان انجام شده و این استان یکی از استان‌های برتر کشور در زمینه سوادآموزی است که موفقیت‌های آن در حوزه سوادآموزی، به واسطه همکاری دو جانبه میان آموزش و پرورش و دستگاه‌های دیگر  حاصل شده و در قالب ۴۰ تفاهم نامه به امضا رسیده است.

مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵، از مجموع چهار میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت استان اصفهان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر باسواد بوده اند که درصد باسوادی به رقم ۹۶/۹ درصد رسیده است و در این میان، وضعیت سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، در مناطق شهری، ۹۶/۵ درصد و این رقم در مناطق روستایی ۸۹/۴ درصد جمعیت است.

استان اصفهان از سطح سواد بالایی برخوردار است

بهمن امید قائمی، معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان اصفهان می گوید: اکنون جامعه هدف سواد آموزی، گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است و استان اصفهان جزو پنج استان برتر باسواد کشور است که درصد باسوادی مردان ۹۶ و زنان ۹۳ درصد است و با توجه به میانگین ۹۷ درصدی سواد در کشور، استان اصفهان از سطح سواد بالایی برخوردار است. 

وی با بیان اینکه یکی از بهترین شاخصه های ارزیابی کشورها میزان سواد آن کشور است، ادامه می دهد: چنانچه بخواهیم آسیب های اجتماعی را در یک جامعه بررسی کنیم اولین مورد، بررسی سواد رسانه ای آن جامعه است، چراکه مطرح شدن آسیب ها در مسائل اجتماعی به میزان باسوادی و دانایی جامعه بستگی دارد.

امید قائمی می گوید: اهمیت سوادآموزی در پیشرفت کشورها بسیار موثر است و یکی از شاخصه های پیشرفت در هر کشوری به شمار می رود، در واقع هر اندازه  که مردم یک کشور باسوادتر باشند، در حوزه بین المللی نیز ظرفیت و امکانات بیش‌تری به آن کشور داده می شود. در این زمینه در کشور نیز تلاش می شود تا بی‌سوادی  از بین برود و با بالا بردن سواد جامعه بتوان از ظرفیت های بین المللی برای پیشرفت و توسعه کشور بهره مند شد.

وی با اشاره به آمار بی‌سوادان استان، تصریح می کند: طبق سرشماری سال۹۶ و بر اساس آمارهایی که از سامانه سوادآموزی کشور گرفته شده است، در استان ۱۰۳ هزار بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال وجود دارند.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان اصفهان می افزاید: مشارکت بین بخشی میان دستگاه ها و اداراتی مانند ندامتگاه ها، کمیته امداد و بهزیستی، یکی از اقداماتی است که برای تحت پوشش قراردادن بی‌سوادان در استان انجام شده است.

برگزاری کلاس های آموزشی ویژه کودکان کار 

وی با بیان اینکه کودکان کار از تحصیل و سوادآموزی رها می شوند، می گوید: با توجه به اینکه کودکان کار با میانگین سنی ۱۰ تا ۲۰ سال، درگیر مشکلات اقتصادی هستند و با رهاکردن مدرسه، به کار مشغول می شوند بر این اساس این گروه از کودکان کار نیز به عنوان جامعه هدف سواد آموزی به شمار می روند.

امید قائمی خاطرنشان می کند: به منظور سوادآموزی کودکان کار و با توجه به اینکه این کودکان در طول روز به کار مشغول هستند، ساعت های تشکیل کلاس را در اختیار این افراد قرار داده ایم تا هر ساعتی که می توانند در کلاس حضور یافته و به سوادآموزی بپردازند و از تحصیل باز نمانند.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه مطابق اعلام سازمان جهانی یونسکو، امروزه سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه ای، تربیتی و رایانه ای، سواد رسانه ای یک کشور محسوب می شود، خاطرنشان می کند: در سطح استان نیز برگزاری دوره های آموزشی مختلف در زمینه تولید محتوای الکترونیکی و نحوه استفاده از گوشی و تبلت، بحث و تبادل نظر در خصوص طرح پرسش مهر، طرح ستاد نماز، سوادآموزی اولیاء بی‌سواد، خواندن با خانواده، حلقه‌های کتابخوانی، طرح آموزش رسانه‌ای، آموزش زندانیان و آموزش مقدماتی رایانه، ازجمله اقدامات مهم در زمینه رفع بی سوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ در مناطق مختلف استان بوده است.

وی می گوید: یکی از مهم‌ترین اقدامات آموزش و پرورش استان اصفهان در بخش سوادآموزی، تاسیس مراکز یادگیریِ محلی است که علاوه بر سوادآموزی، مهارت‌های متفاوتی را به سوادآموزان ارایه می کند.

وی با اشاره به راه اندازی ۱۲ مرکز یادگیری محلی در شهرستان های پیربکران، مبارکه، فلاورجان، سمیرم، دهاقان، خوانسار، خمینی شهر، اردستان، زواره و جرقویه، می افزاید: علاوه بر این مراکز، زمینه های آموزش مهارت های حرفه ای و ایجاد کارآفرینی نیز برای سوادآموزان فراهم شده و آموزش مهارت های زندگی، حقوق شهروندی، مهارت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تربیتی نیز برای سوادآموزان در نظر گرفته شده است که این آموزش ها انگیزه سوادآموزان را برای حضور در کلاس افزایش می دهد.

امید قائمی خاطر نشان می کند: اعتقاد داریم که برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه، عزم ملی ضرورت دارد و چنانچه بخواهیم از آسیب های اجتماعی جلوگیری شود، باید سطح سود را بالا برد، چراکه نداشتن سواد موجب افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه می شود و این امر نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاه ها است.

اختلاف اندک میزان بی‌سوادی زنان و مردان در استان

عزیزالله قائدی، رییس اداره آموزش و دوره های سوادآموزی استان اصفهان نیز اظهار می کند: در استان به دو دلیل مهاجرپذیری و حضور دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می کنند،  بی‌سوادی وجود دارد و میزان بی‌سوادی در نواحی چهار و پنج و شش اصفهان و هم‌چنین شهرستان های فلاورجان، خمینی شهر و نجف آباد بالاتر است.

 وی تصریح می کند: ترغیب به سوادآموزی در استان اصفهان همواره امری بسیار مهم بوده که خوشبختانه فاصله میزان سوادی مردان و زنان استان بسیار کم است، ضمن اینکه شیوه آموزش به صورت خودآموز، فرد به فرد و روش کلاسی صورت می گیرد و تقریبا میزان باسوادی مردان و زنان برابر شده است. 

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه بیش‌ترین آمار جرم و بزهکاری، اعتیاد و تصادفات جاده‌ای را بی‌سوادان و کم سوادان به خود اختصاص دادند بر این اساس، کاهش این آسیب‌های اجتماعی به افزایش سوادآموزی بستگی دارد و موفقیت در سوادآموزی نیازمند مشارکت همه دستگاه ها است.

کد خبر 340972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.